Cestujúci môžu denne využiť len polovicu nových trolejbusov Škoda-SOR.
Bratislavský dopravný podnik ešte v závere mája tohto roka informoval, že vo vozidlovom parku má už 82 nových trolejbusov, z čoho až 56 bolo kĺbových vozidiel. V priebehu júna boli dodávané ďalšie kĺbové vozidlá, ktorých bude spolu 70.
V tlačovej správe dopravný podnik uviedol, že "výrobca dňa 26. mája 2015 dodal aj ďalších 6 kĺbových trolejbusov, ktoré DPB, a.s. oficiálne preberie v piatok 29. mája 2015. Následne budú pre tieto nové vozidlá vybavené technické preukazy a počas budúceho týždňa budú nasadené do premávky." V skutočnosti ani na začiatku júla tieto vozidlá neboli uvedené do prevádzky a cestujúci sa tak musia naďalej voziť v starých vysokopodlažných trolejbusoch. Počas školského roka dopravný podnik vypravoval na linky v pracovných dňoch len približne 33 kĺbových vozidiel zo spomínaných 56 kusov a od začiatku prázdnin ich vypravuje dokonca len 26, zvyšné vozidlá stoja bez využitia vo vozovniach a namiesto nich premávajú staré vozidlá Škoda 14 Tr a 15 Tr.
Rovnako malo do polovice júna pribudnúť 15 trolejbusov Škoda 30 TrDG s prídavným diesel-elektrickým agregátom, ktorých obojživelné vlastnosti sa v súčasnosti dajú využiť len na linke 210. Na tejto linke, ktorá bola od 1. júna predĺžená o úsek Autobusová stanica – Nové SND bez trolejového vedenia, sú potrebné 4 vozidlá. Z celkového počtu 15 kusov bolo do prevádzky uvedených zatiaľ len 6 kusov, pričom dva z nich do premávky už dlhšie nezasahujú. Tento typ trolejbusov navyše od začiatku vykazuje veľkú poruchovosť, pričom denne mnohé z nevykonaných spojov ani nie sú nahradené záložným vozidlom. Výpadky najnovšie nahradil už aj jeden zo starých trolejbusov, ktorý však v predĺženom úseku nemôže jazdiť, a tak spoje k Novému SND nie sú vykonané.
Najväčšie problémy s novými trolejbusmi sa objavujú práve na linke 210, ktorá spája železničnú a autobusovú stanicu, kde výpadok spoja môže pre cestujúceho znamenať nestihnutie vlakového alebo autobusového prípoja.
Ako zaujímavosť môžme uviesť, že podľa zverejneného plánu verejného obstarávania na rok 2015 plánuje dopravný podnik obstarávať aj služby na opravy a skúšky trakčných motorov starých trolejbusov na 18 mesiacov za 20 000 €. Pritom DPB už avizoval, že na jeseň tohto roka bude celý vozidlový park trolejbusov pozostávať iba z nových trolejbusov.
DPB: Trolejbusy nejazdia aj kvôli pé-enke
Ako sa pre imhd.sk vyjadril Dopravný podnik Bratislava, zdržanie sprevádzkovania najnovších vozidiel nastalo z dôvodu "vybavovania potrebnej dokumentácie, nakoľko pracovník, ktorý ju musí schváliť, je dlhodobo PN. To však DPB, a.s. nemohol včase dodávky nových trolejbusov prepokladať. Napriek tomu ku dňu 30.6. mal DPB k dispozícii do výpravy 50 kĺbových 31 Tr trolejbusov, 15 sólo 30 Tr a 6 s pomocným pohonom."
Čo sa týka výpravy, DPB deklaruje, že má v rezerve "8 nových kĺbových trolejbusov z titulu zníženej výpravy (prázdninový režim)". V skutočnosti však 1. júla nevyšlo za brány vozovní až 21 vozidiel z 50 nových kĺbových trolejbusov, ktoré môže dopravný podnik nasadzovať.
