Linka 630 sa zrejme dočká redukcií, náhrada je neznáma.
Chorvátsky Grob od 31. marca 2008 obsluhuje linka 630. V čase jej vzniku nahradila linku 53, ktorá už kapacitne nepostačovala. Nová linka 630 bola jedným z prvých konkrétnych výsledkov rodiacej sa Bratislavskej integrovanej dopravy a znamenala pre Chorvátsky Grob zlepšenie dopravy. Ponúkala viac spojov, zabezpečený bol cestovným poriadkom garantovaný prestup na električky Zlatých pieskoch, no hlavným prínosom bolo zavedenie pravidelného „mestského“ intervalu aj na regionálnej linke. Cestujúci sa tak do mesta dostanú síce s prestupom, ale v špičke každých 20 alebo 30 minút a mimo nej každú hodinu. Výhodou tejto linky je dodnes aj využívanie jednotných typov cestovných lístkov ako v bratislavskej MHD (15- a 60-minútové lístky), aj keď k úplnej integrácii ešte chýba možnosť zakúpenia si predplatných cestovných lístkov na mimobratislavský úsek.
Cez víkend ani jeden spoj do Čiernej Vody
Linku 630 financuje obec Chorvátsky Grob, hoci regionálnu autobusovú dopravu by mal zabezpečovať podľa zákona o cestnej doprave Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Ten si síce objednáva obsluhu Chorvátskeho Grobu u dopravcu Slovak Lines, avšak do miestnej časti Čierna Voda jazdí len 4 resp. 6 spojov za deň v jednom smere, a aj to len cez pracovné dni. Keby si obec neobjednávala dopravu nad rámec svojich povinností, Čierna Voda by zostala cez víkend odrezaná od verejnej dopravy. Na porovnanie, linka 630 má v pracovných dňoch v každom smere 31 spojov, cez voľné dni 19 spojov. Hovorkyňa BSK Iveta Tyšlerová pre imhd.sk tvrdila, že „BSK financuje prímestské linky do Chorvátskeho Grobu v rovnakom rozsahu ako do iných obcí kraja,“ čo však nie je pravda. V celom BSK neexistuje iná lokalita podobná Čiernej Vode, kam by kraj cez víkend nezabezpečil dopravu.
Ani spoje Slovak Lines v centrálnej časti Chorvátskeho Grobu však nie sú žiadne terno. Z neprehľadného cestovného poriadku vyplýva, že spoje premávajú vždy v rôznych minútach, okrem toho cestujúci musí študovať 16 rôznych obmedzení v čase ich premávky, napríklad „nepremáva od 15.12.2014 do 19.12.2014, od 8.1.2015 do 30.1.2015, od 3.2.2015 do 27.2.2015, od 9.3.2015 do 1.4.2015, od 8.4.2015 do 30.6.2015, od 2.9.2015 do 28.10.2015, od 2.11.2015 do 11.12.2015“. Jednotlivé spoje premávajú dlhšou trasou cez Bernolákovo a ich jazdné doby sú rôzne. O prehľadnosti či atraktívnosti takto nastavenej dopravy nemôže byť ani reči.
BSK ignoruje plán dopravnej obsluhy
Hoci platná legislatíva kraju určuje, že má dopravu objednávať na základe plánu dopravnej obsluhy, ten to nerobí. Podľa plánu by mala byť doprava zabezpečená linkou zo Zlatých pieskov cez Čiernu Vodu do Slovenského a Chorvátskeho Grobu, cez ktoré by mala jazdiť okruhom. Linka by mala mať pravidelný interval 30 a 60 minút, teda podobný ako dnes linka 630.
„Musíme dodať, že dopravná obslužnosť v kraji by mala byť zabezpečovaná na základe intervalových cestovných poriadkov, pričom by mala byť vytvorená atraktívna ponuka prepravných spojení. Rovnako by mala byť prevádzka verejnej osobnej dopravy zabezpečovaná ekonomicky efektívne pre objednávateľov dopravných výkonov,“ uviedol Matúš Kužel zo spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava. BSK tieto požiadavky pri objednávaní autobusovej dopravy nerešpektuje.
Obec má problém financovať kvalitnú dopravu
To, čo zanedbáva kraj, supluje obec Chorvátsky Grob objednávkou autobusovej dopravy nie u Slovak Lines, ale u bratislavského dopravného podniku. Vďaka tomu má z dopravného hľadiska zabezpečenú kvalitnú obsluhu. Mesačne obec dotuje dopravu sumou 3055 €. Ani to však nepostačuje a linka 630 je stratová. DPB nespresnil, o akú výšku straty ide. Za stratou môže byť aj nedostatočná kontrola, či majú cestujúci platný cestovný lístok. Na linke 630 oficiálne platí nástup prednými dverami - podobne ako na linkách Slovak Lines, ten sa však v praxi nedodržiava.
