Štyria z kandidátov pre imhd.sk odpovedali na 5 otázok ohľadom ich plánov vo verejnej osobnej doprave.
Počas župných volieb, ktoré sa uskutočnia v sobotu 4. novembra 2017, si budú obyvatelia Bratislavského samosprávneho kraja voliť aj predsedu BSK. O post sa uchádzalo až 17 kandidátov, z ktorých sa županom stane ten, ktorý získa najviac hlasov. Funkčné obdobie bude výnimočne až 5-ročné – do roku 2022, kedy sa budú konať spoločne župné aj komunálne voľby.
Spomedzi kandidátov sme oslovili tých, ktorí majú na internete dostupný volebný program. Medzi nimi bolo aj 7 kandidátov s najvyššími preferenciami podľa prieskumu agentúry Focus konaného na prelome septembra a októbra. Zaujímali nás odpovede na päť otázok ohľadom ich predstáv riešenia predovšetkým verejnej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji. Pri viacerých otázkach sme od kandidátov žiadali uvedenie konkrétnych merateľných hodnôt výsledkov, aby bolo možné zistiť, či majú kandidáti konkrétnu predstavu o tom, čo chcú dosiahnuť, a kde na to vezmú prostriedky.
Spomedzi 9 oslovených kandidátov odpovedali iba štyria – Juraj Droba, Milan Ftáčnik, Martin Jakubec a Jozef Uhler. Naopak, kandidáti Rastislav Blaško, Pavol Frešo, Rudolf Kusý, Daniel Krajcer a Ján Mrva odpovede nezaslali.
1. Akých päť konkrétnych krokov uskutočníte na podporu verejnej osobnej dopravy a aké výsledky očakávate?
Juraj Droba
- Finančne podporiť výstavbu záchytných parkovísk na okraji Bratislavy buď na železničných staniciach (zastávkach) alebo na zastávkach koľajovej MHD.
- Analyzovať súbehy autobusovej a železničnej dopravy a následne optimalizovať linky.
- Optimalizovať nadväznosti spojov ID BSK tak, aby sme skrátili čakanie na nadväzujúci spoj.
- V rámci úradu BSK zabezpečiť maximálnu súčinnosť, poradenstvo a spoluprácu všetkých zainteresovaných subjektov s cieľom využiť fondy EÚ na výstavbu druhej etapy električkovej trate v Petržalke.
- Podporovať preferenciu MHD v meste (najmä na križovatkách, zriadiť vyhradené pruhy a pod.)
Milan Ftáčnik
- Zavedieme v okresoch Malacky, Pezinok a Senec v spolupráci so železnicami pravidelný takt v regionálnej železničnej doprave (v zmysle schváleného PDO) – v špičke 30 minút, mimo špičky 60 minút s výhľadom na zníženie intervalu na 20 minút v špičke. Merateľný výstup bude zvýšenie počtu prepravených cestujúcich a zníženie podielu IAD.
- Presadíme v spolupráci so železnicami projekt posilnenia kapacity vlakov na trati z Dunajskej Stredy, napr. výstavbou druhej koľaje na stanici v Kvetoslave, aby sa tam vlaky mohli vyhnúť. Merateľný výstup je zvýšenie počtu vlakov na tejto trati.
- Zlepšíme v spolupráci s konkrétnymi mestami a obcami dostupnosť vlakových zastávok cez nové parkoviská pri nich (PaR), cyklotrasy aj s úložiskom pre bicykle na stanici (BaR) a zavedením kyvadlovej autobusovej dopravy na železničnú stanicu. Merateľným výstupom bude nárast počtu prepravených cestujúcich vo vlakoch.
- Zavedieme intervalové cestovné poriadky aj v prímestskej autobusovej doprave. Merateľný výstup bude zvýšenie počtu cestujúcich a zvýšenie spokojnosti cestujúcich.
- Urobíme prieskum skutočných dopravných potrieb cestujúcich cez anonymizované údaje o pohybe ich telefónov od telekomunikačných operátorov ako to urobili v Berlíne a v Prahe a využijem jeho výsledky na lepšie nastavenie cestovných poriadkov a kapacít integrovanej dopravy, čo bude aj merateľný výsledok.
Poznámka: Kandidát uviedol 6 bodov, avšak v rámci poskytnutia rovnakého priestoru všetkým kandidátom uvádzame iba prvých päť.
