Dnes rano som pouzil vyjazdovu L20 (4:20 zo Zimaku do DNV) a bol som prekvapeny kolko ludi to pouzilo. Nie ze by to bola plnka, ale na to ze to je skoro rano a nie je to v ziadnom CP to bolo celkom slusne. Ked som nastupoval na Zimaku tak som tam bol sam a hovoril som si ze to bude taxik, ale uz z Trnka islo nejakych 5 ludi a kym sme dosli na Patronku tak nas tam nejakych 15 bolo. Celkom pozitivne prekvapenie
Tá "ujovina" v Brne a tí "ujovia" čo majú tie "ujoviny" v Brnenskej MHD na svedomí ale majú výsledky a vďaka ich vnímaniu dopravy tam funguje systém taký, že skôr než stihneš dohľadať v CP svpj spoj na radiálny smer, tak už máš na zastávke ďalší. Tento systém na Slovensku funguje iba ak tak v BA na električkových radiálach a zopár linkách, ktoré boli posilnené na úkor počtu liniek, viď. Petržalské linky.
Len aby sme sa rozumeli, nepresadzujem to ako niečo čo by som považoval za superdôležité. Len som nad tým zrovna včera ráno uvažoval keď som videl po celom meste prázdne vozidlá MHD a keď už tu niekto začal riešiť úsporu vyplývajúcu z toho že L4 by robila o tretinu menšie kolečko v centre, tak mi to napadlo spomenúť
Zároveň to určite nemá byť spôsob ako ušetriť peniaze, ako naznačoval Andy, skôr to má byť spôsob ako získať peniaze na výkony niekde kde dnes chýbajú
Presné úspory musí vypočítať niekto iný, ja nemám dáta Ale bavíme sa tu o cca 4-6 hodinách prevádzky každý týždeň. Mne je opakovane tvrdené že nie sú peniaze na oveľa užitočnejšie a menej nákaldné veci, tak predpokladám že to relevantná suma je.
Stĺpec navyše by (ako píšeš) platil len keby sa to malo týkať len nedele, čo som nenavrhoval.
Trolejbusové nočáky a ich nenadväznosť na spoje na stanicu sú skutočne problém, ale treba ho riešiť systémovo (a keď nie systémovo, tak by holt na N72 po 04:30 jazdil autobus a išiel až na stanicu :)). Inak drvivá väčšina mesta má spojenia na stanicu v noci minimálne tak dobré ako cez deň, ak nie lepšie kedže je tam centrálny prestupný uzol. Do lokalít kde nočáky nejazdia by samozrejme tie denné linky začali jazdiť v bežnom čase, prispôsobené odchodom tých nočákov (detto tangenciálne linky ako napr. 65, ktoré by začali jazdiť od piatej ako dnes).
Inak ja nevnímam nočné linky ako nejakeho mýtického strašiaka ktorého by sa ľudia mali báť používať a kvôli Nku na začiatku čísla linky sa báť cestovať MHD Možno je problém v tom, že v Bratislave sú stále ľudia zvyknutí že nočné linky vlastne neexistujú a keď odišiel posledný spoj, už nejde nič. Je pravda, že v tom Brne sú všetky skupiny obyvateľov oveľa viac naučené že tie linky existujú (v Bratislave som napr. dôchodcu v nočáku asi ešte nevedil :)).
A koľko tým ušetríš? Teraz to vyzerá, že mesto nechce šetriť na ponuke dopravy, tak našťastie takýto návrh ani neočakávam. Na hlavných trasách sú aj terajšie denné spoje v tom čase už slušne využité. V čase zjednodušovania cestovania MHD mi to príde ako silné zaneprehľadnenie systému. Všetky CP by mali o stĺpec navyše, ľudia pracujúci cez víkendy by museli mať dva spôsoby cestovania, a kto chce ísť ráno na vlak, tak by to mal ako ďalšiu komplikáciu, takéto veci dosť znížujú atraktivitu cestovania.
Hneď mi napadol jeden príklad, okolo piatej ráno linka 201 smer centrum, tá je slušne využitá od prvého odchodu a v jej trase v mnohých reláciach nie je nejaká slušná náhrada vo forme nočáku. Napríklad na stanicu má zopár šťastlivcov N70 a N74, ale ostatní cestujúci na stanicu by určite ocenili prestup na Hodžovom medzi N72 a N70 v čase, keď aj priamy trolejbus je občas rizikový pre stihnutie vlaku.
Ak chceme atraktívnu MHD, tak proste od tej piatej ráno musia jazdiť denné spoje. Nedávno dalo mesto peniaze na MHD zadarmo na to, aby ľudí prilákalo do MHD akože jednoduchosťou (aj keď o racionalite toho kroku by sa dalo polemizovať), a toto by bolo presne opačné.
Veď ja som nikde netvrdil že to máme zavádzať preto "že to majú v Brne" Ako som uviedol v prvom odstavci, doprava v ranných víkendových hodinách mi pripadá v Bratislave šialene predimenzovaná, reálne to na veľa linkách vozí vzduch. Tož som uvažoval čo s tým a prirodzene som si pomohol mojou "domovskou" prevádzkou, keďže tam MHD cestujem najviac a teda poznám miestne pomery. Som otvorený aj iným riešeniam
Inak keď už chceme hladať úspory, tak sa treba zamyslieť nad rozsahom dopravy skoro ráno cez víkendy. Tento víkend som sa ráno pohyboval po meste pomerne intenzívne a obsadenosť vozidiel čo som videl bola dosť zúfalá - dvaja ľudia vo ForCity a podobne.
Možno by stálo za zváženie inšpirovať sa Brnom, kde pred pár rokmi skrátili víkendovú premávku denných liniek a predĺžili nočáky do 06:00 (s tým že od 05:00 do 06:00 jazdia v intervale 20 minút).
Cela podstata noveho systemu su huste intervaly nosnych elektrickovych liniek, pricom sa dosahuju velmi kratke prestupne casy, vdaka comu je udrzatelny aj prestupny system. Keby si polovicu spojov na L4 nahradil dvojkou, tak sa ti v centre tento koncept prestupu vychod-zapad rozpadne.
L2 je v tejto podobe len doplnkovou linkou, prioritne kvoli Hlavnej stanici.
Nečítam príspevky naspäť, tak vopred pardon ak to tu niekto rozoberal a navrhoval. Mám otazky ale aj výčitky voči linkám 2, 4 a X6.
1. Je nutné viesť jedinú linku z KV radiály jednosmerne tak veľkým okruhom, keď nemá X6 z KV radiály linku, ktorá by okruh urobila opačným smerom?
2. Nemohli ponechať linky 2 a 4 v pôvodnom režime intervalov?
3. Môj návrh riešenia:
L2: ponechať s K2S a i=8/10/10//15
L4: Zlaté piesky - Špitálska -
Myslím, že vo svojich predstavách si málo progresívny. Električenku nebudeš mať na hodinkách ale v nastrelenom čipe.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
S499.1023