Čl. 16 ods. 2
"While changing direction, the driver shall, without prejudice to the
provisions of Article 21 of this Convention regarding pedestrians, allow oncoming
vehicles on the carriageway he is preparing to leave, and cycles and mopeds moving
on cycle tracks crossing the carriageway he is about to enter, to pass."
Čl. 21 ods. 2, časť písm. a
"drivers turning into another road at the entrance to which
there is a pedestrian crossing shall do so slowly and give way, if necessary
stopping for this purpose, to pedestrians already using, or about to use, the
crossing"
Na Slovenské pomery nič neobvyklé keď odbáčaš vľavo na signál "voľno" a chodci na druhej strane kam odbáčaš (dajme tomu spomínaná križovatka) majú tiež "voľno" ? na niektorých križovatkách bežná vec,nerozumiem ako toto mohol niekto schváliť ?
Na križovatke Pionierska/Račianska nepotrebuješ spomaľovať,aby si sa presvedčil či proti idúce vozidlá stoja,to predsa vidíš ? keď tadiaľ jazdíš tak už istotne vieš ako je tá križovatka nastavená ? skôr ma rozčuľuje absolútna ignoracia vodičov na križovatke Kukučínova/Jarošova...Vodiči absolútne nerešpektujú obrovskú modrú dopravnú značku so zakreslenými jazdnými pruhmi,ktorá presne usmerňuje vodičov do akého pruhu sa majú zaradiť ak chcú ísť priamo na Pioniersku alebo ak chcú odbočiť vpravo alebo vľavo na Račiansku.Koľkokrát som v kolíznej situácii a tí ktorí ma obmedzia ma ešte vytrúbia ?
Mimochodom, podobným problémom je križovatka Čulenova s Landererovou. V smere od Eurovei odbáča doľava veľké množstvo áut s tým, že v smere zo severu iba veľmi ojedinele pokračuje vozidlo rovno po Čulenovej k Eurovei. Vodiči sú tak zvyknutí, že považujú svoju prednosť za absolútnu. Z asi štyroch mojich prejazdov som sa skoro štyrikrát čelne zrazil s vozidlami idúcimi z Eurovei, ktoré na mňa ešte trúbili.
Mne išlo iba o legalizáciu súčasného stavu. Pretože týmto "rozmaznávaním" vodičov sa dosiahne iba zhoršovanie stavu bezpečnosti premávky.
Na základe vlastných skúseností môžem povedať, že dosť vodičov:
- nepozná pravidlo prednosti sprava (aj keď som už stretol experta, ktorý si ju vynucoval pri výjazde z parkovacieho miesta),
- nepozná význam doplnkovej zelenej šípky,
- nevie, že križovatkou sa rušia niektoré dopravné obmedzenia,
- nečíta dodatkové značky,
- nevie, že pri odbočovaní vľavo majú prednosť protiidúce vozidlá (a to aj pri plnom signáli).
To všetko preto, že veľká časť križovatiek má určenú hlavnú cestu, že doplnková šípka sa používa na 98 % tam, kde je miestnou úpravou zabezpečená úplná prednosť, dopravné obmedzenia sú často zrušené značkou pred križovatkou, dodržiavanie dodatkových značiek sa nekontroluje políciou a plné svetelné signály sú často použité nesprávne. Naozaj ma zaujíma, koľko vodičov idúcich z Pionierskej na Račiansku pri signáli "voľno" spomalí a overí si, že protiidúce vozidlá stoja.
Hej tam sa každý obabre ? a presne o tom to je čo som písal.Stále som zástanca starého známeho - Pomaly ďalej zájdeš ? aj keď potrebuješ tak treba vedieť kedy a kde si môžeš dovoliť trochu viac pridať,aby si plynule pochytal zelenú a to väčšina nevšímavých nevie a potom brzdia na križovatkách ☺
Ospravedlňujem sa za svoju neznalosť. Tak potom je po právnej stránke všetko v poriadku ?
Mal by som si tie zákony asi znova prečítať, autoškolu som robil ešte podľa vyhlášky č.80 tuším z roku 1966 a odvtedy sa snažím zmeny sledovať, ale k čítaniu celých zákonov či vyhlášok som sa nedokopal.
Inak s posledným odstavcom bezvýhradne súhlasím a robím to tiež tak. Išlo mi skôr o to, že súdy sa snažia robiť (spolu)vinníka z človeka, ktorému jednoznačne niekto iný nedal prednosť a pod.
A čo vyhláška 9/2009, §9 ods. 4: Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" podľa odseku 3 písm. c), e) a g) možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.
Takže prosím upustiť od laických právnych výkladov.
Jeden taký nám kdesi vysvetľoval, že prerušovaná žltá na križovatke vlastne ruší platnosť dopravných značiek a platí tam pravidlo o prednosti sprava.
Mmch. zásadou obmedzenej dôvery sa riadim celý život a vďaka tomu nemám nehody napriek tomu, že nejazdím nejako lenivo. Navonok sa to prejavuje tak, že manželke/spolucestujúcemu občas oznámim: "Tak tento nám tam vletí", nejazdím v úzkej ulici s obojstranne parkujúcimi autami päťdesiatkou, hoci tam žiadne obmedzenie nie je a pri odbočovaní doľava očakávam, že mi tam niekto vojde, úplne automaticky.
K druhemu odstavcu: Nie su vsetky nastavene vzdy rovnako, mnohe krizovatky v noci funguju v inom rezime. Mna inak bavi napr. Kosicka-Mlynske nivy. Je tam pekne zelena vlna na 50ku od Mosta Apollo. Vsetci ma tam obiehaju 60-70, ale ak sa zaradia do laveho pruhu a pravy nechaju volny (co sa stava pomerne casto, kedze pravy za krizovatkou konci), tak ich na tej krizovatke vzapati vsetkych zaradom obehnem, pretoze ja ju prejdem plynulo ked sa oni este len rozbiehaju ?
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Miro
Mal by som si tie zákony asi znova prečítať, autoškolu som robil ešte podľa vyhlášky č.80 tuším z roku 1966 a odvtedy sa snažím zmeny sledovať, ale k čítaniu celých zákonov či vyhlášok som sa nedokopal.
Inak s posledným odstavcom bezvýhradne súhlasím a robím to tiež tak. Išlo mi skôr o to, že súdy sa snažia robiť (spolu)vinníka z človeka, ktorému jednoznačne niekto iný nedal prednosť a pod.