Martin Jakubec
Krok č. 1: Podporím výstavbu nových záchytných parkovísk P&R
Krok č. 2: Upgradujem Informačný systém integrovaného dopravného systému BSK
Krok č. 3: Obmedzím sieť súkromne automobilovej dopravy do centra, so zonáciou a tokenizáciou vstupov do platených zón historickej Bratislavy, s výnimkami výhod pre majiteľov elektromobilov a e-Busov. S tým riešiť problém nabíjacích staníc pre e-mobilitu v župe.
Krok č. 4: Podporím modernizáciu železničnej infraštruktúry v BSK
Krok č. 5: Podporím výstavbu a modernizáciu prestupných terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP).
Jozef Uhler
- Podpora výstavby terminálov integrovanej osobnej prepravy v Bratislave, ale aj v susedných okresoch.
- BID ako jediný objednávateľ výkonov vo verejnej doprave v kraji.
- Nadväznosť spojov verejnej dopravy.
- Cykloveže pri železničných staniciach.
- Liberalizácia prímestskej autobusovej dopravy – viac dopravcov v systéme.
2. Ako plánujete rozvíjať Integrovaný dopravný systém v Bratislavskom kraji?
Juraj Droba
Už som to čiastočne naznačil v predchádzajúcej odpovedi. V prvom rade chcem analyzovať súbehy autobusovej a železničnej dopravy a následne optimalizovať linky a nadväznosti spojov ID BSK. Cestovanie by malo byť pre cestujúcich čo najkomfortnejšie, s čo najmenším časom čakania na nadväzujúci spoj. Po ukončení štúdie železničného uzla Bratislava navrhujem úzko spolupracovať so ŽSR s cieľom podporiť konkrétny harmonogram a financovanie zodpovedajúcej infraštruktúry verejnej dopravy (ako prioritu vidím terminály integrovanej osobnej prepravy). Mali by to byť župa a mesto, ktoré budú oveľa aktívnejšie komunikovať so ZSSK na tému využívania železničnej siete v rámci kraja. Tam vidím najväčší potenciál rozvoja ID BSK.
Milan Ftáčnik
- Zabezpečíme lepšiu dopravnú integráciu železničnej, autobusovej prímestskej a mestskej hromadnej dopravy, to znamená lepšiu ponuku spojov podľa reálnych dopravných potrieb cestujúcich, lepšiu prestupnosť a nadväznosť spojov (na základe nových grafikonov), najmä vlakov a prímestských autobusov a minimalizáciu súbežnej prepravy vlakom a autobusmi
- Na základe dopravnej integrácie použijeme ušetrené výkony prímestskej autobusovej dopravy na skvalitnenie dopravnej obslužnosti jednotlivých obcí (aj na zavedenie dopravy obyvateľov na železnicu)
- Zjednodušíme zonáciu integrovaného dopravného systému v kraji
- Zapojíme do integrovaného dopravného systému všetkých dopravcov operujúcich na území BSK (aj dopravcov z regiónu Trnava a Nitra)
- Vybudujeme v spolupráci s obcami kvalitné kryté zastávky
- Podporíme ako dráhový úrad budovanie nových električkových tratí (v Petržalke z Bosákovej až na Janíkov dvor) a aj tratí v rámci verejno-súkromného partnerstva, budeme podporovať prípravu dokumentácie na predĺženie električkovej trate do Vajnôr a prípravu vybudovania električkovej trate do Podunajských Biskupíc
- Budeme podporovať budovanie terminálov integrovanej osobnej prepravy, aby sa dali využiť železničné koľaje aj na vnútromestskú prepravu s uľahčením prestupu na iné druhy verejnej dopravy
- Budeme iniciovať v spolupráci s Bratislavou projekty preferencie verejnej dopravy, čo umožní preferovaný prejazd vozidiel verejnej dopravy cez svetelné riadené križovatky a vybrané komunikácie
- Pripravíme mobilnú aplikáciu, ktorá poskytne cestujúcemu informáciu o aktuálne optimálnom spôsobe dopravy do zvoleného cieľa v rámci celého BSK na základe reálnych údajov z dopravy v kraji od jednotlivých dopravcov, to budeme kombinovať s ďalším osadzovaním elektronických informačných tabúľ na vybraných zastávkach s informáciou o reálnom príchode spoja
- Zabezpečíme využívanie moderných technológií (mobilnej aplikácie, ako aj platobných kariet) na platbu za cestovné lístky
- Budeme orientovať výsledky štúdie realizovateľnosti Bratislavského železničného uzla do prípravy konkrétnych dokumentácií rozvoja koľajovej dopravy na území kraja.
