Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: N/A #232055:
Áno, 14/15Tr sú trojpedálové - jazda ("plyn")+ "elektrická" (elektrodynamická) brzda sú napravo od tyče riadenia a "vzduchová" brzda naľavo od tyče riadenia. Elektrická brzda sa používa na priebežné brzdenie (brzdí motor) a vzduchová na núdzové brzdenie a na udržanie vozu v kľude pri státí v zastávke. Elektrická brzda na stykačových vozoch bola tzv. samobudená, t.j. brzdila aj keď voz nemal "šťavu" (pri výpadku napätia alebo vypadnutých zberačoch), na tyristorových vozoch bola závislá, t.j. brzdila len v prípade vozu pod napätím. Niektoré stykačové vozy mali tak perfektne nastavenú elektrickú brzdu, že pri stlačení brzdového pedálu "nadoraz" bola v prevádzke aj vzduchová brzda, t.j. voz sa dal udržať v kľude aj bez vzduchovej brzdy. Vzduchové brzdy neboli dimenzované na priebežné brzdenie, boli aj takí exoti, čo ich za službu dokázali odpísať, kedže nepoužívali elektrickú brzdu (zlá technika jazdy).
Reakcia na: trolejbus6207 #232054:
Ďakujem za odpoveď. Teraz vyzniem možno hlúpo, ale viem že 14/15Tr mali 3 pedále, z toho jeden akcelerátor a dve brzdy. Ktorú brzdu si konkrétne myslel, resp. ako ten systém bŕzd funguje?🤔
Reakcia na: N/A #232053:
Na rozdiel od dnešných diaľkovo ovládaných výhybiek boli staré "kremnice" nastavené natrvalo do jedného smeru, keď si nepotreboval prehodiť, prešiel si cez výhybku bez jazdy (bez prúdového odberu). Keď si chcel prehodiť, tak si cez výhybku prešiel s našliapnutou jazdou (prúdový odber) a súčasným pribrzdením vzduchovej brzdy, magnety pritiahli jazyky do druhej polohy. Po prejdení výhybky hlavy zberačov pomocou zarážiek na jazykoch vrátili výhybku do prednastaveného smeru. Takto fungovali všetky výhybky v meste okrem výhybky na Námestí 1.mája pre vtedajšiu L213 na Kolibu (dnešná L203), ktorá sa prehadzovala "diaľkovo", t.j. kontakt na prehodenie nebol súčasťou výhybky, ale bol predsunutý o nejakých 20m pred výhybkou.
Ak ma pamäť neklame, vozy od 6224-ky mali vľavo pod oknom tlačidlo na prehadzovanie výhybky, takže už nebolo potrebné mať našliapnutú jazdu so súčasným pribrzdením, ale stačilo mať jemne našliapnutú jazdu, aby sa zopol siloblok a stlačením spomínaného tlačidla si prehodil výhybku.
Reakcia na: trolejbus6207 #232051:
Vieš mi vysvetliť, ako tie staré vyhýbky fungovali v praxi? Nie som elektrikár. 😃
Reakcia na: trolejbus6207 #232051:
doplnenie - nemá žiadnu "prekážku"...
Reakcia na: Ike #232050:
Je to nastavené správne - zo zastávky sa obe linky rozbiehajú rovnako, L207 ide po hlavnej, takže okrem rozbehu zo zastávky žiadnu "prekážku" v jazde, L64 odbočuje vľavo a dáva prednosť protiidúcim vozidlám, takže potrebuje byť "pod prúdom", aby vedela pridať, kedy potrebuje, iná vec je, že dnešné výhybky sa prechádzajú bez jazdy bez ohľadu na smer, ktorým idú zberače, nie ako za "starých čias", kedy sa výhybka prehadzovala prúdovým odberom na rozdiel od dnešných na diaľku ovládaných výhybiek
Kolegovia, mám na vás laickú otázku. Sledujem teraz trochu trolejbusové trate a narazil som na jednu zdanlivú nelogickosť - ale možno je to celé inak.

Trolejová križovatka Lovinského smer Hroboňova/Búdková. Na návesti je vyznačené pre smer Hroboňova Zko a pre smer Búdková Včko. Doľava (Hroboňova) odbáča L64, ktorá do zákruty logicky spomaľuje a rovno (Búdková) ide L207, ktorá má pred výhybkou zastávku, z ktorej logicky akceleruje.

Nie je tá križovatka v tomto kontexte nastavená naopak?
