Prvý máj 2004 sa stal veľkým dňom. Zatiaľ čo Slovensko vstúpilo do Európskej únie, Bratislava vstúpila do Neúprosnej únie...
Bratislava vstúpila do nEÚ
Opravný podnik mesta Bratislavy sa 1. mája stal členom Neúprosnej Únie. Táto únia združuje všetky opravné podniky miest bývalého Sovietskeho zväzu a tiež Rumunska a Bulharska. Ich spoločným znakom je, že mestskú hromadnú dopravu týchto miest vytláča neúprosný čas na smetisko dejín a vozidlový park na smetisko šrotov.
História Neúprosnej únie sa začala písať po roku 1990, keď s pádom socialistického režimu skončil aj dostatok peňazí a nastal akútny všadeprítomný nedostatok "lóve". V súčasnosti sú hlavnými aktivitami najmä spoločný postup pri likvidácii nebezpečného odpadu (autobusy a trolejbusy staršie ako 20 rokov, električky staršie ako 30 rokov), spoločná Zmenová politika (kooordinácia zmien organizácie dopravy medzi jednotlivými mestami tak, aby boli postupne krok po kroku systematicky zmenšované prepravné výkony, čo bude smerovať k úplnému zrušeniu MHD v týchto mestách), investície do poľnohospodárstva (oveľa perspektívnejšie ako do verejnej dopravy), snaha o prijatie novej Neuro sústavy, ktorá zabezpečí, že prepravný substrát (rozumej cestujúci) si bez väčšej nervozity a reptania zvykne na čím ďalej, tým plnšie vozidlá a redšie intervaly, a nakoniec si úplné zrušenie MHD ani nevšimne. Ďalšou aktivitou je školenie odborníkov, ktorí udržiavajú v prevádzkyschopnom stave vozidlá, ktoré na to už nemajú ani vek, ani žiadne iné predpoklady.
Predstavitelia doterajších členov Neúprosnej únie sa nechali počuť, že rozšírenie o nového člena - Bratislavu - je zrejme posledné na dlhú dobu, pretože sa únia už zaručene nebude rozširovať na západ.
Pri príležitosti vstupu Bratislavy do Neúprosnej únie tunajší opravný podnik vyzdobil vozidlá oficiálnou vlajkou nEÚ. Od vlajky Európskej únie sa líši pridaním červenej hviezdy doprostred, ktorá charakterizuje metódy práce vo všetkých opravných podnikoch. Ďalším spoločným znakom je utajovanie všetkých skutočností, ktoré sa dajú utajiť, preto na fotografii nemôžte vidieť ani linku, ani evidenčné číslo, a ani poznávaciu značku. Vidieť môžte len značnú špinu.
Opatrnosti nie je nikdy dosť
Hneď prvou reklamnou kampaňou v Neúprosnej únii "Nastúpiť môže byť zlou voľbou" sleduje opravný podnik jeden z hlavných cieľov - odradenie cestujúcich od cestovania MHD. Popri zdražení cestovného k rovnakému dátumu sa tak opravný podnik snaží upozorniť cestujúcich na skutočnosť, že už pri nastupovaní sa môže cestujúci prepadnúť cez schodíky, prípadne ho môže za jazdy zmasakrovať odtrhnutý motor. Zároveň nepriamo upozorňuje, že vzhľadom na nedostatok autobusov bude musieť podnik čo nevidieť vypraviť okrem podnikového traktora aj vysávač žumpy. Vo väčšine prípadov si však cestujúci aj tak rozdiel oproti dnešku ani nevšimne.
Výňatky z kníh vozidla
Samozrejme v únii nesmú chýbať ani knihy vozidla - teda zošity, do ktorých píše vodič poruchy na vozidle počas dňa. Do rúk sa nám dostalo zopár takýchto záznamov spolu s odpoveďami dielenských pracovníkov:
Pripomienka: Prší mi do kabínky!
Odpoveď: Vozidlo sa bude vypravovať iba za pekného počasia.
Pripomienka: Zadný vozeň neodbrzďuje.
Odpoveď: Zadnému vozu boli odstránené mechanické brzdy.
Pripomienka: Tretie dvere sa nezatvárajú.
Odpoveď: Či sa nezatvárajú nevieme, nešli nám zatiaľ ani otvoriť.
Pripomienka: Hučia nápravy.
Odpoveď: Nápravám bolo povedané, aby boli ticho.
Pripomienka: Na karosérii sa objavuje hrdza.
Odpoveď: To isté sme si všimli tiež.
Pripomienka: Svieti kontrolka mazania motora.
Odpoveď: Kontrolka už svietiť nebude.
Pripomienka: Predný podvozok buchoce ako keby tam "niekto" búchal kladivom.
Odpoveď: "Niekomu" sme zobrali kladivo.
Pripomienka: Strašne pískaju brzdy na strednom podvozku.
Odpoveď: Brzdové obloženie bolo namazané vazelinou.
Pripomienka: NEBRZDÍ MI TO!!!
Odpoveď: Nesťažujte sa furt!
Pripomienka: Nesvieti vnútorné osvetlenie.
Odpoveď: Kde? Nič nevidím.
Pripomienka: Keď ide voz rýchlosťou 55 km/h a pustím pedál, začína veľmi pribrzdovať.
Odpoveď: Túto udalosť nemôžme v dielni zopakovať, takže nevieme, čo s tým.
