Na realizáciu zlepšovacieho návrhu DPB nie sú peniaze.
Cestné prejazdy cez električkové trate by mohli byť bezpečnejšie. Dopravný podnik Bratislava ešte v závere minulého roka podľa našich informácií predložil magistratu návrh na doplnenie značenia pre motoristov pred ľavými odbočeniami cez koľajnice. Návrh predpokladal doplniť vodorovné značenie “pozor električka” podobne ako je to pri vybraných peších priechodoch cez električkové koľajnice. Vodiči áut tak mali byť lepšie upozornení na to, že pri odbočovaní vľavo budú prechádzať cez električkovú trať.
Hoci operatívna komisia pri Oddelení plánovania dopravy magistrátu na začiatku tohto roka návrh zamietla, mesto na myšlienku zlepšenia značenia pred električkovými prejazdami nezanevrelo. „Otázka realizácie zaujímavého podnetu zo strany DPB je viac-menej otázkou voľných finančných prostriedkov a v súčasnej situácii, kedy mesto musí pre vývoj tohtoročného rozpočtu viazať jednotlivé kapitoly, tak je takýto projekt odsúdený na čakanie,“ informoval nás Ľubomír Andrassy, hovorca primátora.
Mesto v uplynulej dobe nechalo obnoviť „zebry“ cez priechody pre chodcov, a to aj cez električkové trate. Na nich však majú od minulého roka prednosť električky a nie chodci. Zaujímali sme sa preto, či by nebolo efektívnejšie využiť časť takto vynaložených prostriedkov na realizáciu návrhu dopravného podniku. „Výrazná väčšina značenia („zebier“ na peších priechodoch cez električkové trate – pozn. red.) je viazaná na komunikácie, ktoré využíva nielen električka, ale ide aj o cestu pre vozidlá. Preto je nevyhnutné, aby táto forma dopravného značenia bola udržaná a obnovovaná,“ informoval Andrassy.
Na znižovanie počtu dopravných nehôd na prejazdoch cez električkové trate prostredníctvom viditeľnejšieho značenia si tak budeme musieť počkať, kým bude mesto v priaznivejšej finančnej situácii.
jr1961
V Jordánsku, kde je cez deň meskutočne teplo a cesty križujú púšť majú ešte lepšiu kvalitu a čiary sú doplnené ordazkami. Pri nočnej jazde máte dojem, akoby ste išli po pristávacej dráhe, stredová čiara svieti bielo, krajnice žlto. Cesty prekonávajú obrovské výškové rozdiely (najnižší bod v Jordánsku je 400 m pod morom), prakticky jediný kilometer nie je vodorovný.
V Bratislave vodorovné značenie nevidieť, povrch ciest pripomína tankodrom a keď zaprší tak neviem, ktorá z čiar je platnešia a ktorá menej platná. Obnova čiar raz za uhorský rok sa nezaobíde bez sporov o to, kto si nabalí rypák a oslavných fanfár pre každý meter nekvalitného bieleho náteru.
Takže aby som to uzavrel. Otázka nie je čo treba urobiť. Treba označiť všetko a udržiavať to značenie v neustále kvalitnom stave. Treba udržiavať električkové trate, skrátka, politici nesmú hrabať pre seba ale pre spoločnosť.