Reakcia na: david1 #232047:
Presne ako vravíš David. Dostatočne obsluhovaná je pre okraj Trnávky a preto 205 nemusí byť zatiaľ kĺbová, a ako obslužnosť celej Trnávky ako duobus naozaj postačí. Stačilo by urobiť týždenný test po tejto trase. Čo sa týka 210 by mali radšej vyriešiť jej zatrolejovaním, pretože centrum mesta s prerušovaním trolejov je neestetické. To patrí skôr na okraje miest. Úprava liniek 96, 205 ,63 ,65 na Galvaniho, je to najmenej čo by prekážalo, kým nemáme vozy na letisko.
Reakcia na: marťanXQ #232042:
Galvaniho je dostatočne obsluhovaná L63,65 a 96.
Výhľadovo tam pôjde alebo nahradí niektorú z liniek predĺžená L205.
Jedine treba upraviť CP L63 a 96 , aby nešli v tesnom závese.
Reakcia na: S499.1023 #232045:
Ty na koľajach kým pantograf nezhorel a ja vo vzduchu 😃
Reakcia na: marťanXQ #232044:
Dobrý nick.
Reakcia na: Petto #232043:
Na 3 zastávky na vyše je malý? čo je o jeden voz naviac nejaký invázny problém? Češi ku príkladu by kombinovali tento váš duobus aj s deiselovým autobusom, len treba do toho dať vôľu sakriš a nie sa vyhovárať X rokov a mesiacov ako to na SK naďalej nefunguje, netreba sa vyhovárať a strkať hlavu do piesku pred inováciou trasovania pri nových pribúdajúcich novostavbách.. Ďalej tam máš vyše päťdesiatky firiem s. r. očiek a a.s. Linka 205 je tam potrebná už teraz na 101 % Netreba 205 teraz posielať na letisko, absurdita hrubeho zrna...kým nebudú akumulátorové a to vie aj driemajúci úradník ako spomínaš, lebo nemáš na to vozy akum. klbák tak ?... tu sa bavíme o Avione a Galvaniho 2 zastavkach a nie letisku... tu to máš len ako + 1 spoj naviac a tam je ti kĺbová úplne 205 na nič, ako i duobus, keď môžeš dať IVECO či SOR k tým trolejakom. Takže o tomto som už požiadal DPB o prerokovanie.
Reakcia na: marťanXQ #232042:
Ten maly duobus je moc maly na to, aby obsluhoval dalsie uzemie v obytnej novej lokalite Galvaniho. 205ka je/bola v plane s klbovymi hybridnymi trolejbusmi az na letisko, cim sa aj uvolni miesto na konecnej Radiova pre buducu predlzenu 204 na Dlhe diely.
ADD2 DPB nema aktualne dalsie duobusy na akekolvek predlzenie 205ky, kedze musia jazdit aj na 210.
205 Duobus v smere Nem. sv Michala - Rádiová, podľa mňa tato linka iba zbytočne zaberá miesto na Rádiovej tj konečnej pri 204, pretože už pri kúpe akumulátorových trolejbusov v smere Dlhé diely nahradí 204 - 32jku a pre zvýšenú kapacitu odstavných Tr- busov č. 204 zrejme zaberie aj odstavný pruh 205 na konečnej - Rádiová. Pred tým ako sa toto zrealizuje je potrebné obsluhovať Duobusom linku 205 cez Rádiovú s pokračovaním na: Banšelovú - zastávka na znamenie otv. časť čo je pri kontajneroch 15 m. pred semaformi. Ďalej cez Galvaniho so zastávkou - Lidl a s konečnou zastávkou Avion spoločnou so 63 tj v smere Ikea. DPB by mal zvážiť túto linku pre nápor nových obyvateľov Trnávky. A takto obsluhovať celú Trnávku s pokračovaním Banšelovú, Galvaniho k novému sídlisku kde je približne už 700 nových bytov a ďalšie sa stávajú. Treba zaparkovať 205 priamo k 63... Prečo? pretože 1000 nových obyvateľov zrejme musia dlhšiu dobu čakať na spoj 96 63 a aby nemuseli napr. cez celú Trnávku z Galvaniho chodiť peši k pošte na Kašmírsku, alebo k poliklinike Hanácka čo by mohla 205 vyriešiť a takto centrálne od nákupného centra pokračovať k Trnávke jedného konca na druhý tj už spomenutá poliklinika Hanácka - Galvaniho aj v spojnici s centrom mesta nem. sv. Michala. DPB by mal duobus využiť v tomto smere teda už na oboch stranách a čim skôr zrealizovať tento zámer, B E Z O D K L A D N E tu pre pribúdajúcich obyvateľov - návrh ktorý bol už v minulosti tu spomínaný a prezentovaný. 🤔
Reakcia na: Maremi #232039:
V takomto prípade je veľmi jednoznačne potrebné obrátiť sa na DPB, keďže je zrejmé že vodiča treba poučiť o trase tej linky. Napíš detaily na vnutorna.kontrola@dpb.sk a nezabudni uviesť dátum a čo najpresnejší čas udalosti, ideálne aj číslo vozidla.
