Hej to som chcel dopisat potom este ze staci pri prvom. Opat utocis, bud normalny uz, pripadne chod medzi ludi a nesed za kompom cely den onanovanim nad elektrickami. Dik
Rad by som vedel, ako presne funguje prestovavoanie vyhybiek trolejovym kontaktom? Na suprave 2xT3 s rekuperaciou, musel vodic blokovat vyhybku kym fyzicky nepresla cela suprava krizovatkou? Alebo musel blokovat kym posledny zberac nepresiel pod kontaktom, a zvysok jazdy cez vyhybku siel normalne?
Zberač musí byť cca. nad podvozkom, na zavesenom článku by príliš vybočoval od osi koľaje.
Tých pár metrov rozdielu nehrá rolu, navyše prestavovanie výhybiek trolejovým kontaktom čoskoro bude patriť minulosti.
Prečo vlastne nie je zberač na 30T v strede? Veď keď sa jazdí (bude jazdiť) obojsmerne, tak vodič bude musieť stále myslieť na to, v ktorej kabíne sedí, kde má zberač. Na sekcii, na výhybke...
Posledné búdky vyhynuli až koncom osemdesiatych rokov. Napríklad pri Metropolke bola búdka zrušená až 1988 po letnej rekonštrukcii. A pred rekonštrukciou v búdke sedela pani, zvaná "škuľavá Róza" a o tej sa vedelo, že keď ide električka cez výhybku, tak neradno zvoniť, lebo Róza v búde väčšinou spala a zvonenie električky vnímala ako urgenciu vodiča, že má prehodiť výhybku - počula zvonček, prehodila výhybku, čo na tom, že po nej zrovna ide električka.
Keď sa hovorí o podhadzovaní výhybiek, tak pridám svoju mierne OT spomienku na mladosť: Kedysi (asi tak v 70-tych rokoch?) bývali na fekventovaných križovatkách búdky, v ktorých sedeli tetušky a pákou prehadzovali výhybku pred prichádzajúcou električkou. A videl som, ako sa jednej podarilo podhodiť výhybku pod električkou na Štúrovom námestí pri Redute ?
Zatial ich jazdit nevidim samozrejme, avsak ked otvoria trat do Petrzalky, tak budu chodit po meste aj kabinou B. Tak aj preto som sa pytal, ci s tym daco urobili, odpovedali ste ze sa niektore snimace upravovali tak ok.
Ja zase nechapem preco vodici na 29/30T cez vzdusne krizovatky alebo usekove delice chodia bez jazdy, ved 29/30T maju mat baterie na jazdu v useku bez napetia nie? Zatial som zazil len 2x ze vodic isiel aj cez vzdusnu krizovatku na jazdu....
Mimochodom, tu odkazuješ na vykoľajenie 2xT3, ktorá jazdí na dva zberače, takže si výhybku fakt podhodiť nemohla.
Mne osobne prišla jazda na zadný zberač omnoho pohodlnejšia (napriek tomu, že som mal taký odhad, že pri rozjazde na dva zberače pred úsekovým deličom som si dokázal zapnúť jazdu aj medzi zberačmi) a stále mám pocit, že sa zrušila zbytočne.
Pokiaľ mi pamäť slúži, tak tu sa preukázala technická závada výhybky. Výhybkári to síce tvrdo odmietali ale vyšetrovateľ Karol P. to predviedol úplne jasne, tak museli priznať farbu. Samozrejme, že k prehodeniu výhybky tesne pred sebou a jazde do križujúceho smeru dochádzalo. Že pritom dochádzalo k zrážkam s protiidúcimi vozidlami je zase dôsledok toho, že BW zrušil pravidlo o dávaní prednosti vozidlami idúcimi proti hrotu. Na jeho argument, že výhybka je taký istý kus koľajnice ako každý iný som žiadal zrušenie obmedzenia rýchlosti pri jazde cez výhybku ale v tom mi už bez odpovede nevyhovel.
Možné to samozrejme je, ale nie v ČSSR-prevedení. V NDR mali 600 V pretiahnutých spriahadlom (napr. Lipsko), v ZSSR zase mali 600 V kábel so zásuvkami hore nad transparentmi. U nás to norma nepripúšťala, lebo zásuvka voza so zdvihnutým zberačom bola pod napätím a nechránená. Z podobného dôvodu nemajú brnenské T6 600 V v spriahadle a jazdia na dva zberače, lebo v Brne panovala obava, že v prípade násilného roztrhnutia súpravy by tam bolo nekrytých 600 V (pri normálnej obsluhe na "neskuplovanom" ESW 600 V nie je).