Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #245943:
Ja o ničom takom neviem. A nie je mi ani jasné, ako je to momentálne s Dopravným pasom Transdaty a jeho (ne)použiteľnosťou v IDS BK. Pôvodne, myslím, Arriva Mobility Solutions ako participujúceho dopravcu neuvádzali vôbec, tak som myslel, že sa tam ani neobjaví a keď som si vybavoval novú kartu, zobral som si ju od DPB.

Teraz tam však už bratislavskú Arrivu v zozname majú a píšu "umožňuje použitie dopravnej karty aj v rámci Bratislavskej integrovanej dopravy". Čiže keby som mal kartu od bratislavskej Arrivy, môžem na kredit z EP cestovať nielen v IDS BK (aj u DPB a ZSSK), ale aj u iných dopravcov zapojených do Dopravného pasu? Má s tým niekto praktické skúsesnosti?

Kariet DPB sa to, predpokladám, vôbec netýka. V Ubiane mi ako pri karte DPB, tak pri (už neplatnej) karte Slovak Lines (premigrovanej do Arriva Bratislava) ukazuje svorne platnosť len u Arriva Bratislava, "BID" a DPB.

Edit: a znamená to teda, že kredit a kartu od iných participujúcich dopravcov možno použiť na kúpu eCL IDS BK? Alebo len v busoch Arrivy? A ak len tam, revízor DPB alebo sprievodca ZSSK potom ten lístok uvidia alebo nie? Alebo dostanem pre iných dopravcov papierk, ktorý obvykle nie je cestovným lístkom, na ktorom bude napísané, že to cestovný lístok je? 😁
Reakcia na: Miro #245942:
Áno, a ešte aj nosič PCL a prípadne preukaz na zľavu. Z pohľadu občasného cestujúceho to zbytočné je, z pohľadu pravidelného by museli všetci dopravcovia premigrovať na evidenciu PCL (a prípadne zliav) na bankové karty. (Ak by sa to aj niekedy udialo, tak pri úspešnosti implementácie takýchto projektov u nás by som asi radšej so sebou nosil aj tú jednu plastovú kartičku navyše.)

A ešte tu máš stále segment žiakov a študentov, ktorých na platobné karty bezozbytku asi tak skoro nepremigruješ, ak vôbec niekedy. Pokiaľ musíš živiť infraštruktúru aj pre tých, je z pohľadu dopravcu logické, že môžem tým istým systémom obslúžiť aj iných cestujúcich, a je to preňho asi lacnejšie - alebo aspoň v minulosti bolo - ako zúčtovanie voči bankovým kartám. (Aspoň si neviem inak vysvetliť, prečo by inak taká ZSSK zavádzala nejaké Kreditné konto a ešte Ti naň dávala zľavu a iné výhody.)
Reakcia na: ceres #245941:
Inak, po zániku BMK existuje ešte nejaký "ISIC pre dospelých"? T.j. čipovka, na ktorú si viem nahrať dopravný kredit rôznych dopravcov a zároveň prístupy napr. do tých knižníc?
Reakcia na: ceres #245941:
Ďakujem, ale moja otázka bola, aký je rozdiel medzi dopravnou a platobnou kartou? Je dopravná karta elektronická peňaženka, kam si musím previesť nejaký kredit, a z toho čerpám? V čase, keď sa už všade dá platiť platobnou kartou, sa stala podľa mňa zbytočnou.
Reakcia na: Miro #245940:
V minulosti existovala BMK https://karta.bratislava.sk čo bola Maestro karta, ktorú si mohol použiť aj ako dopravnú čipovú kartu, prípadne ako čipovú kartu do niektorých knižníc a ešte tuším boli aj nejaké niche use cases (elektronická vstupenka cez Ticketportal), ktoré sa pravdepodobne skoro vôbec neujali...

