Ale však ja tvrdím v podstate to isté, nikde nenavrhujem žiaden dogmatický alebo univerzálne platný prístup (a je mi jasné, že potom budú vždy vznikať diskusie kvôli arbitrárnosti rozhodovania v niektorých prípadoch). Reagoval som v podstate len na tých, čo tvrdili, že na prednom paneli by rovnako dobre, ba aj lepšie, poslúžili len názvy konečných zastávok, bez mestskej časti. Ja si to nemyslím.
Pri súbežnej jazde, pri ktorej električka križuje dráhu ostatných vozidiel, má prednosť.
Trnavské mýto je vlastne to isté ako je povedzme jazda električky v smere od Trnavského mýta do Juráku (tam má tiež prednosť), alebo to isté ako je odbočovanie z Námestia SNP na Jesenského. Ale pozor, prednosť má len tá, ktorá ide pozdĺž vozidla, tá, ktorá ide oproti musí čakať na policajta. Pri Saleziánoch to platí detto.
Pri Blumentáli je to trocha opačne, električka idúca od Račka pri odbáčaní na Amarické dáva prednosť protiidúcim vozidlám a električka idúca opačne dostane zrejme samostatný signál od policajta.
Na všetkých troch miestach je problém, že električka prechádza zo stredu cesty na jej okraj, resp. opačne.
Saleziáni dajme tomu, tam odbočenie od Líščích Nív na TrMy ani opačne nie je dovolené.
Konkrétne na Trnavskom Mýte pri e-9 ako má vodič IGK idúci od Krížnej ku Zimnému Štadiónu vedieť, či tá palička platí pre neho, alebo pre električku idúcu od Krížnej ku Saleziánom?
Blumentál-tam zase e-3 ide do stredu medzi 2 rozbiehajúce sa cesty, tak by som tam chcel vidieť, ako sa zastaví smer od STU, ktorý je podľa značky na hlavnej a pustí e-3 od Amerického Námestia, keďže e-3 v podstate vychádza(la) z miesta mimo cesty.
teoreticky moze ukazat konkretne elektricke, ze moze ist. prakticky si neviem vybavit, kde ma byt v spominanych kizovatkach problem, vzdy tam je smer kedy mozu ist auta aj elektricky naraz.
+ Ike ti v #245101 vysvetlil vseobecne pravidla
väčšina cestujúcich (za cestujúceho sa počíta aj jednotlivec toľkokrát, koľko nastúpi) v celom systéme nevystupuje na konečnej zastávke (linky do ktorej nastupuje)
"Telo" policajta pozná tri signály:
1. "Pozor" - to je oranžová, akurát platí pre všetkých - zdvihnutý robertko.
2. "plný signál" - voľno má priamy smer a pri odbočovaní sa vodiči riadia pravidlami cestnej premávky o odbočovaní (prednosť protiidúcich vozidiel) + dopravným značením = rozpažené ruky a do zadku a predku mu nejdeš.
3. "šípková zelená" - môžeš ísť rovno, vľavo aj vpravo (musíš dať prednosť chodcom) + ostatné autá v nekolíznom smere môžu ísť (tí sprava odbáčajúci tam, odkiaľ ideš).
Ak je kolízia s električkami nad rámec situácii vyššie, platia pravidlá týkajúce sa prednosti električiek.
v tej 41 sa zopár ľudí vystupujúcich po ceste nájde, možno aj v 43...v príspevku, na ktorý som reagoval, autor tvrdil, že väčšina ľudí aj tak nejde na konečnú, tak som mu uviedol príklady liniek, ktoré naozaj v jednom smere majú mimo konečnej minimum vystupujúcich.
úplne z iného súdka:
ako je to v prípade, že policajt riadi križovatku, kde električky nemôžu mať voľno naraz s autami idúcimi po rovnakej trase, napr. Saleziáni, Trnavské Mýto, Blumentál...? Je nejaký signál, ktorým policajt ukazuje, že teraz má voľno len električka?
Nevracajte ma do autoškoly, vodičák nemám ani som ho nikdy nemal, len ma to zo zvedavosti zaujíma.
Ešte raz, neexistuje objektívny autistický prístup, pretože kým niekde je situácia natoľko jasná, že stačí všeobecnejší cieľ, v iných prípadoch je špecifikácia konečnej zastávky vyslovene žiadúca.
