70 kĺbových autobusov by mal dodať turecký Otokar

Minibusy sa opäť nepodarilo obstarať.

Dopravný podnik Bratislava zverejnil vyhodnotenie verejnej súťaže na dodávku 70 nových kĺbových autobusov pre bratislavskú MHD. Do súťaže boli predložené ponuky štyroch uchádzačov. Víťazným uchádzačom sa stala turecká spoločnosť Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S., ktorá má v ponuke kĺbový autobus Otokar Kent C Articulated. Ďalšími uchádzačmi v súťaži boli spoločnosti SOR Libchavy, Solaris Bus & Coach a Mercedes-Benz Slovakia. Zmluvu s víťazným uchádzačom dopravný podnik podpíše až po kontrole obstarávania.

DPB, a. s. túto zákazku na 70 ks autobusov pre vylúčenie všetkých pochybností pri procese verejného obstarávania predložil z vlastnej iniciatívy Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) na kontrolu. V záujme transparentnosti výberu a nakladania s verejnými financiami, ako aj vylúčenia akýchkoľvek pochybností, preto bude podpis zmluvy s dodávateľom mierne pozdržaný,“ vysvetlil DPB vo svojej tlačovej správe.

Autobus Otokar Kent C Articulated je dlhý 18,75 m, plne nízkopodlažný, štvordverový a poháňaný naftovým motorom DAF MX11 s výkonom 271 kW. Celková prepravná kapacita autobusu je okolo 164 cestujúcich. „Autobusy Kent C prinesú do cestovania bratislavskou hromadnou dopravou najvyššiu úroveň komfortu a kvality, ktoré sú garantované v dôsledne nastavených zmluvných podmienkach. Dômyselne usporiadaný interiér, nenasiakavé sedadlá, kamerový systém, WiFi, nabíjanie elektronických zariadení a nové farebné linkové transparenty spolu s nižšou spotrebou pohonných hmôt budú prínosom pre všetkých cestujúcich. Stretnúť sa s novými vozidlami bude možné od roku 2020 na všetkých linkách, ktoré obsluhujú kĺbové vozidlá,“ približuje nové autobusy DPB.

Podľa zverejnenej informácie bude cena jedného kĺbového autobusu 254 950 € bez DPH. „Vďaka nižšej cene za vozidlá ušetrí Dopravný podnik Bratislava všetkým občanom hlavného mesta vyše päť miliónov eur. Za tie by bolo možné nakúpiť napríklad až takmer 20 ďalších vozidiel. Nevyhodnocovala sa pritom len cena, ale aj obsaditeľnosť vozidiel, ich environmentálna záťaž a spotreba pohonných hmôt. Súčasťou súťaže bolo aj stanovenie striktných zmluvných požiadaviek zo strany DPB tak, aby bol víťazný výrobok čo najkvalitnejší. Aj lacnejšie vozidlá preto musia spĺňať požiadavky na kvalitu. Dopravný podnik Bratislava, a. s. požaduje na nové autobusy celkovú záruku 3 roky, záruku 10 rokov na konštrukciu a karosériu a stanovuje sankcie za nedodanie náhradných dielov v stanovenej lehote i sankcie za opravy mimo stanovených lehôt,“ dodáva DPB k prípadným pochybnostiam o kvalite tureckých autobusov.

Autobusy tohto typu budú na Slovensku novinkou, doteraz ich neprevádzkovalo žiadne slovenské mesto. „Značka Otokar je v Bratislave a okolí síce neznáma, jej história však siaha vyše 50 rokov do histórie a v súčasnosti vyrába špičkové vozidlá za použitia európskych, najmä nemeckých komponentov značiek ako DAF, ZF či MAN, ktoré obsahujú aj tieto vysúťažené vozidlá. Taktiež je potrebné podotknúť, že výrobcovia museli splniť kvalifikačné kritériá, a teda nemohlo ísť o žiadne tzv. „garážové firmy“.

V rámci doručených ponúk spoločnosť Otokar neponúkla len najnižšiu cenu, ale aj druhé najnižšie emisie pri prevádzke a rovnako excelovala aj najvyššou obsaditeľnosťou cestujúcich. Tú sme vyhodnocovali novým spôsobom pomocou reálneho obsadenia. Samozrejme, tieto vozidlá spĺňajú tiež najnáročnejšie emisné normy Euro 6d a sú homologizované pre premávku v krajinách Európskej únie,“ priblížil DPB značku Otokar.