Edit: a teda v tom príspevku ako "dopravnú" kartu myslím nejakú čipovú kartu použiteľnú ako nosič PCL/eCL/EP IDS BK, a "platobnou" kartou myslím bezkontaktnú platobnú bankovú kartu. BMK tieto funkcie kombinovala.
Reakcia na: ceres #245939:
Čisto zo zvedavosti (IDS BK nepoužívam): aký je rozdiel medzi dopravnou a platobnou kartou?
Reakcia na: birch #245936:
Čisto zo zvedavosti: a pokúsil si sa o to tak, že si priložil kartu s PCL, v ktorej na elektronickej peňaženke nebolo dosť kreditu, a keď si mal zaplatiť doplatok, tak si povedal, že to chceš zaplatiť (inou) kartou a dostal si odpoveď, že to nejde? Alebo si to vodičovi ohlásil celé vopred (a tomu sa zahmlil zrak)?

Tým netvrdím, že sa to dá alebo nedá, len sa pýtam.

Ako vlastne tie palubáky pracujú s BMK? Najprv ju "skúšajú" ako "dopravnú kartu"? Alebo to vedia nejako zistiť rovno, že je to aj dopravná, aj platobná karta?
Reakcia na: birch #245936:
1. Povieš mu že platíš kartou, resp. väčšinou nemusíš a všimne si že ju prikladáš. PCL vôbec nespomínaj.
2. Toto neviem na istou. Ale predpokladám že na platobnú kartu tam bude iné tlačidlo, takže default je EP.
3. Nevidím dôvod aby kartou nešlo zaplatiť čokoľvek čo ide zaplatiť cash, ale keďže tento systém vyvíja Transdata, vôbec by som sa nedivil keby do UI zabudli implementovať príslušné tlačidlo.
Reakcia na: samkoh #245927:
Celkovo, predstava tunajších inštitúcií o cestovaní akoby zaspala v čase. My ti dáme časy odchodov a ty sa nauč všetko ostatné naokolo.

Ako príklad stačí porovnať appku IDS so zahraničnými riešeniami - napr. Citymapper či lyonské TCL. Na rozdiel od nich, z IDSkového vyhľadávača nijako nevytrieskaš odpoveď na úlohu "chcem ísť z bodu A do budovy B, povedz mi z akej na akú zastávku pôjdem". Keď ti nájde peší presun, tiež len zistíš že existuje, nič viac neprezradia. Mapa s reálnymi trasami liniek neexistuje; chabou náhradou sú schémy oblastí, ktoré sa ale rozklikávajú tak, že ti musí napadnúť preskrolovať cez čiernu obrazovku dolu.

Schémy prestupných uzlov sú kapitola sama osebe. Keď sa v BA na zastávkach zjavili tie výrezy z openstreetmap s pár špendlíkmi, čiastočne to pomohlo, ale zároveň som tu zmieňoval, že skutočné schémy uzlov sa vo svete robia inak. Síce viem o jednej odozve, ale ako sám vidíš, nikam ďalej to neviedlo. Iste by pomohlo, keby DPB zatiaľ tie súčasné mapky aspoň zavesil online, aby sa človek vedel z domu pripraviť na cestu, lebo systémové riešenie potrvá zrejme pár dlhých rokov, ako obvykle 😀
Reakcia na: 810zssk #245923:
Ďakujem.

Re: 1. Stačí cieľová zastávka (prípadne "z karty), ostatné systém počíta sám.
- Takže vodičovi ani nemusím hovoriť, že idem priložiť kartu s nahratým PCL, systém si ju načíta automaticky?

Re: 2. PCL na platobnej karte v regiobusoch neplatí. Jedine že myslíš BMK?
- Áno, presne tak, mám ešte BMK.

