Ak ideš päťdesiatkou a naskočí ti žltá, tak to za tri sekundy (trvanie žltej) dobrzdíš aj s naloženou cisternou. A ten semafor je tam presne kvôli takým, ako ty.
Slovenskí vodiči majú skutočne veľmi zlú schopnosť predvídať. Preto sa v zahraničí uplatňuje tzv. traffic calming, pričom množstvo z nástrojov slúži na zvyšovanie pozornosti vodičov. Šikany, vyvýšené križovatky (ktoré majú povrch ako priľahlý chodník) a ostrovčeky sú niečo, čo je v zastavaných oblastiach štandard. U nás je potrebná "bezpečnosť a plynulosť (cestnej) premávky".
Na margo jazdy podľa zvyku: veľa križovatiek v BA je naprojektovaných v rozpore s 8 a 9/2009 Z. z. Ide o svetelné križovatky s plným signálom:
§ 9 ods. 3 písm. c 9/2009
"signál s plným zeleným svetlom „Voľno“ znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákon".
Ustanovenie o odbočovaní
§ 19 ods. 4
"(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch, vozidlám idúcim vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho ľavej strane a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo a vozidlu idúcemu vo vyhradenom jazdnom pruhu po jeho pravej strane."
V BA je množstvo križovatiek (Pionierska - Račianska, Mlynské Nivy - Karadžičova a pod.), kde je plný zelený signál umožňujúci odbočenie vľavo a pritom majú vozidlá v opačnom smere a chodci signál "Stoj". To všetko bez signálu pre opustenie križovatky v protiľahlom rohu. Zaujímavé je, ako všetci cez tieto križovatky predchádzajú sebavedome s tým, že majú úplnú prednosť (s výnimkou tých, ktorý idú prvýkrát a poznajú zákon a legitímne očakávajú vozidlá v protismere). Pritom by stačilo zmeniť signálny plán a pustiť tam chodcov (a nebodaj protiidúce vozidlá) a katastrofa je na svete.
Písal som už v tejto veci magistrátu, nech tam osadia signál na opustenie križovatky, alebo nech zmenia svetelné filtre tak, že semafor bude smerový (lebo križovatka sa tak de facto správa - žiadny chodci, žiadna protismerná premávka). Odpísali mi, že moje úvahy sú síce logické, ale nie sú na to financie.
Čo sa týka priechodu pri Riazanskej (a nielen pri nej) len toľko,že stádo tupých teliat prebieha ako sa im hodí a v mnohých prípadoch bohužiaľ doslovne!Zelená &červená je pre mnohých chodcov absolútne tabu a preliezanie respektíve vykračovanie si krížom cez cestu dvojnásobne (najmä čo sa týka hlavných ťahov).Pár týždňov dozadu sa mi stalo na Šancovej pri Račku - doslova sa mi hodil chlapík do cesty,ale takým štýlom,že ani sa nepozrel či niečo ide...Jedine čo som ja registroval,že od Hl.st. išiel trofel do zastávky,mal som zelenú a žiadne autá pred sebou.Týpek vyskočil spoza zaparkovaných áut a bežal krížom cez cestu...Šliapol som na brzdu a bez rozmýšľania som stočil volant doľava (protismer!!!) čo som pred tým tiež registroval bol voľný pruh...Nešiel som viac ako 60km/h a tá sekunda čo som ho periférne zbadal bola asi najhoršia v mojom živote...Týpek akurát tak na svoje ospravedlnenie zdvihol ruku jak okolo mňa prebehol a vletel za trolejbus a nastúpil...V tej chvíli by ste sa mi krvi nedorezali ? Najviac ma vie rozčúliť rodič s dieťaťom,ktorý takto riskuje život svojej ratolesti ? raz sa stane,že ich zachytí auto a potom bude neskoro lamentovať a nadávať vodičovi,keď chybu preukázateľne spravil chodec.