Dopravný podnik zároveň informoval, že súťaž na dodávku 4 minibusov realizovaná priamym rokovacím konaním bola neúspešná, pretože žiadny z oslovených dodávateľov nepredložil ponuku. V rámci rokovacieho konania DPB oslovil troch dodávateľov - Corex Vráble, Mercedes-Benz Slovakia a KHMC Opava. Dopravný podnik chce obstarávanie prepotrebných nových minibusov v dohľadnej dobe opäť zopakovať.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Zaujímavé že Mercedes nepredložil ponuku na minibusy, keď pôvodnú súťaž pritom vyhral.

Inak vieme či prídu staré Kent C (ako na ilustračnej fotke) alebo už nová verzia? https://www.sustainable-bus.com/news/otokar-e-kent-c-unveiled-at-uitp-summit-and-ready-for-europe-in-2020/
Reakcia na: N/A #1:
Tvoj link smeruje na busy e-Kent C, tie určite nebudú.
255 tisic za jeden klbák je brutálne podstrelená cena. Za toľko sa pomaly predávajú solo autobusy. Som zvedavý ako sa preukážu po pár rokoch prevádzky.
Som na to celkom zvedavý, súhlasím že tá cena je podozrivo nízka. Na druhej strane, som rád že je to autobus "nemeckej koncepcie" takže by minimálne mohol mať pomerne normálny interiér, na rozdiel od tých tragických SORiek kde sa nedá pohnúť.
Reakcia na: colorec #2:
To mi je jasné, no nepochybujem že by ich dokázali vyrobiť aj v dízlovej a 18m verzii 🙂
Bude sa rovnako ako pri Solarisoch uvazovat o kupe dalsich vozov z usetrenej sumy?
Len aby sme potom neplakali za starou dobrou SORkou 😁 Ale tak uvidime, snad to nebude zle a ked ano, tak mozeme povedat, ze sa to vytendroVallo 😂
Čo sa týka dizajnu, predná maska je celkom v pohode, tie boky vozidla mi prídu dizajnovo už zastarané. Uvidíme ako to ukáže ak sa vyhrajú s červeno čiernou metalízou vozidiel, ak vôbec. Každopádne bude tu niečo čo nepoznáme, tak sa nechajme prekvapiť.
Viete blizsie detaily ku klimatizacii? Vacsinou to promovali v minulosti ako zvyseny komfort pre cestujucich...v sucasnosti by som to povazovala za standard uz 😆 len ci - ked vezmeme fakt nizkej spotreby/emisii, neprieci sa to klime v buse? 😃
Vie niekto v ktorych Europskych mestach jazdia Otokary?
Reakcia na: IBBI #10:
Bukurešť, Belehrad, Tarnow, Lauf an der Pegnitz, Istanbul a viac sa mi nájsť nepodarilo, tiež ma to celkom zaujíma
Reakcia na: 3533 #11:
Okrem toho ešte napr. Valenica, Detmold, celá Malta, ale aj Norimberg, Paríž, Madrid, Udine, Sofia, Varšava, Berlín, Bergamo a množstvo ďalších.
Už ich máme aj vyrobené v červenom 😃
takto v Belehrade
Reakcia na: Michal111 #8:
S metalízou? 😃
"Nižšia spotreba pohonnych hmôt" To znamená že zas budú klavírovať do prevodoviek tak ako to robia s ostatnými vozmi? Alebo je za tým nejaké iné vysvetlenie?
Reakcia na: N/A #1:
Vyzerá to na výpredaj, tak tie staré.
Spätné zrkadla a mech s kĺbom sú MB Citaro. Trochu aj samotné vozidlo. Predok a interiér, zase MAN. Príde mi to ako ukradnutý dizajn MAN a MB Citaro. Pozeral som video a zvuk motora mi pripomína prvú verziu Citara. Len vozidla Kent sú vyššie. Bočné vodičove okno je ako TAM respektíve MB 405/MAN 272.
...este trochu mi pripomína Volvo...
Reakcia na: rexino #3:
Spomina sa 3 rocna celkova zaruka a 10 rokov na konstrukciu a karoseriu. To by mohlo stacit.
Otazka je, na akej urovni bude udrzba. Mam obavy, aby dielne nebrali turecke busy ako nieco podradne, teda este horsi pristup k udrzbe, pod urovnou sucasneho "standardu" ...
Reakcia na: MatejBA #21:
Už na pohľad priestrannejšie voz ako nb18. Na videu je však kratšia 18m verzia. My dostaneme ale tu dlhšiu 18.75m.
Inak saujimave ze SOR skoncil pred Solarisom aj Mercedesom. Este ze sa ten Otokar prihlasil. Mal som pocit ze sutaz bola robena tak aby to SOR ani vyhrat nemohol...
Reakcia na: Adam3 #23:
Zjavne rozhodovala cena tak SOR sa mozno snazil podhodit cenu Solarisu lebo vedia ze solaris je cenovo Lacnejsi.
No ešte môže ÚVO nájsť nejakú chybičku vo výberovom konaní. Fantázii sa u nás medze nekladú.
Zaujímavý vysledok.
Ze by začiatok konca SORu, ako takeho?
Reakcia na: Ámos #26:
Dúfajme. Celkom sranda by bola, ak by Otokar kúpil pozostatky fabriky Troligu a začal vyrábať autobusy na Slovensku 😁
Reakcia na: Ámos #26:
Aj ked ich to urcite trapi, nemyslim si ze ich biznis stoji a pada na Bratislave, toboz nie na jednej zakazke pre Bratislavu.
Reakcia na: N/A #27:
Aký prospech by sme mali z konca SORu? Lebo zatiaľ ma napadajú len problémy. Je to firma ako každá iná, ktorá využíva príležitosti, ktoré má. Z pohľadu cestujúceho sú mi tie vozidla sympatické - +1 dvere, hoci primárne mali pomôcť inému účelu, sú skvelé na rýchlu výmenu cestujúcich a z tohto hľadiska ich mám ako cestujúci radšej ako Medvede. Z hľadiska ergonómie vodiča som síce nepochopil niektoré detaily, ako napr. umiestnenie tlačidla výstražných svetiel medzi tlačidlami odpojovača batérie a núdzového vypnutia motora, ale budiš.
Reakcia na: Ike #29:
Mne na SORkach vadi riesenie interieru kde sa mimo priestoru na kocik/vozik neda nikde postavit bez toho aby som zavadzal. Tie posledne SORky aspon maju menej sklapacich sedaciek takze v tej casti je viac miesta na statie, ale aj tak sa mi casto stava ze musim stat vo dverach.