To ma privádza k ďalšej otázke: Je možné predložiť jednu kartu (platobnú / neplatobnú) s nahratým PCL a druhou kartou zaplatiť?
Marí sa mi, že som sa o to raz pokúsil a dostal som odpoveď, že to nejde.
Reakcia na: ceres #245931:
Nie, len ak ideš bez prestupu. Inak hlásiš zastávku na danom spojí + cieľovú zónu.
Reakcia na: TomJ #245929:
Lístky z karty sú elektronické. Na tom papieriku čo ti Arriva vytlačí sa vyslovene píše že to nie je cestovný doklad 🙂 Takže áno, preukazuješ sa kartou.
Reakcia na: birch #245922:
Ak požaduješ iné než "základné" cestovné, tak treba hlasiť aj to. Dôvod mi síce hlava neberie, ale inak sú Ti vodiči schopní na "zľavnenú" kartu s platným zľavneným PCL predať na zvyšok cesty základný lístok. Nechápem, ako je niečo takéto vôbec technicky možné. Označovač sa Ťa na typ lístka tiež nepýta. Keby si náhodou kupoval lístok pre spolucestujúceho, tak to asi explicitne povieš a nemôžeš naň predsa uplatniť PCL na karte. (A predpokladám, že je to na palubáku samostatná voľba.)

Dokonca ten ich odbavovací systém ešte aj odlišuje typ zľavy, hoci tarifa IDS BK pozná len základné a zľavnené cestovné...
Reakcia na: TomJ #245929:
Bude. Keby si si kúpil lístok "pípnutím" karty na stanici v "označovači", tiež žiaden papierový lístok nemáš.
Reakcia na: 810zssk #245923:
A cieľová zastávka stačí aj v prípade, že to je spoj, ktorý do nej nejde? Lebo v minulosti si pamätám, že nad tým (ešte na starých palubákoch v SL) dosť dlho maturoval a nakoniec tam nejako nacvakal koncovú zónu, do ktorej som šiel...
Reakcia na: TomJ #245929:
myslím, že bude vidieť- malo by to fungovať kvôli možnosti, že si si to pípol u DPB, ktorý pri dopravnej karte lístky netlačí. i keď ešte za éry SL som občas zažil divné pohľady vodičov regiobusov, keď som povedal, že lístok mám na karte pípnutý v MHD/na žel. stanici a teda žiadny papierový doklad o kúpe lístka pri sebe nemám.
Reakcia na: 810zssk #245923:
Keď sa tu už rieši spôsob kúpy CL, tiež by som si chcel overiť jednu vec. Idem z Modry do BA, kúpim si u vodiča busu z kreditu na karte lístok do BA. V Pezinku sa ale rozhodnem prestúpiť na vlak, lebo ten je rýchlejší. Bude sprievodca vo vlaku na mojej karte vidieť ten lístok, ktorý som si kúpil v buse? Alebo mu mám ukázať papierový lístok, ktorý vytlačil strojček v buse?
Rakúsko minulý mesiac zaviedlo mobilný check-in/check-out u ÖBB a vo veľkej časti IDSiek:
https://www.oebb.at/en/tickets-kundenkarten/online-mobile-ticketing/oebb-app/simplygo

Je to podobné riešenie ako (značne rozšírenejší) FAIRTIQ, t.j. cestujúci si len na telefóne "označí" začiatok a koniec cesty a systém si to už sám spáruje so spojmi ktorými cestoval, vypočíta najvýhodnejšie cestovné (vrátane denných, alebo 24-hodinových lístkov, podľa IDS) a to naúčtuje na kartu.

Celkom by niečo také potešilo aj v Bratislave (ideálne originál, teda FAIRTIQ), myslím že v tomto spôsobe odbavenia je budúcnosť.
dalo by sa nejako objasniť miestnych pomerov neznalým pri plánovaní cesty rozloženie stanovíšť zastávky Pračanská? Ja to tam už po zopár prestupoch poznám, ale za dve minúty priemerným krokom(info z plánovača cesty tu na bratislavskom imhd) medzi stanovišťami C a B by som do ohňa ruku nedal, google mapy píšu reálnejších 5. Celkovo mi tu chýba medzi mapami a schémami časť náčrty prestupných uzlov, v ktorej by som uvítal jednak hlavné prestupné uzly-HlS, Račko, Trnavské mýto, AS, Centrum, Most SNP, Pod Stanicou, Hodžovo nám. a podobne a jednak zastávky, ktoré majú niektoré stanovište(ia) značne odľahlé od ostatných, napr. OC Vajnory, Pračanská, ...
Reakcia na: Valec #245925:
Opustenie republiky je tiež ústavné právo 😀

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.