Pripomienka: Voz skáče ako koza.
Odpoveď: Vozu bolo povedané, aby sa správal slušne.
Pripomienka: Niečo vŕzga v kabínke.
Odpoveď: Niečo bolo dotiahnuté.
Pripomienka: Nedá sa nastaviť ľavé zrkadlo.
Odpoveď: Ľavé zrkadlo bolo nastavené podľa nášho vkusu.
Pripomienka: Vozu nešiel zdvihnúť predný pantograf.
Odpoveď: Vzadu je ešte jeden.
Pripomienka: Sedadlá vo voze sú špinavé.
Odpoveď: OK, už si na ne nebudeme sadať.
Pripomienka: V kabínke som mal ráno myš.
Odpoveď: Do vozidla v blízkom čase nainštalujeme mačku.
Postihli nás aj nariadenia EÚ
Na(ne)šťastie Slovensko vkročilo do Európskej únie a dopravný podnik z kaluže do blata, takže sa cestujúci môžu tešiť na ďalšie zefektívnenie dopravy. Kvôli podmienkam EÚ, ktoré nariaďujú, že minimálne polovica vozidiel musí byť nízkopodlažná, dopravný podnik rozhodol... Rozhodol o vyradení stovák autobusov, trolejbusov a električiek, ktoré prekročili hranicu životnosti a okrem našich troch úžasných nízkopodlažných Ikarusov 412 z vozovne Trnávka v premávke ponechal ešte ďalšie tri vozidlá - v každej vozovni po jednom: SOR Doors, Funus-Bus a Karosu Bum-bác-drb. No a keďže sa v kanceláriách DP našli neznáme papiere (neskôr sa zistilo, že to boli výpisy z bankového účtu a neznáme etikety), úradníci začali vystrihovať a lepiť. Z nápisov získali "Prieskum dopravnej vyťaženosti" a jeho hodnoty (zostatky na účtoch) tvoria: 0, 0, 0, 40%, 0, 35%, 0, borovička, 0 a 0. Namáhavým hľadaním, do ktorého boli zapojené všetky zložky DP, sa našli ešte čísla 1, 5, 4, 2, 1, 3 a 6, ktoré netvoria zostatky na účtoch, ale rôzne dátumy výpisov. Na základe týchto vierohodných čísel DP pristúpil k redukcii linkového vedenia. Medzi inými boli zrušené linky 1 2 3,..., 517 a 518. Ale vráťme sa k EÚ - vďaka jej pravidlám nám teda zostalo šesť autobusov, dva trolejbusy a žiadna električka - to znamená ďalšie zvyšovanie úrovne cestovania vďaka väčšej vyťaženosti jednotlivých liniek: ako príklad sme doložili cestovný poriadok linky 39 platný od 1. mája, ktorý sa od tohto dátumu stane "cesťákom" s najhustejším intervalom.
Reorganizácia postihne aj všetkých 20 vodičov (ktorí nedostali padáka) - namiesto grafikonu s odchodmi danej linky dostanú na každý deň iný grafikon, v ktorom budú rad za radom vypísané linky, ktoré musí s autobusom obslúžiť.
Opravný podnik začal odpredávať vozidlá
Aby opravný podnik získal prostriedky aspoň pre odmeny vrcholového manažmentu, bol nútený začať odpredávať vozidlá. Vybrať obete, ktorých sa zbaví, bolo neuveriteľne ťažké - medzi toľkými vrakmi nie je ľahké nájsť naväčší šrot, pretože do tejto kategórie spadajú skoro všetky vozidlá. Obeť sa nakoniec predsa len našla a je ňou Ikarus 280 č. 2918, ktorý prekvapivo odkúpil salzburský opravný podnik StadtBus. Po náročnej rekonštrukcii, pri ktorej z pôvodného autobusu zostali len sklá, sa opäť ocitol v premávke.
Ďalšími odpredanými vozidlami bolo niekoľko električiek T6, ktoré kúpila salzburská spoločnosť Salzburger LiebesBrief. Tamojší dielenskí pracovníci spravili čáry-máry a z vozidiel poskladali kĺbové prevedenie KT8D5. Reakcie na prevádzku týchto vozidiel sú však všelijaké. Hajtman sa pre iMHD vyjadril, že "Až teraz vidíme, aké zlé to tam u vás je. Navrhnem, aby Rakúsko zažiadalo EÚ o okamžité dotácie pre bratislavskú MHD."
Megaandulka zožrala SOR
Nevenujme sa však len problémom opravného podniku, pozrime sa aj na zaujímavejšie veci. Ku kurióznej nehode došlo v predvečer vstupu Slovenska do EÚ na konečnej linky 35 v Dúbravke. Kde sa vzala, tu sa vzala, priletela megaandulka a sadla si na zaparkovaný SOR B9.5 č. 3508. Vystrašený vodič okmamžite ušiel, čo papagáj využil na pochutnanie si na autobuse. Ako prvý sa mu zapáčil digitálny transparent, po pol hodinke však už z autobusu nezostalo nič. Škoda len, že sa v tom čase na obratisku nenachádzal iný, starší, hrdzavejší a rozheganejší autobus, preto veríme, že sa nabudúce megaandulka ocitne v správnom čase na správnom mieste (najlepšie v niektorej vozovni) a skonzumuje všetko, čo patrí do šrotu. Dúfajme, že tento vták nie je vyberavý a nemá zálusk len na nové autobusy...