Nakúpené boli trolejbusy, ktoré nie je kde prevádzkovať
Až po zakúpení vozidiel sa zistilo, že na mnohých miestach s nimi vlastne nie je možné premávať. "Priam v havarijnom stave je dlhodobo napríklad obratisko trolejbusov Cintorín Vrakuňa, kde majú problém aj staršie vozidlá, nieto nové, nízkopodlažné, ktoré pri prejazde zo zastávky by zachytávali podvozky a výrazné škody na nových vozidlách by spôsobil už samotný výjazd zo zastávky. DPB, a.s. v tejto súvislosti DPB už dlhé roky žiada Magistrát hlavného mesta, aby vykonal nápravu obratiska, čo sa však do dnešného dňa nestalo. Ani na tento rok nie sú vyčlenené prostriedky na opravu," uvádza DPB. Nevhodný stav je podľa DPB aj v obratisku Rádiová, tam však občas nové vozidlo zavíta.
Problém je aj s vypravovaním nových kĺbových trolejbusov na linky 207 a 209. V rámci predĺženia trolejbusovej trate na Trenčianskej ulici je nové obratisko riešené tak nešťastne, že sa kĺbové vozidlo otočí iba s veľkými problémami - jazdou cez trávnik stredového deliaceho ostrovčeka. Napriek tomu, že projekt mali všetci zainteresovaní k dispozícii, nedostatky vyplávali na povrch až pri jeho realizácii.
"Na niektoré linky nemôžeme vypravovať kĺbové trolejbusy, napríklad č. 203. Nových sólo trolejbusov však DPB má len 15, čo nepostačuje na obslúženie všetkých liniek, kde je potrebné nasadiť sólo vozidlá," vysvetľuje Zuzana Vachová z dopravného podniku.
Zhrnuté: Nové trolejbusy podľa informácií DPB a imhd.sk nie je možné vypravovať na linky 203 204 205 207 208 209. Otázne je, ako na tieto skutočnosti zareaguje Brusel, ktorý nové trolejbusy - stojace vo vozovni - financoval.
DPB: Problémy na linke 210 sú už vyriešené
Snažili sme sa získať vyjadrenie DPB ohľadom spokojnosti s novými duálnymi trolejbusmi 30 TrDG, ktoré len v júni zaznamenali viac ako 40 porúch pri 4 vypravených vozidlách. DPB situáciu nekomentoval a vyjadril sa iba k výpadkom na linke 210, spájajúcej stanice, dňa 1. júla:
"Včera nastal výpadok jedného trolejbusu z dôvodu dopravnej nehody, takže linka 210 bola okamžite po dopravnej nehode hradená záložným vozilom sólovým trolejbusom bez pomocného dieselgenerátora tak, aby sme zabezpečili obslužnosť cestujúcej verejnosti na trase Autobusová stanica Mlynské nivy - Hlavná stanica. Od dnešného dňa je však na linke 210 zabezpečená plná výprava na trolejbusoch s pomocným dieselgenerátorom." V skutočnosti bolo vozidlo nahradené až po viac ako 7 hodinách od spomínanej nehody. Ako budú podobné situácie riešené v budúcnosti, nie je jasné.
Nové trolejbusy majú ísť na linku 205
Zverejnený plán obstarávania je neaktuálny
Dopravný podnik sa tiež vyjadril k obstarávaniu opráv a skúšok trakčných motorov starých trolejbusov, ktoré budú tento rok vyradené. DPB citovanie z plánu obstarávania, ktorý má podnik na svojej webstránke, označil za "uvažovanie o 'tuneli'".
"Obstarávanie opráv a skúšok trakčných motorov trolejbusov 14 Tr a 15 Tr bolo plánované ešte na jeseň 2014, ako príprava na každoročnú sezónne zvýšenú poruchovosť motorov donedávna premávajúcich pôvodných vysokopodlažných vozidiel počas zimného obdobia. Obstarávanie však nebolo nikdy vyhlásené ani realizované, a po zime už ani nie je dôvod, len nedopatrením ostalo v pláne. Plán bude v tomto zmysle aktualizovaný. Uvažovať o „tuneli“ na základe plánu obstarávania chce naozaj veľkú dávku fantázie," uzavrela Vachová.
Ike
2. "v niektorých ostrejších zákrutách prechádzajú aj cez protismer" = A34 + E 12 "Výjazd trolejbusov".
Ja viem, že to nie je trvalé riešenie, ale aspoň snaha o zlepšenie. Videl som prevádzky MHD v rôznych krajinách a prípad 31Tr+Koliba nie je neriešiteľný. ?