Úlohou mestského podniku však nie je zabezpečovať regionálnu autobusovú dopravu, ale v prvom rade mestskú hromadnú dopravu. Zatiaľ čo autobusy má pridelené na regionálnu linku 630, v mestskej hromadnej doprave chýbajú. A tak nastáva paradox, pri ktorom bratislavskí daňoví poplatníci financujú linku do regiónu, ale sami nedostávajú kvalitnú MHD, a to aj pre nedostatok autobusov v meste. Problém financovania regionálnej linky, na ktorú dopláca dopravný podnik a mesto Bratislava, hoci by ju mal financovať BSK, tak dostáva politický rozmer.
BID: Je potrebné zachovať súčasný rozsah
„Výsledky dopravného prieskumu preukázali potrebu zachovania súčasného rozsahu prevádzky, v prípade nutnej úspory dopravných výkonov si vieme predstaviť zrušenie približne 2 párov spojov večer, v krajnom prípade predĺženie intervalu na 120 minút aj v čase doobedného sedla,“ uviedol Matúš Kužel z Bratislavskej integrovanej dopravy.
V Obecných novinách Chorvátskeho Grobu bola zverejnená informácia, že na linke 630 bude znížený počet spojov na 20 cez pracovný deň a 10 cez víkendy. „Po dohode s BSK budú zavedené nové spoje Slovak Lines, ktoré nahradia vypadnuté spoje 630 a budú premávať medzi Mlynskými nivami a Pezinkom. Naviac bude zriadená nová linka cez Chorvátsky Grob až do Senca. Tieto zmeny budú v platnosti od apríla alebo mája, podľa toho ako sa dohodnú DPB a BSK,“ uviedli noviny. Máj sa už chýli ku koncu a žiadne zmeny zrealizované neboli.
Našu redakciu už v apríli zaujímali podrobnosti zmien. Hovorkyňa BSK nám poskytla iba strohú odpoveď: „To je predmetom rokovania medzi Chorvátskym Grobom a Dopravným podnikom Bratislava.“ Na otázky ani napriek viacerým urgenciám obec Chorvátsky Grob nereagovala. Podobne sme nepochodili s doplňujúcimi otázkami u BSK.
Cez víkend spoje raz za dve hodiny
Podarilo sa nám však získať neoficiálny návrh nového cestovného poriadku linky 630. Podľa neho do Čiernej Vody a Chorvátskeho Grobu bude od 1. júla premávať iba každý druhý spoj, ostatné budú skrátené po Vajnory. Iba v rannej špičke pôjdu do Grobu všetky spoje. V popoludňajšej špičke tak bude do Grobu zabezpečený 1 spoj linky 630 za hodinu, v sedle a cez víkendy spoj iba raz za dve hodiny.
Zaujímavé na tomto návrhu je to, že dopravný podnik na skrátení spojov zásadnejšie neušetrí. Do Grobu totiž bude musieť prevádzkovať rovnaký počet vozidiel, teda náklady spojené s ich zakúpením a vlastníctvom sa neznížia. Podnik veľmi neušetrí ani na mzdách vodičov, pretože tí namiesto vykonania spoja do Chorvátskeho Grobu odstavia autobus na konečnej vo Vajnoroch a tam budú čakať rovnaký čas, za ktorý by mohli obslúžiť Grob. Paradoxom je tiež to, že skrátené spoje budú premávať práve v tom úseku, kde nastupovalo a vystupovalo najmenej cestujúcich a vyťaženejší úsek vynechajú.
Nie sú známe ani finančné dopady zmien. „To sa uvidí podľa toho, či budeme nejaké spoje pridávať,“ znie odpoveď Tyšlerovej z BSK. Riešenie dopravy do Chorvátskeho Grobu je tak naďalej nejasné. Isté je len to, že to málo z pripravovaných zmien, čo sa nám podarilo zistiť, javí známky nekoncepčnosti a plátania dier v systéme regionálnej dopravy. Jediné reálne kompetencie a finančné možnosti na dlhodobé zabezpečenie kvalitnej dopravy pre Chorvátsky Grob má Bratislavský samosprávny kraj. Zatiaľ sa však nezdá, že by ich plánoval využiť.