Tento prístup by bol úplne ok, keby bol ZSSK plne komerčný a súkromný dopravca. Je síce otázne, či náklady redukovať ausgerechnet na úkor zákazníkov (keď, priznajme si, rezervy sú aj inde) je ta najlepšia stratégia, ale áno, súkromná obchodná spoločnosť si spraví analýzu a zistí, že riziko straty zákazníkov v prípade nekomfortnej NAD je menšie ako náklady na komfortnú NAD, ok je legitímne objednať najväčšie a najlacnejšie šroty.
Lenže ZSSK je akciovka, ktorej jediný akcionár je štát. Zároveň je dodávateľ služby vo verejnom záujme pre štát. Štát má robiť dopravnú politiku, ktorá má vyššie a veľmi jasne definované ciele nielen na národnej, ale aj európskej úrovni. A tam sú priority jasné. Ak by ZSSK v tejto konfigurácií pozeral len na šetrenie nákladov, tak jazdí desatinu výkonu. Samozrejme že na optimalizáciu výkonov je priestor, ale aj na optimalizáciu cashflowu. Robí sa aj to druhé?
Dnes ráno sa mi na mobile na virtuálnej zastávkovej tabuli Drieňová v poslednom stĺpci za piktogramom invalidného vozíka objavujú písmená A alebo B alebo nič. Tu v Petržalke na Ľubovnianskej či na zast. Nem. Antolská sa nič také neobjavuje. Viete niekto, čo tie písmená znamenajú?
Pre ZSSK je najdôležitejšia cena za NAD. Ubezpečujem vás, že ak by bolo to čo navrhujete výhodnejšie, už dávno by to železnice zaviedli. Osobne, nemyslím si že kĺbový LE autobus je vhodný, navyše, na Slovensku ich ani nik neprevádzkuje, ja som ani nevedel, že existujú a to som v doprave robil dlho(stále si neviem predstaviť ako vyzerá interiér, kde začínajú schody) Musela by sa vyhlásiť súťaž na dopravcu NAD s podmienkami na autobus. Toto sú skôr také šotosny, nemyslím si že to je reálne.
nepríjemná otázka: dostanú a otočia sa kĺbové busy ku všetkým žst. v okolí BA? Netvrdím, že zaručene nie, ale napr. v GA by to bolo hodne zaujímavé na tom rohu z jednosmerky vedúcej poza AS na AS, resp. odbočiť či od BA, či od námestia z Bratislavskej na 29. augusta. Cez križovatku 29. augusta/Bratislavská/Cintorínska v GA už pekne dlho chodia busy len po hlavnej ceste a asi vedia, prečo sa im to neoplatí skracovať ani smerom od Sládkovičova/DS/Košútov na stanicu....
V Cíferi by bolo tiež zaujímavé sledovať vytáčanie kĺbu za VB v prípade plného parkoviska a okrem toho pri tom povrchu, čo tam je, ľutujem tie vozidlá...
alebo napr. tá vývrtka od Grinavy k obratisku pri grinavskej žz. by bola tiež s kĺbovým busom asi zaujímavá.
Ale možno sa mýlim, nemám vodičák ani na auto...
hurá, konečne znormalizujú zastávky v Cíferi a Jablonci. I keď ten OcÚ v Cíferi mohol zostať, ten je jasne identifikovateľný a zastavuje sa doslova pred ním. A škoda, že sa pri tej príležitosti nespraví aj zastávka v Cíferi na Mlynskej, optimálne pri križovatke s Veternou alebo skratkou zo Stromovej...
Okrem toho zastávam názor, že poloha autobusových zastávok by mala byť z mapy približne odvoditeľná sedliackym rozumom aj pri vypnutej vrstve autobusové zastávky, čo žiaľ ešte stále niektoré zastávky nebudú spĺňať, napr. Dubová, pri Svätom Jánovi.
Problém s plne LF klbákom je že narážaš na isté konštrukčné obmedzenia pokiaľ ide o miesta na sedenie. Samozrejme ak sa niekomu podarí vyrobiť uspokojujúci nizkopodlažný autobus pre regiodopravu, tak super, nepovažujem to za problém. Ale vhodné riešenie interiéru by podľa mňa malo mať prednosť pred tým či sú vzadu schody alebo nie, pokiaľ nejde o krátku mestskú linku s rýchlou výmenou cestujúcich.
1. Hovoril som o existencií flotily vozidiel špeciálne určených na NAD, ktoré by tejto potrebe boli prispôsobené svojou konfiguráciou a charakterom.
