Motoristov sa dotkne najmä buspruh na Štefánikovej, ale aj možnosť využiť MHD zdarma s „vodičákom“.
Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik spolu so starostkou Starého Mesta Tatianou Rosovou v nedeľu 16. septembra na Hviezdoslavovom námestí otvorili Európsky týždeň mobility. Hlavným cieľom mesta je, aby ľudia začali uvažovať, či je auto vždy tým najlepším druhom dopravy – a nielen z hľadiska rýchlosti. Primátor zdôraznil, že Bratislava má na obyvateľa viac osobných áut ako napríklad susedná Viedeň. To svedčí aj o výsledku dopravnej politiky mesta za ostatných 20 rokov v prospech automobilizmu, ktorú chce súčasné vedenie zmeniť.
Primátor pozval motoristov na vyskúšanie si cestovania mestskou hromadnou dopravou. Každý držiteľ slovenského vodičského preukazu bude môcť zdarma využiť linky MHD 2 až 212 a X13. MHD bude na podnet občianskych združení posilnená, a to v rannej špičke pracovných dní a na niektorých linkách celodenne. Viac o posilnení MHD sa dočítate tu.
Z divadla parkovací dom?
Odprezentovaná bola aj vizualizácia stavu Hviezdoslavovho námestia pred Slovenským národným divadlom, ak by sa vyhovelo požiadavkám na parkovanie. Obrázok znázorňuje celé námestie zapratané autami a v každej budove parkovací dom.
Iróniou je, že podobný stav bolo možné vidieť naživo deň predtým počas vinobrania v Rači – motoristi nemali problém zabrať celé chodníky či trávniky a blokovať aj električky. Alternatívu v podobe MHD však zabezpečenú nemali, električky neboli dostatočne posilnené a do viacerých spojov sa ani nedalo nastúpiť. Problémom teda nebude len nevedomosť niektorých vodičoch o iných druhoch dopravy, ale aj reálny stav MHD a tolerovanie nesprávneho parkovania.
Primátor naráža na problémy aj vo vlastných radoch. Napríklad jeden zo zamestnancov magistrátu zodpovedných za dopravu sa opakovane v internetových diskusných fórach vyjadruje proti zavádzaniu buspruhov. „Zisk pre MHD bude mínus 25 minút, pre ostatných mínus 40 minút. Hlavná vec že poniektoré občianske združenia budú spokojné a ostatní dopravní odPorníci nech si trhnú nohou, že?“ reagoval v pracovný deň o 12:20 zamestnanec magistrátu na margo zriadenia buspruhu na Štefánikovej ul.
Buspruh nakoniec bude aspoň na Štefánikovej
Z pôvodne medializovaného zriadenia buspruhu na úseku Most SNP – Štefánikova nakoniec zostal len buspruh na Štefánikovej ul. v smere od Hodžovho nám. ku križovatke SAV. Nebude však vyznačený vodorovným dopravným značením, ale len zvislým značením. Napriek absencii adekvátnej informačnej kampane pre motoristov, bude zriadený už zajtra, 17. septembra.
„Skúšobná doba by mala byť minimálne dva týždne,“ informoval hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser. Ďalšie vyhradené jazdné pruhy tento rok už realizované nebudú s odôvodnením, že počas jesene a zimy by nové vodorovné dopravné značenie na vozovke nevydržalo. „Na jar by sme na základe pozitívnej odozvy začali realizovať ďalšie vyhradené jazdné pruhy,“ povedal Schlosser.
Vytipované sú ďalšie „celé trasy“ buspruhov, a to najmä na vnútornom mestskom okruhu, teda Štefánikovej, Šancovej, Legionárskej, Karadžičovej, Dostojevského rade a Staromestskej. Ďalšími adeptami sú radiály von z mesta, a to tam, kde nie je električková doprava. Napríklad by sa malo jednať o Gagarinovu ul. „Čím skôr budeme realizovať vyhradené jazdné pruhy na ucelených úsekoch, tým lepšie pre Bratislavčanov,“ myslí si Schlosser.
Hlavný dopravný inžinier mesta vyjadril názor, že máme veľmi prísne technické normy, ktoré priamo či nepriamo bránia buspruhom. „Málo ľudí z administratívy alebo z dopravnej polície si uvedomuje, že technická norma má len odporúčajúcu rolu.“
Schlosser na záver vyzval, aby sa cestujúci podelili s mestom aj o pozitívne dojmy z realizovaných opatrení, nielen o negatívne.
Doplnené 16.9.2012 16:34: Buspruh na Štefánikovej ul. bol vyznačený už v nedeľu 16. septembra. Vodiči osobných áut ho vzhľadom na problematické dopravné značenie i absenciu osvety zväčša ignorovali. Na linke mestskej polície 159 o zriadení buspruhu nevedeli. Spočiatku operátor tvrdil, že ak nemá buspruh vodorovné dopravné značenie, potom neplatí. Po tom, čo náš redaktor policajta informoval, že zvislé dopravné značenie je nadradené vodorovnému, prišla na Štefánikovu ul. hliadka. Autá však neriešila.
Doplnené 17.9.2012: V nedeľu vo večerných hodinách bolo doplnené aj vodorovné dopravné značenie, a to oranžovou prerušovanou čiarou. V pondelok ho už väčšina vodičov automobilov rešpektovala. Tí, ktorí napriek viditeľnému značeniu jazdili v buspruhu, na križovatke s Leškovou ul. komplikovali dopravu a zdržiavali ostatných vodičov áut. Paradoxne tak autá idúce mimo buspruhu zdržiavali vodiči iných áut, ktorí nedodržali predpisy.
petoo
Dôležitejšie je prečo bola na začiatku spravená veľká kampaň typu: posilníme interval na L7 (čo sa neudialo) , posilnime linky klbovymi autobusmi (len zabudli povedať že takými ktoré sa po druhom kole na linke rozpadnú) a z plánovaného BUS pruhu ktorý mal byť raz tak dlhý a obojsmerný zostala polovica v jednom smere a to ako je to chaoticky vyznačené ani nehovorím. Možno je na mieste otázka komu vyhovuje že to takto dopadlo.
Ešte k BUS pruhu za zástavkou na Hodžovom námestí smerom k stanice je značka ktorá ak sa nemýlim znamená koniec BUS pruhu (biela v pozadí) http://imhd.sk/ba/media/gn/00091877/Zaciatok-buspruhu-na-Stefanikovej-vodici-sa-o-nom-dozvedia-az-po-odboceni.jpg a o 50 metrov ďalej je zas značka ktorá vyznačuje začiatok BUS pruhu , ale na ceste je čiarami vyznačení v celom úseku aj medzi týmito značkami. Možno je to náhoda , alebo som to zle pochopil , alebo len niekto chce aby tam vznikal chaos a zrušilo sa to