Jemne si dovoľujem upozorniť, že existujú aj iné vlaky, také bez okienok, ktorých prínos pre ekológiu aj pre sťahovanie áut z ciest je podstatne väčší, aj keď nemajú hlasovacie právo (na rozdiel od vlčákov).
S cieľom skvalitniť diskusiu prejdime od krčmovo-chodbových rečí k návrhom. Čo navrhuješ? Čo by si považoval za optimálne, finančno-efektívne riešenie, podporujúce verejnú dopravu.
A upozorňujem Ťa, že RegioJet je súkromná firma a "rozdiel na od politika koaličného jedného" viem, že jediným a primárnym cieľom súkromnej firmy je zisk (to je správne a normálne). Jančura nie je ani členom UNICEFu, ani Lekárov bez hraníc a ani nič pod. Je to podnikateľ v doprave. Navyše zmluva s RJ je postavená veľmi benevolentne v prospech RJ tak, že okrem dotácie mu premávka na trate KN - BA generuje zisk, ktorý si necháva.
861 nie sú najlepšie vozy, ani najspoľahlivejšie a ani najšetrnejšie - s tým súhlasím. Ale stále je lepšie ak tam v rámci ponúkanej a možnej kapacity príde, čo môže. Pretože práve títo ľudia (+SC, PK a MA) najviac zaťažujú bratislavskú infraštruktúru a statickú dopravu. Demotivovať ich je horšie ako im neponúknuť nič. A vďaka RJ (myslím to pozitívne) zistili, že železničná doprava môže byť kvalitná. A vďaka RJ (teraz to myslím negatívne) začínajú byť posledný rok naštvaní (stačí si pozrieť Wall RJ na FB). A argument "veď aj ZSSK..." je strkanie hlavy do piesku, ktorý proste skutočnosť, že vlak necháva cestujúcich na perónoch a že niektorí opätovne volia auto, nevyrieši.
No S499.1023 naznačil kapacitu trate. A tie črepy 861 pokiaľ nebudú mať 500% zálohu, tak ten druhý určený dopravca bude ešte menej dodržiavať.
A to budú mať vyššiu dotáciu na vlkm ako RJ a vozidlo zaplatené z eurofondov narozdiel od RJ, ktoorý si vozidlo musí zaplatiť z dotácie na vlkm.
Tunel, tunel, tunel...
Tie vlaky chcú pridať primárne preto, lebo ZSSK chce 90 mil. cestujúcich ročne a došli na to, že okolie Bratislavy by to číslo mohlo vytiahnuť. Takže zahustenie (momentálne hrozného) taktu chcú natrvalo, nielen v čase stavieb D1/D4/R7, preto riešia výrazné navýšenie vlkm.
Len neviem, kto bude tie vlaky vypravovať a voziť... a hlavne kde nájdu mašiny a vozne.
Lenže tento pozemok by bol omnoho lepším riešením výstavby náhradných bytov, než tie snahy pchať ich do parčíka na Astronomickej či na ihrisko na Pankúchovej. Kvalitný projekt by pomohol "učesať" súčasný halabala dojem zo spodnej časti Karlovky. A vďaka rúram by zostal i pás na drobnú zeleň.
Rozhodne nie som proti parkom, ale je číry populizmus ohlásiť nový park niekde, kde bude susediť s pustým trávnikom Allianzu, zanedbanými terasami Jurigovho námestia, nefunkčnými lúkami vnútroblokov a neudržiavanou zeleňou okolo kostola a hríbikov. To nie je koncepcia, ale potemkiniáda.
Miesto tam je len na oko. Vpredu na danom pozemku je vybudovaný kanalizačný zberač pre západnú časť Bratislavy - idú tadiaľ dve potrubia DN 2000, v okolí kanalizácie daných rozmerov je ak ma pamäť neklame zároveň ešte aj ochranné pásmo 2,5 metra. Ak by sa tam teda išlo budovať obratisko bolo by potrebné tento nedávno dostavaný kanalizačný zberač preložiť a to by bolo natoľko nákladné, že to nikto v najbližšej dobe nebude robiť. Práve preto tam chce mesto vybudovať park, aj keď časť ľudí by tam radšej videla bytovú výstavbu v zadnej časti pozemku kadiaľ zberač nevedie.
Nová doba, dotované vlaky budú konkurovať dotovaným vlakom ?
Ale teraz vážne. Vieš, že si objednávaš málo výkonov a vieš, že určený dopravca nedodržiava ani to. Aké riešenie navrhuješ?
Zároveň je multimodálne uvažovanie posun. Adekvátnym posilnením vlakov v čase výstavby/rekonštrukcie D1/D4/R7 vieš reagovať na výzvu možného presunu cestujúcich z IAD do vlakov a ich zotrvanie (čo je pre dopravnú politiku veľké plus). Samozrejme, je potrebné zlepšiť služby a spoľahlivosť, no je super, že vôbec prvý krok (úvahy o suplovní obmedzenej cestnej infraštruktúry železnicou) niekoho napadol.
Nijako. Ani to nikto nenazýva v súčasnom stave obratiskom a v stave budúcom sa tam budú točiť vozy obojsmerné, plánovane a s dôvodom (miesto zlomu frekvencie).
Americké námestie už treba vyriešiť ináč a to tak, aby bol prestupný uzol Blumentál obslúžený z obidvoch strán, čiže tejto podmienke vyhovuje obratisko (spojka) cez areál Univerzitnej nemocnice, ako je napokon aj uvažované.
Pre operatívne účely, každá radiála má takúto vymoženosť, nakoniec aj Ružinovská mala pri jazere, kde bola odstavná koľaj a koľajová spojka medzi jednotlivými koľajami, ale tú neviem, či zrušili pri rekonštrukcii v 90. rokoch alebo ešte skôr. Také niečo by mohlo byť obnovené, pri minimálnych nákladoch, nemal som na mysli práve klasické slučkové obratisko.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
MatejBA
Tak by sa pri nahorsom upravili v KV odstavne a hodilo sa pred nich Xko