Na margo semaforov a čo som si všimol,tak je vidno kto ako jazdí a ako si všíma okolie,ako im funguje pamäť,sústredenie (mobily,tablety,deti v aute etc.) pretože každé svetelné križovatky sú vždy rovnako nastavené po celý rok...Tísíc krát prechádzajú križovatkou a aj tak budú šliapať na plyn alebo brzdu,respektíve sa ponáhľať na červenú (napríklad ľavé odbočenie z Bajkalskej na Trnavskú - Zimák,tam skočí červená)...Zmätkári sú tiež skvelí keď sa na poslednú chvíľu preraďujú cez dva pruhy,slimáci sú tiež TOP...Skrátka kto jazdi tak vidí čo za tupelá máme za volantom iných vozidiel ?
Zákon pozná blikajúcu zelenú, ale iba v tom význame, že sa upozorňuje na skončenie platnosti signálu „Voľno“, ale nepojednáva o tom, či má vodič znižovať rýchlosť alebo smie ďalej pokračovať v jazde. Duplikácia významov z toho dôvodu, že pokiaľ sa vodič po blikajúcej zelenej dostane do vzdialenosti bezprostredne pri svetelnom signalizačnom zariadení a tam sa objaví signál „Pozor!“, tak vzhľadom na význam tohto svetelného signálu smie pokračovať ďalej v jazde. Nie je nikde definované, ako sa má vodič zachovať pri blikajúcej zelenej. Tým, že zákon umožňuje pokračovať v jazde za určitých okolností aj pri žltom signále, je blikajúca zelená, povedal by som, nepodstatná.
Keďže vodič je povinný udržiavať od ostatných vozidiel určitú vzdialenosť podľa § 17, po rozsvietení svetelného signálu „Pozor!“ sú vodiči, podľa vzdialenosti od signalizačného zariadenia, povinní buď zastaviť vozidlo alebo smú pokračovať v jazde. Teda vzhľadom na vzdialenosti medzi jednotlivými vozidlami by sa nemalo stať, aby vodič pri rýchlosti 50 km/h alebo 70 km/h nerešpektoval signál „Stoj!“ a vošiel s vozidlom do križovatky.
A pokiaľ ide o zásadu obmedzenej dôvery, nejde o nič iné, ako o úplne základné predvídanie, ktoré patrí k povinnej výbave každého vodiča (§ 3 ods. 2 pís.; § 4 ods. 1 pís. c), e); § 16 ods. 1, atď.). Môžeš sa spoliehať, že Ti spoza auta v zastavanej oblasti nikto nevybehne, lebo predpokladáš, že každý sa pred vstupom do jazdného pruhu rozhliadne, či môže prejsť, ale nemôžeš tomu bezvýhradne dôverovať a preto napríklad znížiš rýchlosť jazdy tak, aby si mohol prípadnej zrážke zabrániť zastavením vozidla.
mna skasirovali pred rokom na brnianskej pri OMV. problem bol vsak ten, ze uz som bol skoro za pumpou, naskocila oranzova a aj ked som isiel cca 50km/h, tak by som to nedobrzdil ... samozrejme, bez fotky mi dali pokutu a zdrzali ma 35 minut ... lebo v nedelu vecer o 22hej je naozaj potrebny ten semafor ...
Aha, tam bol ešte predhistorický radič Siemens, tam šlo čokoľvek, lebo sa to programovalo drôtovými prepojkami a diódami. Takú križovatku pamätám ešte na križovatke Štúrova x Grösslingová x Medená (vtedy Štúrova x Červenej armády x Fučíkova). Nové radiče Siemens, ktoré zmieňuješ, pamätám tak okolo roku 1968, prvé na Račianskom Mýte a na Kamennom námestí, potom veľmi rýchlo pribúdali ďalšie.
Tá krčma so sudom bola vlastne záhradka Šenkvickej viechy. Vedľa bolo holičstvo/kaderníctvo, kde sa môj dedko nechával holiť, keď sa mu nechcelo holiť doma a zo strany Suchého Mýta kvetinárstvo.