Otakar zda sa ze ma "nemecku" koncepciu interieru a podla fotiek co som videl by mal byt dost priestranny. Takze uz len kvoli tomu sa velmi tesim na tuto zmenu.
Reakcia na: 810zssk #28:
Skôr som to myslel, ze ak bude Otokar v Bratislave uspesny, bude to ich vstup na lokalny trh vratane ČR.

A nic neboli viac, ako ked ta niekto porazi v kvalitnejšom lowcost rieseni. Ci skutočne bude kvalitnejšie ukaze samozrejme cas.
Ale viem si predstaviť, ze v Libchavach je v súčasnosti dost veľká panika a aktívne sa pracuje na kontaktoch na UVO. 😁 😁
Reakcia na: N/A #27:
Lenže to by v Levoči musela byť fabrika a nie len dielňa ručnej asambláže 😃 (ešte aj rámy si museli dávať zvárať mimo...)
Reakcia na: 810zssk #30:
Súhlasím, ten interiér trocha znižuje výhodu tých dverí, že síce pohodlne nastúpiš, ale už sa nepomestíš. A môžem potrvdiť, že cestovanie kočíkom tiež nie je v SORkách radosť. Každopádne, v globále tie autobusy nie sú zlé a nemyslím si, že krach spoločnosti by nám prospel. Ale teším sa na nové busy.
Och konecne nieco normalne. Hlavne zmiznu tie textilne sedaky ktore DPB nevysava, netepuje. Konecne nieco nezlepene ako SOR na urovni redizajnovaných starych Karos. Hrozne za tieto autobusy z portfolia J&T kupil Ftacnik, no asi bol donutený. Uzivatelsky a trvacnost tychto Otokarov je urcite lepsia. Tesim sa ze mesto dostalo rozum a nie je nutene kupovat smejdy a stavia sa k tomu zodpovedne, kvalita za rozumnu cenu. Bolo by vsak dobre menit vela veci svojich predchodcov, verim ze tie popletene hlavy co bacovali v DPB uz nikdy neuvidim vo verejnom sektore.
Reakcia na: Ámos #31:
Chápem, ale ja zatiaľ nepovažujem úspech v Bratislave za začiatok nejakej vlny. V DPB vyhrali lebo sa tender robil ako otvorený a férový. SORka väčšinou vyhrávala na základe známostí (nie je náhoda že v komerčnej prevádzke sa takmer nikde neuchytila a dokonca aj väčšina SADiek preferuje iných výrobcov). Úspech v iných mestách bude teda závisieť najmä od toho či sa pohnú týmto smerom.