Odkedy sa zmenil grafikon na L94, že nezastavuje ani na znamenie na Rusovskej ceste ? Po otázke, prečo nezastavil keď bolo znamenie dané len odvrkol, že si treba naštudovať grafikon a ,že on tam nestojí. Či súdruh prišiel zo Sobraniec a zmenil si grafikon podľa seba 😖
Reakcia na: fanatikmhd #232035:
1) Neviem presne, čo myslíš prístavkom. To, čo je na obrázku, je vozovňa. Mala dve haly - väčšiu (= depo) a menšiu (= dielne). Okrem toho bola odstavná koľaj medzi násypom železnice a halou (pozdĺž Dostojevského radu).
2) Koľaj, ktorú nazývaš výťažná, bola za poslednou výhybkou tak na dve súpravy, nebola dlhá. Výjazd z vozovne doľava na Martanovičovu bol vlastne vjazd. Električka prišla zo Štúrovej a pokračovala rovno po vtedajšej Martanovičovej do slepého konca. Potom zacúvala do vozovne. Odtiaľ však nebol vjazd na všetky koľaje vozovne, preto súprava išla znovu dopredu až k hlavnému výjazdu po nesprávnej koľaji (kedysi vjazd). Tým sa dostala za potrebnú výhybku a potom zacúvala na príslušnú koľaj.
3) Vjazd do vozovne bol cúvaním odvtedy, čo sa aj staré súpravy zjednosmernili (najneskôr od konca 50. rokov, keď boli na Martanovičovu dodané prvé vozy T2). T2 obsadili kusú koľaj na Martanovičovej, ktorá bola od ich dodania až do otvorenia vozovne JD zdvojkoľajnená. Odstavené T2 znemožňovali cúvanie popísané v bode 2. Vtedy sa krátko cúvalo už zo Šafárikovho námestia do hlavného vchodu. Pri pohľade od Šafka cúvali vozy najprv po koľaji určenej na výjazd (teda bližšie k parčíku), potom spojkou prešli na koľaj bližšie k Dunaju a zacúvali hlavnou bránou do vozovne. Výjazd úplne rovnako, nikdy v živote som nevidel vyjsť električku z Martanovičovej po správnej koľaji, teda pravej (sledoval som to od r. 1958 až do r. 1975 denne, keďže som býval na Dostojevského 1, vozovňu som mal z okna ako na dlani). Vždy sa vychádzalo v protismere a na správny smer sa vozy dostávali až spojkou. Na tejto spojke končila jediná linka vyžadujúca obojsmerné vozy, teda e-6 po jej skrátení po Šafko (1960-1962).
4) Čiastočne odpovedané v bode 1. Pri pohľade od Šafka išla dvojkoľajná trať s jednou spojkou do hlavného vchodu. Prvá spojka bola ešte na ulici, druhá až vo vozovni. Tá umožnila vjazd do hál na všetky koľaje (odkrytú vedľa násypu železnice, obe haly, dielne). Po zjednosmernení vozov/súprav sa muselo cúvať. Preto na nesprávnu koľaj, keďže z tej pri železnici sa nedalo dostať na všetky koľaje, z tej vzdialenejšej áno. Po presunutí T2 na JD sa opäť mohlo jazdiť na Martanovičovu zo Štúrovej doľava až na slepý koniec a cúvalo sa do vedľajšieho (zadnejšieho) vchodu. Pre prístup na koľaje bližšie k Dostojevského sa muselo ísť po nesprávnej koľaji až k hlavnému vchodu, keď bola súprava až za spojkou, trčal motorový voz trochu na ulicu. Potom zacúval.
5) Áno, na ulici bola len jedna spojka.
A ešte: Po tom, čo sa stala vozovňa Martanovičova len vozovňou pre pracovné vozy, zrušila sa koľaj na Štúrovej ulici. Vozovňa tak zostala napojená len koľajou v smere Martanovičova - Štúrova a muselo sa do vozovne cúvať a von po tej istej koľaji. Vždy s využitím spojky. Výjazd z vozovne pravou koľajou sa pravidelne nikdy počas môjho života nepoužíval.
Reakcia na: mirec240 #232036:
Električka dostala zberače (prádla) 😃

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.