Martin Jakubec
Budem podporovať dolaďovanie prestupov v prospech cestujúceho , ako napríklad sledovať znižovanie časových strát pre cestujúcich v prestupových uzloch, aby boli linky, spoje, vlaky vedené v maximálnej miere podľa dopytu.
Rozšírim program integrácie dopravného systému na celý Bratislavský región, kým doteraz integrácia zatiaľ funguje iba smerom na Záhorie.
Podporím integráciu okolia Bratislavy na všetky svetové strany.
Do systému BID zaradím aj piaty druh dopravného prostriedku, lodnú dopravu po Dunaji, teda okrem trolejbusu, električky, autobusu, vlaku chcem aby aj menšie lode po Dunaji plnili úlohu dopravného prostriedku v rámci BID.
Podporím rozvoj nových záchytných parkovísk P&R v Bratislave a v kraji. V súčasnosti prebieha územné konanie na získane územného rozhodnutia v rámci stavby ŽSR, záchytné parkoviská pre IDS Bratislavského samosprávneho kraja v dopravných bodoch Zohor, Nové Košariská, Ivanka pri Dunaji a Pezinok.
Odsledujem dopravnú integráciu a zjednocovanie jednotnú koordinácie a optimalizácie cestovných poriadkov a linkových vedení medzi dopravcami.
Mojou úlohou je tiež gescia nad budovaním a prevádzkou prestupových terminálov v kraji so zásahom do železničnej infraštruktúry.
Jozef Uhler
Jeden objednávateľ, jeden dispečing, jeden tarifný systém, viac dopravcov.
3. Plánujete meniť cestovné v integrovanej doprave?
Juraj Droba
V tejto fáze skôr nie. Skôr by som navrhoval vytvoriť finančnú schému, ktorá by sfunkčnila systém P&R, teda ak niekto zaparkuje na záchytnom parkovisku a bude cestovať verejnou dopravou, bolo by to na jeden lístok. Z hľadiska financovania vidím veľký potenciál získania finančných prostriedkov pre ID BSK práve z dobre nastavenej a funkčnej parkovacej politiky.
Milan Ftáčnik
Plánujeme znížiť cenu predplatných cestovných lístkov. Na prípravu rozhodnutia spracujeme analýzu cestovného v porovnaní s inými európskymi regiónmi, pričom viac než absolútnu výšku sa sústredíme na pomery medzi jednotlivými druhmi cestovného. Na základe toho navrhneme riešenie kritizovaného nepomeru medzi základným jednorazovým cestovným a ročným predplatným cestovným lístkom. Výpadok na tržbách chceme získať z navýšenie počtu cestujúcich.
Martin Jakubec
Dopravu považujem za ťažiskovú kompetenciu župy a dopravné riešenia sú prioritou môjho programu , a je mojou ambíciou cez verejnú dopravu zlepšiť kvalitu života obyvateľov kraja.
Dňom môjho zvolenia zariadim, aby skúšobne od júla 2018 ste mohli jazdiť so spoločnosťou v autobusoch Slovak Lines po dobu 2 rokov na území BSK bezplatne, teda polovice roka 2020. Výhoda bude platiť pre všetkých občanov s trvalým pobytom na území. Ak sa osvedčí a finančne zvládne toto bezplatné cestovanie, predĺžim ho o ďalší rok, s vyhliadkou do konca môjho 5 ročného volebného obdobia.
BSK po 1. júli 2018 naviac zaplatí 1 euro (vo forme nepeňažných výhod - bodov-bonusov, ako majú kupóny Tesco) mesačne k doprave zadarmo ako bonus (teda spolu 12 eur ročne vo forme nepeňažných výhod - bodov-bonusov) za cestovanie prímestskou dopravou spoločnosťou v autobusoch Slovak Lines po Bratislavskom kraji + mesto Bratislava. Bonus bude platiť pre 1 občana s trvalým pobytom v BSK.
Jozef Uhler
Nie, neplánujem.
4. Ako plánujete motivovať ľudí, aby viac využívali verejnú osobnú dopravu, prípadne aj iné ekologické druhy dopravy?
Juraj Droba
Dobrá nadväznosť, dostatočne atraktívne intervaly medzi spojmi, preferencia MHD a taktiež parkovacia politika. Určite je potrebný veľmi intenzívny marketing a vysvetľovanie.
