Ja si myslím, že v súčasnosti je v našich podmienkach obyčajná vitrína s papierom lepšia voľba. Náklady na vybudovanie a údržbu e-ink riešenia vrátane jeho pripojenia do internetu a nahrádzania poškodených zariadení (čo by určite nebolo silnou stránkou dopravcu) by boli určite výrazne vyššie ako súčasné náklady na tlač, vylepovanie a údržbu papierových CP. Aj čitateľnosť papiera je zatiaľ stále výrazne lepšia ako e-ink displejov.
Príkladom nech je maloobchod, ktorý je vysoko konkurenčný a zároveň cenovo a nákladovo senzitívny a v ktorom je rozšírenosť e-ink cenoviek úplne minoritná.
Ako alternatívu by mohol DPB na každú zastávku vylepiť QR kód s odkazom na infotabuľu príslušného nástupišťa, to by malo výrazný efekt.
Nie ja kamera na infotabuli? Okrem toho neviem, či by niektorých vandalov tá kamera práve nepritiahla a navyše dobre vieme, ako je to s objasňovaním takýchto činov...
A ten e-paper by sa nedal vyrobiť v antivandalskom prevedení (hrubšie sklo a pod.)? S vandalizmom bude problém vždy (či vitrína alebo obrazovka), ale to by podľa mňa nemal byť dôvod prečo nezavádzať nové technológie aj na "exponované" miesta ako sú napríklad zastávky, skôr by sa mal hľadať spôsob ako vyrobiť nové technológie v nejakom odolnom prevedení za prijateľnú cenu.
Áno, tiež si myslím, že by takéto riešenie by bolo úplne najlepšie, len neviem, či vie ten e-ink zobrazovať farby (na to by už bola podľa mňa lepšia nejaká klasická LCD obrazovka) pretože ak nie, tak schémy neprichádzajú do úvahy a po druhé neviem, či sa už vyrábajú/koľko stoja veľké obrazovky formátu A0 (približne také veľké sú tuším vitríny)? Myslím si ale, že medzi CP, schémami liniek/reálnou mapou a oznamami by sa mohlo preklikávať (príp. by bol displej formátu A2 a na každej strane by boli napr. 4 CP, na väčších zastávkach by boli dve A2-kové tabule) a tým pádom by nám stačilo aj menej menších obrazoviek.
Okej, ale stále to nerieši problém, že pri vitríne sa nerado tlačí viacero ľudí naraz, kým tabuľa je viditeľná lepšia.
Navyše, vzhľadom na poškodzovanie súčasných vitrín (škrabance, prepaly atď), ako si predstavuješ antivandalskú ochranu displeja takéhoto rozmeru, keď to nebude mať "ochranu polohou"?
Ako hovorí aj MatejBA záleží na veľkosti/počte displejov. Na menších zastávkach bez tabule a len s jedným e-ink displejom by defaultné nastavenie bolo na zobrazovanie najbližších odchodov a mimoriadností, čo je informácia čo zaujíma drvivú väčšinu cestujúcich. Tých pár ľudí čo si potrebuje pozrieť trasu by si to prekliklo na CP. Okrem toho do masového rozšírenia displejov všade by sa pravdepodobne zachovávali aj papierové CP vo vitríne/na označníku.
Ale ja nehovorim, ze tam ma byt displej A3 ci A4 pre 1 CP a potom sa preklikavat. Ja hovorim o tom, ze cela vitrina na zastavke by sa mala nahradit rovnako velkym eInk displejom - to tam vopchas vsetko co doteraz, vies to aktualizovat/operativne menit a nestane sa ti, ze na nejakej zastavke ti ostane schema liniek z roku 2007
E-ink má podľa mňa nevýhodu v tom, že keď chceš rýchlo zistiť kadiaľ nejaký spoj ide, tak musíš preklikávať medzi jednotlivými CP. Na zastávkach typu Patrónka by bolo 5 e-ink panelov na nástupišti úplné minimum, pretože preklikávať sa medzi 16 linkami MHD by bolo strašne zdĺhavé.
Podľa mňa je e-ink tabuľa atraktívnejšia aj pre dopravcu, keď sa už zakúpi. Podľa mňa je veľkou výhodou to, že na danú zastávku nemusíš nikoho posielať, keďže CP sa dajú zmeniť aj na diaľku.
Rozdiel je však v tom, že zastávková tabuľa za svoju cenu naraz dokáže "obslúžiť" aj desiatky ľudí, kým e-ink displej len jedného - čiže sťažka dosiahne rovnaký pomer nákladov a prínosov.
Tak minimalne s energiou problem nebude, kedze snad kazdy pristresok za poslednych 20 rokov ma v sebe pripojku pre svetla v zastavke a eInk zere nula nula nic, cize aj obycajny solar ako mavaju smetiaky s cipom by postacil
Ked si zoberiem displeje z Alibaby (a dajme tomu pridam 50% nech pokryjem dane, cla, dovoz) a zoberieme si, ze bezna vitrina poberie co ja viem 12x A4 (pricom s eInkom by stacila aj mensia), tak by ta jedna vitrina stala do 5000-7000 eur. A teraz si zober, zeby si usetril casom za papier, toner, lepidlo a ludi co to lepia. Nehovoriac o moznosti operativne menit CP na dialku v pripade vyluky.
Tak zastávkové tabule tiež nestoja €100 aj s montážou a zapojením (v ostatnom tendri na tabule vychádzala priemerná cena za jednu na €12 000)... Ja by som povedal, že tieto e-ink displeje sú práveže veľmi perspektívne vo VHD a prinášajú veľkú pridanú hodnotu pre cestujúcich. Statické CP sú pre cestujúcich samozrejme tým najmenej atraktívnym feature na nich - tá funkcionalita je skôr zaujímava pre dopravcu, ktorý môže v prípade potreby oveľa ľahšie a operatívnejšie zabezpečovať výmenu CP. Z pohľadu cestujúceho ide hlavne o možnosť zobrazovania real-time odchodov a prípadných dynamických informácií o výlukách a mimoriadnostiach, a to aj cielene, len na konkrétne displeje alebo na displeje na nejakej trase/oblasti. Zdroj energie mi príde ako najmenší problém - pri tej minimálnej spotrebe menších e-ink panelov si vystačíš s malým solárnym panelom.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Ike