Na druhej strane, áno, ak ta dodávka bude úspešná a budú s nimi dobré skúsenosti, môže to zbúrať niektoré predsudky. Aj preto sa spolieham že si Otakar na tej zakázke dá záležať. Pôjde o vozidlá vo vysokej výbave, viem si predstaviť že by sa do budúcna nejake zapožičiavali aj inde na testovanie.
Reakcia na: Ike #33:
Krachovať nemusia, len nech sem už prosím nič nedodávajú 🙂
Reakcia na: rexino #3:
Záleží na tom, z akého pohľadu. Pri tých objemoch, ktoré oni produkujú, to stále dokáže udržať výrobu a dokonca sa im to môže oplatiť aj napriek tomu, že do tejto ceny museli vtesnať aj náklady na prevoz vozidiel z okraja Istanbulu do Bratislavy.
Reakcia na: 810zssk #35:
SADky nepreferujú Iveco preto, že sú na SOR príliš čestné, jednoducho majú len kontakty nastavené iným smerom (napríklad Vráble).
Reakcia na: Viko #38:
Ja by som povedal, že sú SAD-ky, ktoré vo veľkom preferujú práve SOR (napr. SAD HE)... 🙂
Reakcia na: Dispecer #39:
Čo som odpozoroval, tak aj SAD PO a Arriva MI prešli od Iveca ku Soru
Reakcia na: 3pa3ck3 #40:
SAD PO stale vo velkom nakupuje Iveco, aj pred par dnami. Teraz z eurofondov robil velku sutaz na 2 casti a tam vyhrala cast Iveco a cast SOR, ale stale to viazne na kontrole. Takze nepovedal by som ze presli k SORkam. Stale tam hraje hlavne husle Iveco.
Reakcia na: Ike #33:
Cestovanie kočíkom je v SORoch utrpenie. Hlavne v tých posledných. Nástup je cez tretie dvere, ale potom sa musíš predierať smerom k vodičovi, lebo miesto pre kočíky je bližšie k druhým dverám (a nie je oproti dverám). V ceste ti zavadzia tyč, ktorá rozdeľuje veľký priestor z predošlých generácií SORov.
Reakcia na: Viko #38:
SADky sú súkromné (aj keď jazdia na objednávku župy), tam to nie je "čestnosti" ale o rozumnom nakladaní so svojimi vlastnými peniazmi.
Reakcia na: 810zssk #43:
Nepatria vozidla pod eony?
Reakcia na: Ike #44:
Stale dostavam konfliktne odpovede na to ci sa to tendruje, alebo nie. Kazdopadne su majetkom dopravcu a to az kym sa ich nejakym sposobom nezbavi (kedy sa stane dost relevantnym ze co vlastne vlastni).
Reakcia na: 810zssk #45:
Ja tiež, preto sa pýtam. Samozrejme záleží od zmluvy. Ale tých pár netto zmlúv na Slovensku na účel mojej otázky ignorujem.
Reakcia na: 810zssk #45:
Tendrovat musia vtedy, ak dostanu na ich nakup viac ako 50 % z verejnych prostriedkov.
Reakcia na: Kami #47:
Dobre, ale ako sa to berie ak nejde o nejaku účelovú dotáciu, ale normálny nákup z vlasntých prostriedkov (ktorý ale potom bude použitý v rámci biznisu na objednávaných linkách)?
Reakcia na: 810zssk #43:
Mnohopercentný vývar na každom dieli dodanom cez Corex zrovna "rozumné nakladanie" nevystihuje.
Reakcia na: 810zssk #48:
V zakone o VO na 100 % nevyzna nikto, niekedy ani samotne UVO. 🙂

Ak ho citam spravne, tak SADky nie su ani v postaveni obstaravatela. Stat kontroluje menej ako 50 %.