Čo sa týka cyklistickej mestskej dopravy, tu vidím veľký, dosiaľ nevyužitý, potenciál v Integrovanom regionálnom operačnom programe (IROP), kde sú k dispozícii na BSK ešte približne 3 milióny eur na výstavbu mestskej cyklistickej infraštruktúry. Zabúdať by sme nemali ani na pešiu dopravu.
Milan Ftáčnik
- Lepšou kvalitou poskytovaných dopravným služieb cestujúcej verejnosti
- Lepšou dostupnosťou k verenej doprave v jednotlivých obciach regiónu, aj s využitím dopravy ekologickými vozidlami (práve linky v obciach, ktoré budú privážať cestujúcich k/od vlakov sú vhodné pre „elektrobusy“)
- Podporou ekologickej mobility – trolejbusy (konvenčné i parciálne), elektrobusy (dynamické, statické), hybridné autobusy vo verejnej aj osobnej preprave
- Dobrou tarifou pre stálych zákazníkov
- Zvýhodneným parkovaním zadarmo na záchytných parkoviskách (mimo mesta – v regióne), alebo v cene PCL aj parkovisko
- Vytvorením denného cestovného s platnosťou mimo rannej dopravnej špičky (napr. platnosť od 9:00 tzv. nákupný lístok)
- Budovaním cyklistických trás s využitím na cestu do práce.
- Informačnou kampaňou o výhodách verejnej integrovanej dopravy
Martin Jakubec
Existujú nedostatky v koncepcii rozvoja v rámci IDS. Napríklad spoje v regióne na seba nenadväzujú, linky autobusov a vlakov sú často vedené nelogicky a súbežne, neexistujú moderné dopravné terminály. Seniorom boli vydané zastaralé karty, ktoré neumožňujú funkciu elektronickej peňaženky, diletantské softvérové riešenie elektronických cestovných lístkov, vysoká poruchovosť označovačov, nedbalá údržba dopravných prostriedkov, odstavená klimatizácia vo vozidlách, vybavených klimatizáciou, ležérne zaobchádzanie s proti hlukovými zariadeniami v dopravných prostriedkoch, nemožné riešenie zastávok a prestupov na líniových križovatkách, nenadväznosť spojov s dlhým intervalom.
To sú len niektoré z dôvodov, pre ktoré sa každý vracia momentálne naspäť do auta lebo sa mu takáto doprava v Bratislave a v BSK hnusí.
Budem presadzovať limity vstupov súkromných vozidiel centra Bratislavy, súkromné vozidlá musia byť spoplatňované s výhodami pre elektromobily a e-busy. Pri vstupoch do plánovaných platených zón Bratislavy sa bude integrovaná doprava selektovať labelingom o ekologicky nezávadnej e-mobilite. Teda aj po cestách BSK musia jazdiť a poskytovať služby prepravcovia, ktorí budú využívať nové moderné technológie ako napríklad autobusy na elektrický pohon.
Jozef Uhler
Rýchlou, čistou a efektívnou verejnou dopravou.
5. Ako bude zlepšená doprava cestujúcich do Bratislavy na konci volebného obdobia v roku 2022?
Juraj Droba
Za úspech budem pokladať zníženie ročnej priemernej dennej intenzity individuálnej automobilovej dopravy o 10%. Vo verejnej doprave vďaka preferencii, lepšej nadväznosti a zahustením spojov si viem predstaviť skrátenie času prepravy o 20% (door-to-door). Na niektorých trasách dokonca aj výraznejšie. Mojim cieľom je, aby v Bratislave citeľnej ubudol počet áut. Chcem to však urobiť tak, aby cestujúci cítili, že cestovať verejnou dopravou je pre nich výhodnejšie. Nie som zástancom radikálnych zákazov a príkazov.