Pri blikajúcej zelenej bola v smere z Petržalky na mosty dokonca 70-tka a nikdy som nevidel nikoho prejsť na červenú a to tadiaľ chodím tiež denne. V danom úseku je v podstate rovná cesta, semafor vidieť z diaľky, takže vodič ľahko prispôsobí jazdu tak aby zastavil/prešiel plynulo. A k policajtom - vyhodnotené to mali veľmi dobre. Vidno to bolo na tom, ako často stáli pred , počas a po zrušení blikavej zelenej na ceste smerom za EUBA a striehli na previnilcov. Bohužiaľ pokuty sú prednejšie ako plynulosť dopravy. A ešte dodám ,že na niektorých miestach ako napr. aj pri EUBA či na Mokrohájskej, policajti využívajú trik v štýle vojdem na križovatku, aby ma zaregistroval semafór, cúvnem nech nie som na očiach a menej pozorný vodič zvyknutý že červená naskočí iba ak ide niekto z vedľajšej cesty zrazu dostane červenú prejde a už ho majú. Pomáhať a chrániť
Asi tak Ked som robil vodicak, tak som doslova miloval krizovatky, kde blikala zelena - vzdy som mal viac casu na to sa rozhodnut, ci trosku pridam, alebo naopak ci zacnem brzdit. Taky vyhukany novacik totiz tazko vie odhadnut za 3 sekundy, ci stihne prejst, rozhodnut sa a zareagovat bez toho, aby nedupol prudsie na brzdu alebo nezazmatkoval.
Mna by zaujimalo kedy to policajti vyhodnocovali. Lebo ja po Dolnozemskej jazdim skoro denno-denne a po prvych dvoch-troch tyzdnoch to tam fungovalo skvele. Ano, obcas sa nasiel niekto kto zazmatkoval, ale to boli skor vynimky a nic tragicke. Po zruseni blykavej zelenej sa tam bezpecnost aj plynulost premavky uplne jednoznacne znizili.
Zlta = si povinny zastavit, ak je to bezpecne mozne
Blikajuca zelena = mozes ist, ale vodici ktori su od krizovatky dalej vedia ze maju ocakavat zmenu signalu
Mna dodnes nehorazne stve zrusenie blikajucej zelenej na krizovatke pri EUBA. Pri tej vmax co tam je dnes je niekedy potrebne pomerne prudko brzdit (cast ludi tam spomaluje preventivne vzdy -> menej plynula doprava). Predlzenie zltej nie je riesenie, pretoze velka cast vodicov nebude vediet ze tam je dlha zlta a budu brzdit aj tak - napokon, ak to bezpecne ide, tak aj podla zakona zastavit musia. Dalsi benefit blikavej zelenej bol ten ze som v ovela vacsej vzdialenosti od krizovatky vedel ze uz mi urcite cervena nepadne a mohol sa viac sustredit na premavku okolo mna, namiesto semaforu.
Bol som ešte decko, ale myslím, že to bolo asi v šesťdesiatych rokoch, keď bola pri Štefánke obyčajná križovatka (dva križujúce sa smery) a staré semafory, ktoré mali pre chodcov tiež trojfarebný semafor, ale menší, než pre autá. Semafory mali len tri stavy:
- zelená z jedného smeru a červená z druhého
- žltá z oboch smerov
- červená z jedného smeru a zelená z druhého
Neskôr (asi koncom 60-tych alebo začiatkom 70-tych rokov) to zmenili tak, že žltá bola len z toho smeru, kde nasledovala po zelenej.
Žltá spolu s červenou sa začala objavovať s novými semaformi Siemens, jedny z prvých si pamätám na Račianskom mýte (v červenej mali dve žiarovky, aby aj po vypálení jednej žiarovky červená ešte svietila).
Takto si to ja pamätám, ale neručím za presnosť. Nájdu sa tu pamätníci, ktorí ma upresnia?
Pri tej križovatke bývala záhradná krčma, kde bol výčap v takom veľkom sude (tých sudov tam myslím bolo viac).
Ja som sa pri kmitavej zelenej vždy rozhodol zle. A navyše mám subjektívny pocit, že to iba zvyšuje agresivitu na ceste, pretože teraz majú pretekári oveľa viac času na to dupnúť a dokázať si, že ten trojliter, čo vypije aj chodcov z chodníka, má v meste zmysel. K bezpečnosti by skôr prispeli premenné odporúčané rýchlosti (ktoré kedysi boli), aby som pretekárov na každej križovatke nedobiehal a vychytávky zo zahraničia ako rýchlostný semafor, dynamický spomaľovací prah a pod.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Technopol