Druha vec je, ze ani postup podla zakona nezaruci najlepsie ceny na nasom malom piesocku.
Je nejaká šanca žeby bratislavské Otokary dostali už nový facelift ako má rada Kent C?? 🤔
Reakcia na: Michal111 #51:
doplním - mal som na mysli facelift Kent C elektrobus
Reakcia na: Michal111 #52:
Tak to hádam radšej ani nie. Tieto kolotoče ma iritovali už tesne po prevrate vo Viedni na U-Wagenoch (a to som vtedy netušil, že suto vozy vyrábané od r. 1972).
Škoda mne sa osobne nepáčia, (staré) dobré SORky sú lepšie no nemôžem súdiť iba z obrázkov🙂
Reakcia na: viktor679 #54:
Hej, uzasne su tie nase SORky. 😃
Reakcia na: viktor679 #54:
A čože je na tých SORkách také úchvatné? Prezraď nám.
Reakcia na: VisibleMite1302 #56:
A podla mna by neboli.
Reakcia na: Jadran #57:
Ked nic ine tak dizajn.
Mne osobne sa na SORkách páči dizajn a umiestnenie sedadiel. Možno že OTAKAR bude lepší.
Reakcia na: viktor679 #60:
Mne sa na SORkách nepáči už len predné koleso z dodávky. Za to treba povedať, že NS vyzerá podstatne lepšie a modernejšie, avšak zadné čelo mi aj na našich ENS 12 pripomína, neviem prečo, kuriérsku dodávku zozadu. 😃
Reakcia na: viktor679 #60:
Umiestnenie sedadiel je najvacsia deviza tych vozov. Sedadla skoro vsade ,cim sa z toho stava skor medzimestsky autobus a nie dakde na nosnu linku v meste.
Reakcia na: IBBI #59:
Sú to síce nekvalitné, odfláknuté šmejdy, ktoré sa zákonite kazia a v ktorých nie je dostatok priestoru hádam na nič, ale aspoň sú pekné, hej?
No, keby aspoň pekné boli. Podľa mňa ani to sa o SORkách nedá povedať, autobus nemá vyzerať TAKTO, ale proti gustu samozrejme žiaden dišputát.
možno sa Vám dizajn Kent C elektro nepáči, ale uvedomte si, že toto je budúcnosť dizajnov. Stačí si pozrieť čo projektuje Tesla a ďalšie automobilky na svojich nielen elektroautách. 🙂 Je len otázka času keď podobné dizajny začnú robiť všetci. Btw. na nových SORoch je pekná asi fakt len predná maska (je pravda, že neviem či interiér kvalitatívne poskočil ale nepredpokladám to), ale keď nastúpim napríklad do NBčka hoc aj z posledne dodaných sérií teda rok 2017, pripadám si ako v interiéri zo secondhandových MAN-v a Solarisov čož sú z roku +- 2005 👎
Reakcia na: Minko #64:
V tom máte pravdu.
Aj sa niekedy objednaju tieto vozidla ? SU18 uz boli objednane koncom roka.
Reakcia na: Petto #66:
Dufajme, ze nie.
Reakcia na: Minko #64:
My, ktorí si pamätáme ŠM11 ako novinku, si na to nezvykneme 😃
Reakcia na: IBBI #67:
A co by si chceli vari ? Sorky 2. v poradi ? 😃
Reakcia na: Petto #69:
Mne osobne sa NOVE SORy pacia. Ale kludne aj Solaris - tiez pekne (verim, ze aj kvalitne) vozy.
Reakcia na: IBBI #70:
Vozidla sa nemaju kupovat predsa subjektivneho nazoru a designu uz vonkoncom nie.
Reakcia na: Petto #71:
Ja si myslim, ze dizajn by celkmom urcite hrat rolu mal. Ved su miestotvornym prvkom, ak by to tak nebolo, tak by sa firmy ako Volvo, Van Hool, atd ani nesnazili o dizajn.
Ale chces teda povedat, ze SOR, Solaris su poruchove serble?
Reakcia na: IBBI #72:
SORky sú bez najmenšej pochyby poruchové šerble.
Reakcia na: IBBI #72:
Miestotvornym prvkom su podla mna skor elektricky,ktore sa kupuju na 20+ rokov. Abusy tolko nevydrzia, neratam vsak nase 741tky.
Reakcia na: Petto #74:
Ano, elektricky na 1. mieste z verejnej dopravy. Ale autobusy a trolejbusy tiez - hlavne v mestach kde tvoria pomaly kostru dopravy a vidno ich v kazdej casti mesta. Dizajn by rolu hrat mal. Nielen funkcnost a spolahlivost.
Reakcia na: IBBI #75:
No vidis a prave ta funkcnost a spolahlivost pokrivkava u novych Sorov radu NS. Co tam po peknom designe, ked to prve tam chyba.
Reakcia na: Petto #66:
A uz to UVO vobec zacalo kontrolovat, alebo nebodaj ukoncilo kontrolu?

Bohuzial chybaju informacie, tiez som uz niekolkokrat hladal ci sa to dako posunulo, ale nikde nic. 😞
Reakcia na: sunogdy #77:
JaATy ma asi silny zaujem o najdenie chyby v tendri a vylucenie Otokaru zo sutaze.