Milan Ftáčnik
- Bude fungovať pravidelný takt v železničnej doprave a intervalové cestovné poriadky v prímestskej autobusovej doprave
- Budú harmonizované cestovné poriadky, s lepšou prestupnosťou medzi jednotlivými druhmi verejnej dopravy
- Budú vybudované záchytné parkoviská, osobitne pri vlakových staniciach, nové cyklotrasy, najmä na cestu do práce, a budú zavedené kyvadlové spoje zvážajúce cestujúcich na vlakovú stanicu
- Bude sa dať kúpiť cestovný lístok aj cez mobilnú aplikáciu a platobnú kartu vo vozidle
- Zníži sa cena predplatného cestovného lístka v porovnaní s jednorazovým
- Budú rozšírené regionálne spoje aj v neskorších večerných hodinách a cez víkendy
- Budú dobudované a skvalitnené zastávky integrovanej dopravy
Martin Jakubec
Investície do roku 2022 musia slúžiť na vypĺňanie medzier a chýbajúcich spojení v základnej infraštruktúre na regionárodnej úrovni, s dôrazom na trvalo udržateľnú, ekologickejšiu a nákladovo-efektívnejšiu dopravnú infraštruktúru.
Budem presadzovať v rámci verejnej osobnej dopravy koncepciu inteligentného a trvalo udržateľného regiónu, teda napríklad
- podľa vyššie spomenutého bodu 1 (kroky 1 až 5)
- informačný systém parkovacích zón - smart parking,
- širšie používanie poloautonómnych vozidiel vo verejnej doprave,
- inteligentné verejné osvetlenie v župe, realizácie vízie smart ciest smart roads,
- zakladanie startupov z oblasti čistejšej a ekologickejšej dopravy elektrických vozidiel s palivovými článkami.
- zlepšenie mobility a dostupnosti dopravného systému, zníženie znečistenia ovzdušia, emisií skleníkových plynov a spotreby energií, ako aj zníženie zaťaženia hlukom.
- zlepšiť účinnosť a znížiť nákladovosť dopravy osôb a tovaru, zlepšiť bezpečnosť a prispieť k zvýšeniu atraktívnosti dopravy a kvality života
Slovensko a jeho jednotlivé regióny potrebuje rýchle a lacné riešenie osobnej dopravy v problémových uzloch. Zvlášť – prímestská a mestská doprava. Podporím a zahájim realizáciu projektu „Nový národný dopravný systém“ (NNDS). Cieľom projektu je v spolupráci so silným investorom a špecialistami v obore postupne budovať v jednotlivých regiónoch Slovenska nový nadzemný dopravný systém, neskôr aj celoštátne prepojený. Zo zahraničia dobre známa konštrukcia bude upravená a z väčšej časti vyrobená na Slovensku. Komerčný názov pre NNDS je Metrodukt.
Stručná charakteristika Metroduktu je nasledovná: Nadzemná dráha nad terénom v priemernej výške 7 m (výška je závislá od terénu a prekonávaných prekážok), celá dráha stojí na pilieroch, alebo portáloch (ak treba obkročiť inú konštrukciu , cestu ...), dráha je obojsmerná (dve „koľaje“), v prestupových uzloch krížená horizontálne (ako metro), kabíny (vagóny) sú podvesené (teda nosná „koľaj“, alebo vodiaci pás je nad kabínou), jedna kabína bude mať kapacitu 50 miest (základná jednotka, ktorá sa dá skladať do súpravy) , maximálna rýchlosť 200 km/h (mimo zastavané územie). Každá stanica bude okrem štandardného zázemia obsahovať moderné parkovisko pre bicykle, požičovňu bicyklov, dobíjaciu stanicu pre elektromobily, parkovisko pre autá. Bezpečnostný systém bude 5 stupňový.
Metrodukt bude mať dve systémové / linkové úrovne. Prvá - mestská / prímestská - a druhá - medzimestská (krajské / župné mestá). Obidve budú mať rovnaký technický základ. Rozdiel bude okrem farby len v počte staníc a tým aj rýchlosti. Skúšobné trasovanie pre roky 2018 - 2019 by bolo BA – Bernolákovo 1 prestupný terminál vôbec.
Problémy v bratislavskej doprave sa nevyriešia dokiaľ, nebude existovať v Bratislave obdoba viedenského S-Bahnu, teda doprava na tratiach, ktoré nebudú zdieľané s automobilovou dopravou. Žiaľ, na Ministerstve dopravy už tak pätnásť rokov leží projekt zahustenia železničných zastávok na území Bratislavy.
Jozef Uhler
Do roku 2022 chcem dosiahnuť systém integrovanej verejnej dopravy, ktorý bude jednoduchý, prehľadný a rýchly slúžiaci obyvateľom kraja. Podobne ako je tomu v Juhomoravskom kraji.
Mike