Aha, ďakujem za vysvetlenie. Kremnice boli tie výhybky s hrdzavým oválnym plechom navrchu? Také čo ešte boli pred asi dvoma/troma rokmi na konečnej v Ružinove? Pri tých boli značky V a Z a vždy som predpokladal, že to znamená vypnutý/zapnutý, ale myslím, že už nikde také nie sú.
Keď už je reč o starých výhybkách, sú ešte niekde staršie ako tá zbiehacia a križovacia na križovatke Cintorínska a 29. Augusta, alebo sú to už posledné exempláre, ktoré sa nikto neunúva vymeniť (i keď nespomínam si, že by tam niekedy "padli palice", takže ich možno meniť netreba).
"padnúť palice" nebolo myslené v súvislosti "s jazdou" alebo bez nej, bolo to myslené voči rýchlosti prejazdu cez výhybku, tie vo vozovni boli v tak strašnom stave, že čokoľvek rýchlejšie ako slimák malo s prejazdom cez ne problém ?
Ale v princípe je vždy lepšie, keď ideš rovno bez prehadzovania ako prehadzovať do odbočenia, vtedajšie výhybky(tzv.Kremnice) boli strašne náchylné na padanie palíc, s dnešnými rádiom ovládanými výhybkami sa to nedá absolútne porovnávať, vtedy boli výhybky nastavené jedným smerom, prehadzoval si zošlapnutou jazdou a po prejazde sa jazýčky výhybky vrátili do pôvodného smeru, jediná "diaľkovo" ovládaná výhybka bola na námestí 1.mája smerom na Kolibu, kde prehadzovanie bolo vyvedené nejakých 10m pred výhybku
Prečo by mali "padnúť palice" ak by niekto nešiel "bez jazdy"? Nešli by jednoducho doboku a nie rovno? Či to bolo len zjednodušene popísané ako pre laika?
Prvých 12 výhybiek z druhej strany ktoré vedu do odstavených boxov ma spoločne ovládanie (pokial viem ovláda sa to nejako dialkovo mimo vozidla ). To do ktoreho "boxu" je prehodená výhybka je zobrazene na tomto : https://www.google.sk/maps/@48.1609655,17.0846989,3a,15y,109.81h,96.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1spZvstMP2N7hyeVoONNTFvQ!2e0!7i13312!8i6656 Nie je to sice dobre videť ale vyhadzuje to tam čísla od 1-12 namiesto klasických šípok. Ostatne výhybky sú ovládane klasicky radiovo (AA-DD) tak ako tie ktore je vidiet tu na fotke vzadu.
za mojej rannej beúsáckej mladosti(1985) to špagátové prehadzovanie ešte fungovalo, nehovorím, že dokonale, ale fungovalo ? a ako včera si pamätám plíženie so 6148-čkou, snehu plný dvor a dielňa ma to nechala prejsť dvakrát za šichtu na 217-ke, keď som mal nejakú závadu a nechceli mi ani za ten svet vymeniť voz. Ešte aj prvá koľaj bola obsadená, tak som musel ísť inou koľajou von a prehadzoval som niektorú z tých výhybiek. Keďže som vtedy vyjazdený nebol ani náhodou, drevá na križovaniach dostali riadne zabrať, ako som po nich ťahal oblúky ?
Dnes sú výhybky rádiové, máš štyri frekvencie, takže nie je problém. Mám ale otázku - Ty si fakt pamätáš funkčnosť toho špagátového prehadzovania? Lebo za mňa sa proste preskákalo až k odbočke na potrebnú koľaj a tam sa zberače preložili a veľa pamätníkov (aj Mišo Z.) hovorilo, že tie špagáty fungovali tak rok po otvorení vozovne a potom už nikdy.
Mmch., mňa viac než jazda rozjazdovou harfou na Hroboňke iritovali výhybky, kde sa prehadzovalo jazdou "do sekcií", napr. Lovinského otoč, Prievozská dc, Patrónka od Kramárov a podobne.
Však áno, na Hroboňke je 12 koľají, kde v noci parkujú trolejbusy pripravené na ranný výjazd, každá koľaj má samozrejme samostatné vedenie + nejaké koľaje do dielní, čiže je tam nejakých 15 rozjazdových výhybiek. Neviem, ako sa prestavujú dnes po rekonštrukcii v roku 2012, voľakedy sa prestavovali manuálne, štandartne boli všetky nastavené napriamo až po prvú koľaj, potom bola ešte jedna výhybka ku bráne núdzového výjazdu. Takže ak si sa chcel dostať z vozovne napríklad cez tretiu koľaj, na výhybke k nej si potiahol špagát a prestavil si ju na odbočenie. Potom si sa musel preplížiť takmer krokom cez všetky predchádzajúce výhybky, kde každá má svoju časť, kde musíš ísť "bez jazdy", aby Ti nepadli palice a zároveň tak, aby si nezostal visieť na sekcii(izolátor medzi plusom a mínusom) a ver, že so stykačovým vozom to bolo naozaj náročné
tieto sa neprehadzujú, sú to zbiehacie z jednotlivých koľají, prehadzujú sa akurát tie dve posledné, kde vidíš na stĺpoch ukazovatele, jedna ide na kanál, druhá na sušiaci kanál, ak si dobre spomínam, na druhej strane vozovne (od Lovinského) to bola voľakedy iná sranda, keď si potreboval odbočiť, tak si si ručne prehodil danú výhybku(potiahnutím špagátu) a odbočil na požadovanú koľaj, všetky výhybky boli štandartne nastavené "napriamo", takže to bol úžasný zážitok, keď som bol mladý holub a mal som prejsť celou vozovňou s nejakou starou stykačovou hajtrou ?