Dokedy bude cestovanie električkou po nábreží pripomínať plavbu loďou po Dunaji?
Cestovanie električkami po nábreží v úseku medzi tunelom a Mostom SNP môže cestujúcim kolísaním električiek na zvlnenej trati pripomínať plavbu loďou po Dunaji. V smere do Karlovej Vsi sa navyše v jednom úseku električky plazia rýchlosťou 20 km/h. Niet divu, električková trať v tomto úseku je v súčasnosti jednou z najstarších v rámci centrálnej mestskej oblasti, jej posledná celková rekonštrukcia prebehla pred 30 rokmi, v roku 1993, a svoje najlepšie časy má preto dávno za sebou. Viaceré drobné lokálne opravy trate sa tu naposledy realizovali počas jari 2020. V posledných rokoch územie medzi tunelom a Mostom SNP prechádza rozsiahlou premenou, vznikla tu nová moderná štvrť Zuckermandel a čoskoro bude dokončená prvá etapa štvrte Vydrica. S výnimkou vybudovania priecestia na križovatke pri Zuckermandli sa zatiaľ iné investície do zlepšenia stavu električkovej trate nerealizovali.
Kedy by mohla byť táto električková trať zrekonštruovaná, sme sa opýtali Dopravného podniku Bratislava (DPB). „Pre rekonštrukciu koľajovej trate v úseku Tunel – Most SNP prebieha spolu Hlavným mestom Bratislava inžinierska príprava. Lokálnu opravu koľajových pásov pripravujeme vykonať toto leto v nadväznosti na práce spojené s komplexom Vydrica," uvádza sa v stanovisku DPB, ktoré nám poskytol jeho hovorca Martin Chlebovec.
Spomínané práce na komplexe Vydrica budú zahŕňať aj vybudovanie novej električkovej, resp. združenej zastávky medzi Vodnou vežou a Rybárskym cechom a nového priecestia v rámci budovania dopravného napojenia prvej etapy výstavby. Okrem opravy nevyhovujúceho stavu trate tak bude v prípade budovania združenej zastávky potrebné zhotoviť aj nové zakrytie časti trate, keďže súčasná zámková dlažba nie je vhodná na pojazďovanie autobusmi. Samotné nástupné ostrovčeky novej zastávky vybuduje stavebník Vydrice.
Hlavné mesto uzavrelo v roku 2020 so spoločnosťou Vydrica Development zmluvu o spolupráci, v rámci ktorej sa stavebník zaviazal pri budovaní križovatky pre dopravné napojenie prvej etapy vytvoriť priestor pre plánovanú združenú električkovo-autobusovú zastávku. Na základe tohto záväzku sa mal v smere do Karlovej Vsi vybudovať deliaci ostrovček medzi cestou a električkovou traťou, ktorý by sa neskôr mohol zmeniť na nástupný zastávkový ostrovček (situácia). V roku 2021 bol uzavretý dodatok k zmluve, ktorým sa doplnil záväzok investora vybudovať aj ostrovček v smere do centra mesta a vybavenie oboch ostrovčekov zastávkovým mobiliárom (označníky, elektronické tabule, odpadkové koše, zábradlie). Predmetom tohto záväzku nebola rekonštrukcia koľajovej trate, ani dodanie a osadenie lístkových automatov a prístreškov, ktoré by malo zabezpečiť mesto. V máji 2023 začal Bratislavský samosprávny kraj na základe žiadosti stavebníka konanie pre vydanie stavebného povolenia pre vybudovanie električkovej zastávky Vydrica, keďže pôvodné stavebné povolenia so samotnou zastávkou nepočítali. Predmetom povoľovania je „zmena severného ostrovčeka na električkovú zastávku a dobudovanie južnej električkovej zastávky tak, aby ju bolo možné jednoducho prerobiť na integrovanú zastávku." Vybudovanie novej zastávky a križovatky si vyžiada aj preložku trakčných stožiarov a napájacích vedení električkovej trate (situácia). Cesta smerom do mesta bude rozšírená smerom k Dunaju tak, aby boli zachované dva jazdné pruhy. Povolenie na zmenu stavby bolo vydané v júni 2023.
Nová zastávka by mala začať slúžiť spolu s otvorením prvej etapy komplexu Vydrica, ktoré je plánované v priebehu roka 2024. Na komplexnú rekonštrukciu električkovej trate medzi tunelom a Mostom SNP si budeme musieť počkať o niečo dlhšie.
810zssk
Dochádzková vzdialenosť buď na Chatama alebo pod most je zo všetkých objektov úplne v poriadku. Jediný problém tam je hlúpo riešený (presnejšie neriešený) príchod pre chodcov od Mosta SNP, kedy je nutné buď obchádzať rampu zo severu (čo je najmä od autobusového terminálu dosť zachádzka), alebo prechádzať cez cestu k nábrežiu a potom naspäť. Čo by sa dalo vyriešiť priamym chodníkom od zast. Most SNP (29 smer Devín) k Vydrici, s vybudovaním nových prechodov cez nájazdy na rampy z/na most súbežne s nábrežím.
Toto riešenie by na rozdiel od električkovej zastávky riešilo aj problém ľudí ktorí prídu/odídu autobusmi z/do Petržalky (pre tých pri tomto riešení bude potrebná obchádzka asi dvojnásobnou trasou oproti priamej línii). Nevýhodou je že by tam nemohli zastavovať 31/39, ktoré ale ako už mnohí poukázali tam aj pri navrhovanom riešení zrejme budú zastavovať len jednosmerne.