Aj za málo peňazí by sa dalo urobiť veľa muziky. Niekedy stačí upraviť predpisy, inokedy malá investícia.
Kvalitnejšie tlačidlá na otváranie dverí
12 električiek z roku 1997 je vybavených starším typom vonkajších tlačidiel na otváranie dverí, pri ktorých cestujúci nedostáva informáciu, či jeho stlačenie zaregistrovali alebo nie. Na ich stlačenie navyše treba vyvinúť väčšiu silu než pri novších typoch tlačidiel. Často sa tak stáva, že cestujúci musia tlačidlo stlačiť 2-3-krát, kým zareaguje, prípadne po neúspešnom pokuse odchádzajú k iným dverám. Oboje predlžuje nástup cestujúcich.
Riešením je vymeniť 36 takýchto tlačidiel za novší typ, ktorý sa používa u modernizovaných električiek.
Problematický typ tlačidla
Lepšie umiestnenie tlačidiel na otváranie dverí
Väčšina električiek má vonkajšie tlačidlá na otváranie dverí umiestnené napravo alebo naľavo od dverí. Smolu majú tí cestujúci, ktorí prichádzajú spedu alebo zozadu k električke, pretože práve z tej strany, z ktorej idú, tlačidlo chýba. Cestujúci tak musia prejsť alebo prebehnúť na druhú stranu dverí, tam stlačiť tlačidlo, vrátiť sa a nastúpiť. Obzvlášť v zimnom období hrozí, že pri prudkom zastavení a vracaní sa od tlačidla ku dverám, sa cestujúci pošmykne. Problémom je opäť aj predlžovanie nástupu cestujúcich.
Riešením je doplnenie chýbajúcich tlačidiel podobne ako je to už vykonané na niektorých modernizovaných električkách.
Tlačidlo na otváranie dverí pri prichádzaní k vozidlu spredu chýba
Zvýšenie počtu sedadiel
Viac ako polovica električiek je vybavená sedadlami v usporiadaní 1+1 – na každej strane je len jednorad sedadiel. Novšie vozidlá a niektoré modernizované električky majú už usporiadanie 2+1. Usporiadanie 1+1 v čase výroby v 1970-tych a 1980-tych rokoch malo svoje opodstatnenie – MHD bola masovou dopravou a na komfort sa nehľadelo. Dnes už sú však tieto električky jediné, kde sa zvyšuje kapacita na úkor nízkeho počtu sedadiel. Ani počet cestujúcich už nie je taký, aby bolo takéto zvyšovanie kapacity nevyhnutné. Potvrdzuje to napokon aj nasadzovanie električiek s rôznym usporiadaním sedadiel - a teda aj rôznou kapacitou - na rovnaké linky.
Riešením je pri väčších opravách vymieňanie jednoradu sedadiel za dvojrad.
Niektoré električky majú sedadlá v usporiadaní 2+1 už od výroby
Čalúnenie sedadiel
Polovica električiek je vybavená laminátovými škrupinami na sedenie. Nadčasové sedadlá dizajnované ešte v 1960-tych rokoch sú síce nenáročné na údržbu, no v zimnom období vedia znepríjemniť cestovanie, pretože sú studené.
Na území bývalého Československa existuje pritom v množstve dopravných podnikov viacero riešení ako doplniť sedadlá o čalúnenie tak, aby bola zachovaná nenáročnosť údržby a zároveň bol poskytnutý patričný komfort.
Návleky na sedadlá niektorých električiek v Košiciach
Zavedenie niektorých zastávok na znamenie
Aj v električkovej sieti sa nájde niekoľko menej využívaných zastávok. Zastavenie a rozbehnutie 40-tonového kolosu v prípade, ak na zastávke nikto nevystupuje ani nenastupuje, nielenže predlžuje čas cesty cestujúcim, ale znamená aj zbytočné míňanie elektrickej energie. Košický dopravný podnik prevádzkuje už niekoľko rokov viacero menej frekventovaných zastávok na znamenie aj pre električky.