Keď ešte neboli smartfóny a nevytváral sa systém pre človeka, ktorý nahý spadol z oblakov a nevie kde je a kam ide a práve MHD mu má pomôcť identifikovať sa a zorientovať sa, tak sa postupovalo nasledovne:
1) zistil som si kam cestujem,
2) zistil som si moju cieľovú zastávku (ktorá na 98 % nebola konečnou),
2a. buď som ju vedel,
2b. spýtal som sa niekoho z miesta, kam cestujem,
2c. zorientoval som sa na mape (áno, kedysi boli tak stabilné názvy zastávok, že sa dalo pozrieť na zoznam zastávok a zároveň na neoznačenú zastávku v mape a vydedukovať, že napr. zastávka pri Botanickej záhrade bude Botanická záhrada, alebo že zastávka pri Auparku bude.... (šialene prekvapivá vec)... Aupark (existuje totiž množina ľudí, ktorí nevedia, že Aupark je na Einsteinovej ulici a o Pri Sade pomlčím).
2d. (keď ešte nebol rozšírený internet) išiel som na slepo a zastávku vydedukoval + opýtal som sa.
3. Prišiel som na zastávku, pozrel do CP a zistil, či je moja cieľová zastávka v zozname nasledujúca (vtedy som bol na správnom nástupišti) alebo pred aktuálnou (vtedy som bol na nesprávnom nástupišti a bolo potrebné prejsť na správne). Zistil som si cieľ uvedený v CP a potom, keď prichádzalo vozidlo, tak rýchla kontrola: "označenie linky - checked, cieľ - checked, môžem nastúpiť".
Ak ide linka povedzme do Borinky, ktorá sa dá obslúžiť iba jediným spôsobom, alebo tam vedie iba jedna linka a zároveň je tam jediná konečná, tak uvedenie cieľovej zastávky nemá absolútne žiadny zmysel a "Borinka" does the job. Na úrovni mesta by ale mali prevažovať názvy zastávok, pretože ako tu bolo spomenuté, práve prípad 50ky je hodný zreteľa, jednak jej trasa nejde priamo do Petržalky a po druhé, v Petržalke má jedinú zastávku - pričom drvivá cestujúcich na nej vystupuje nie preto, lebo ide do Petržalky, ale do Auparku, ktorý je zhodou náhod v Petržalke. Je to rovnaká hlúposť ako keby Tesco Lamač zrušilo zmluvu s DPB a zastávka by sa premenovala na Karlova Ves, OC Lamačská. Tak ako Karlova Ves v prípade Tesca Lamač, tak aj Petržalka v prípade Auparku nehrá žiadnu orientačnú rolu.
To kombo časť + zastávka je podľa mňa vhodné pre vzdialené ciele alebo ciele, kde sa používa názov ulice, ktorý nemusí byť tak všeobecne známy, ale opäť s rozumom, vymeták ktorý neopustí Devínsku Novú Ves nemusí mať v cieli ani zmienku o Devínskej Novej Vsi.
Ale podľa mňa the rule of thumb je jasné:
- názov zastávky dávať vždy okrem mimoriadnych prípadov, kedy sa ukáže, že to nie je potrebné.
OK, v tom prípade vnímame (ne)užitočnosť jednotlivých foriem cieľa presne opačne Vychádzam z toho, že veľa príležitostných cestujúcich podľa mňa nemá o existencii nejakých konkrétnych ulíc, ktoré sú zhodou okolností konečnými zastávkami, dakde v hĺbke mestských častí ani poňatia, ale to, že do ktorej mestskej časti cestujú, väčšinou vedia...
Neporozumel si. Ten cestujúci pochopiteľne vie, kam ide, aj vie, kde a prečo prestupuje/nastupuje. Potrebuje len odlíšiť, či to je jeho smer alebo ten opačný. Presne ako píše 3pa3ck3 v #245069. A na to sú ciele "Petržalka, Kutlíkova", "Dúbravka, Pri kríži" alebo "Depo Trnávka" podľa mňa užitočnejšie ako "Kutlíkova", "Pri kríži" alebo "Bojnická", hoc by aj boli písmenami na dva displeje...
"Ideme vlakom" sa zmenilo na "Ideme inak" A teraz si predstavme, ze tento chaos by bol pred rokom, ked Arriva robila to iste. Mam pocit, ze by sme sa vratili o 20-30 rokov spat a dlho by ludia nesli VHD.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
samkoh