Verejné prerokovanie správy o hodnotení bude 14. decembra.
Po desiatich mesiacoch posudzovania vplyvov predĺženia električkovej trate na životné prostredie (proces EIA), bola na Enviroportáli zverejnená správa o hodnotení projektu. V zhodnotení sa uvádza, že „Na základe vykonaného hodnotenia vplyvov činnosti na životné prostredie v hodnotenom území a pri splnení opatrení na prevenciu, elimináciu, minimalizáciu a kompenzáciu vplyvov na životné prostredie považujeme realizáciu navrhovanej činnosti za prijateľnú a z hľadiska vplyvov na životné prostredie a celospoločenského úžitku investície za realizovateľnú a v území prospešnú“.
Pripomeňme, že sa posudzovali dva varianty električkovej trate, ktoré sa líšili v riešení križovatiek trate s Kutlíkovou ul./Pajštúnskou ul., Lietavskou ul. a Betliarskou ul. a v riešení zastávky Lietavská. Zatiaľ čo vo variante 1 mala byť križovatka pri Technopole riešená ako úrovňová, pri variante 2 sa má čiastočne využiť zárez, ktorý bol vybudovaný ešte v 1980-tych rokoch pre rýchlodráhu, a trať má viesť pod cestou. V úseku Lietavská – Betliarska sa uvažovalo vo variante 1 s minimalistickými úpravami ciest oproti súčasnému stavu, zatiaľ čo vo variante 2 malo dôjsť k vybudovaniu prestupného uzla medzi električkami a autobusmi.
Variant 2 bol „na základe došlých stanovísk dotknutých orgánov a pripomienok zainteresovanej verejnosti k zámeru EIA“ upravený a v najnovšej správe sa miesto neho uvádza variant 2m. Ten je zároveň odporúčaný na realizáciu. Na základe porovnania s pôvodným variantom 2 v nasledujúcich riadkoch prinášame prehľad zmien v odporúčanom variante.
Zmeny v odporúčanom variante
- Na križovatke Bosákova sa v rámci navrhovanej prestupnej zastávky ešte viac priblížili autobusové nástupištia k električkovým. Prestup medzi autobusmi a električkami tak bude jednoduchší.
- Križovatka s Rusovskou cestou sa zmenila tak, aby nebolo nutné presúvať Chorvátske rameno. Taktiež sa presunuli električkové zastávky, ktoré budú v smere jazdy do Petržalky medzi dnešnou konečnou Jungmannova a križovatkou. Nadväzné zastávky autobusov sa priblížili k električkovým, vďaka čomu vznikne efektívny prestup medzi električkami a autobusmi liniek 83 a 88.
- Vybudované bude nové premostenie Kutlíkovej ul. cez Chorvátske rameno, čím sa komunikácia Kutlíkova – Pajštúnska dobuduje do finálnej podoby. Pôvodne sa s novým mostom cez Chorvátske rameno neuvažovalo.
- Na rozdiel od predchádzajúcich pozitívnych zmien sa v úseku od Lietavskej po Betliarsku ul. projekt zmenil k horšiemu. Pôvodne bol na tomto úseku navrhovaný prestupný uzol, kde mal byť zabezpečený pohodlný prestup medzi električkami a autobusmi liniek 59 92 98 a 99. Zmenený variant 2 prebral riešenie z variantu 1, čo znamená, že súčasné autobusové zastávky sa vôbec nezmenia a vedľa bude zriadená električková zastávka. Pri prestupe v smere na Betliarsku a Antolskú budú musieť cestujúci prechádzať cez cestu. Ďalšou prekvapujúcou zmenou je nelogické presunutie cyklotrasy na opačnú stranu cesty, teda ďalej od obytných domov a bližšie k už existujúcej cyklotrase pri Chorvátskom ramene. Na zmenách je prekvapivé aj to, že v podstate ide o projekt na „zelenej lúke“, teda existovala možnosť pripraviť kvalitné riešenie na európskej úrovni.
- Naopak, pozitívnou zmenou je to, že pri obratisku električiek vzniká aj malé obratisko autobusov na účely otáčania náhradnej dopravy v prípade výpadku električiek.
V rámci zverejnených dokumentov je uvedené aj vyhodnotenie pripomienok zainteresovanej verejnosti. Z nich vyplýva, že niektoré návrhy, ktoré by zlepšili projekt, neboli akceptované. Ide napríklad o požiadavku na vybudovanie parkoviska P+R v Janíkovom dvore, návrhy na zlepšenie pešej dopravy či na zjednodušenie prestupovania na zastávke Lúčanka, kde bol dokonca projekt zmenený opačným smerom.
Verejné prerokovanie bude 14. decembra
Správu o hodnotení je možné pripomienkovať písomne do 30. decembra 2016, a to u Okresného úradu Bratislava, odbor starostlivosti o životné prostredie, oddelenie ochrany prírody a vybraných zložiek životného prostredia na adrese Tomášikova 46, 832 05 Bratislava.
Okrem možnosti vyjadrenia názoru písomne prebehne 14. decembra 2016 verejné prerokovanie správy o hodnotení. Prerokovanie začne o 16:30 v Zichyho paláci na Ventúrskej ulici č. 9 v Bratislave.
810zssk
Inak komu zas vadilo, ze ten prestup na Lucanke bol spraveny civilizovane a nie vychodoeuropsky?