Riešením je úprava signalizácie stlačenia tlačidla na otváranie dverí vodičovi a zavedenie zastávok na znamenie podľa vyhodnotenia frekvencie cestujúcich.
Signalizácia zastavenia sa dá vyhotoviť rôznymi spôsobmi
Zvýšenie povolenej rýchlosti na niektorých úsekoch tratí
Legislatíva umožňuje električkám bez dodatočného zabezpečenia jazdiť aj v meste rýchlosťou 60 km/h. Vhodné je to najmä tam, kde je trať vedená na samostatnom telese, je v dobrom stave, bez prejazdov cez ňu, mimo rezidenčných častí alebo kde je odhlučnená. Električky rýchlosťou 60 km/h jazdia aj v Košiciach, a to nielen na rýchlodráhe, ale aj v priemyselnej zóne mesta.
Riešenie: Určiť úseky, kde by bolo možné jazdiť rýchlosťou 60 km/h a zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť.
Niektoré električkové trate by zniesli aj šesťdesiatku
Zabránenie privieraniu cestujúcich
Tvar električiek je prispôsobený tomu, aby mohli prechádzať aj krivolakými ulicami, a aby sa protismerné električky v koľajových oblúkoch nezrazili. Preto majú „skosené“ čelá a predné i zadné dvere nie sú umiestnené v rovine, ale pod miernym uhlom. Daňou za toto riešenie je to, že vodič pomaly vystupujúcich cestujúcich nemusí vidieť v spätnom zrkadle a môže sa snažiť zatvoriť dvere skôr ako cestujúci vystúpia. Riziko je znásobené, ak sa jedná o súpravu električiek, kde vodič do zadného vozňa nevidí cez vnútorné spätné zrkadlo.
V západnej Európe sa s týmto problémom vysporiadali inštaláciou rôznych zariadení zabraňujúcich zatvoreniu dverí, ak sa v ich priestore nachádza cestujúci. Donedávna preto mohli napríklad vo Viedni jazdiť električky bez spätných zrkadiel. Odpadávajú tým aj problémy so zastávkami umiestnenými v ľavých oblúkoch, keď vodič v zrkadle nevidí prakticky celý zadný vozeň. V Bratislave sú takéto zariadenia nainštalované zatiaľ len v autobusoch Mercedes CapaCity.
Blokovanie zatvorenia dverí, ak sa vo dverách nachádza cestujúci, majú aj nové typy električiek
Zvýšenie povolenej rýchlosti na niektorých výhybkách
V súčasnosti môžu električky jazdiť na výhybkách proti hrotu najväčšou rýchlosťou 15 km/h. V časoch, keď vznikol tento predpis, existovalo v Bratislave iba málo typov výhybiek, väčšinou s väčšími uhlami odbočenia. Dnes je už v meste množstvo novších typov výhybiek, ktoré majú buď menšie uhly odbočenia alebo sú rozraďovacie – teda za výhybkou oba smery pokračujú ako koľajová splietka priamo a až po niekoľkých desiatkach metrov sa oddeľujú. Konštrukčná rýchlosť nových výhybiek je niekoľko desiatok kilometrov za hodinu. Dnes ak napríklad smeruje električka hore Námestím SNP, najskôr musí spomaliť na 15 km/h pred rozraďovacou výhybkou, celú ju prejsť rovnakou rýchlosťou, potom sa rozbehne na 30 km/h, aby vzápätí pri odbočení opäť spomalila na 15 km/h.
Ak by sa maximálne povolené rýchlosti určovali nie všeobecne, ale podľa konkrétnej výhybky, odpadlo by v tomto prípade jedno spomalenie. Čas jazdy by sa skrátil, jazda by bola bez zbytočného brzdenia a rozbiehania komfortnejšia a dopravný podnik by ušetril na energii.
Výhybka s malým uhlom odbočenia na Nám. Ľ. Štúra