Samozrejme že esenciou problému je práve to že ZSSK na NAD brutálne šetrí a tak to aj vyzerá. Na druhej strane mi rozum celkom neberie ako si môžete myslieť že mať jednu flotilu napr. 10 autobusov ktoré sa presúvajú tam kde treba je lacnejšie ako mať po 5 autobusov v každom regióne. Tiež nerozumiem ako ste dospeli k záveru že ak to robí 20 firiem tak to má byť nejakým spôsobom lacnejšie ako keď to robí jedna firma. Jednotková cena predsa s väčším objemom klesá.
2. Áno, to by náklad bol. Rovnako ako je náklad ubytovať vlakvedúceho v Stakčíne.
3. Napr. nižšie spomenutá Scania. V modeloch autobusov sa až tak neorientujem ale keďže takými vozmi bežne jazdím a mnohé z nich pôsobia celkom moderne, predpokladám že to nie je problém zohnať.
bod č. 2- ja situáciu na železnici vidím tak, že ZSSK sa skôr či neskôr bude musieť vrátiť k nejakému konceptu ubytovní (či už vlastná réžia alebo outsorcing). to čo majú teraz, tak zachvíľu nebudú bývať už ani na slávnom košickom L.IX. Takže nevidím dôvod aby v rámci toho ponúkali napr. zmluvnému prepravcovi NAD ubytovanie pre vodičov.
K tomu tretiemu bodu sa len opýtam... Scania OmniLink? Tá už vo výrobe nie je (a Citywide už v kĺbovej verzii ponúka iba ako LF*).
Vyslovene LE kĺbak už pokiaľ viem nevyrába nikto, zato viacero výrobcov dokáže ponúknuť LF kĺbak s výbavou pre regionálnu dopravu (to jest vyššie a pohodlnejšie sedadlá, stropné police, viac odkladacích priestorov v rámci interiéru vozidla,...) Určite to vedia MAN, Mercedes-Benz, Scania, Solaris a SOR, samozrejme ak si to niekto objedná. Ale kufre na batožinu sú aj u LE pomerne vzácne.
1. Externý partner sa objednáva teraz, tak úplne nerozumiem vašej myšlienke. Len s tým že teraz je to viac dopravcov, aby to bolo čo najlacnejšie a vy ak som dobre pochopil navrhujete aby to robil jeden dopravca. Bohužiaľ je to ekonomicky nevýhodné, ten dopravca by mal väčšie náklady na prevádzku=vyjde to drahšie=nevýhodné.
2. A rozmýšlal ste nad tým ubytovaním? Zase náklady navyše=vyjde to drahšie=nevýhodné
3. Schválne som písal nízkopodlažný keďže som si myslel že ste si len pomýlil výraz, ospravedlňujem sa. No nevedel som ani o existencii takéhoto modelu a ani si neviem predstaviť ako to vyzerá v interiéri takéhoto vozu. Mohol by ste mi napísať výrobcu a model? Rád by som vedel viac. Ďakujem
Budú sa vymieňať všetky označníky za nový typ? Či ako minule, len tie obľúbené?
Mohla by sa spraviť aspoň žobrácka verzia, pre tie zvyšné - by sa aplikovali nové prvky na pôvodné označníky. Kde to ide, tak aj natrieť označník novým náterom.
Pod mostom SNP by prospelo označenie nastupíšť nového typu. Keďže to súčasné je málo výrazné a iba z jednej strany.
1. Trochu sa ukľudni, nikde som nepísal že by to musela vlastniť priamo ZSSK, naopak na začiatku tejto debaty som explicitne písal že by mohlo ísť aj o externého partnera. Celkovo nie som fanúšikom "in-house" dopravcov.
2. Vodiči jazdia všakovakejšie výkony než ísť na tri dni do Lovinobane.
3. Keby si čítal pozorne, zistíš že som nikdy nepísal o nízkopodlažných vozidlách, ale low-entry vozidlách. Tie kufre na batožinu mať môžu. Vzhľadom na to že klubovým LE busom som za posledný mesiac išiel (mimo Slovenska) asi 10 krát som si pomerne istý že sa vyrábajú.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Dispecer
Vyslovene LE kĺbak už pokiaľ viem nevyrába nikto, zato viacero výrobcov dokáže ponúknuť LF kĺbak s výbavou pre regionálnu dopravu (to jest vyššie a pohodlnejšie sedadlá, stropné police, viac odkladacích priestorov v rámci interiéru vozidla,...) Určite to vedia MAN, Mercedes-Benz, Scania, Solaris a SOR, samozrejme ak si to niekto objedná. Ale kufre na batožinu sú aj u LE pomerne vzácne.
*Oprava: Pozerám, že ponuka Citywide-ov na švédskej verzii webu výrobcu sa od mojej poslednej návštevy prudko rozšírila a nechýbajú aj LE kĺbaky:
https://www.scania.com/content/dam/scanianoe/market/master/products-and-services/buses-and-Coaches/novali/brochures/product-brochure-scania-citywide-le.pdf (viď str. 4)