Vďaka, to sú zaujímavé informácie. Ale oba tieto príklady sú len jednoduché priecestie bez iných cestných krížení. Prínos "smart" PZZ zakomponovaného do riadenia križovatky však nie je len v tom, ako vyzerá svetelná skriňa PZZ, ale v tom, že počas výstrahy na priecestí je zariadenie schopné dávať zelenú pre rôzne smery, ktoré nie sú v kolízii s priecestím. A také pokiaľ viem na Slovensku nemáme.
Aby bolo jasné, je otázne, kedy sa prvýkrát takéto nové PZZ postaví, keďže ŽSR dostali vo vyhláške špeciálnu výnimku:
"Priecestné zabezpečovacie zariadenia s červenými striedavo prerušovanými svetlami možno umiestňovať aj po 1. apríli 2020, ak bolo ich použitie určené do 31. marca 2022."
Dobre vedieť, ja som v princípe za. Akurát tvrdím, že na toto konkrétne priecestie pri Avione nič podobné netreba. Momentálne tam postačuje obyčajné PZZ. A keby sme to chceli vylepšiť, treba odstrániť priecestie, nie vymýšľať ako obohatiť súčasnú križovatku o semafory.
Toto by sa dalo ošetriť tým, že počas vyprázdňovacieho času priecestia by mal smer od priecestia zelenú a až potom by jazdili smery nedotknuté priecestím
Naša vyhláška umožňuje pred priecestiami použitie dvojfarebného aj trojfarebného semaforu.
Dvojfarebný (červená + žltá) by sa mal všeobecnosti používa tam, kde by väčšinu času inak svietila zelená, čo by mohlo byť kontraproduktívne (skôr vodič zaregistruje, že sa mu na tam rozsvietilo niečo navyše ako keby sa len zmenila farba). Pri priecestiach je tu navyše problém s tým, že zelená by neznamenala automatickú prednosť pred vlakom (preto by pri poruche PZZ, ak by bolo kombinované (nie iba synchronizované) s križovatkovými semaformi, museli byť vypnuté všetky).
Máš pravdu, priecestie by sa dalo odstrániť, ak by ostala nejakým spôsobom úrovňová križovatka. Asi to tak nejak dopadne, pretože na mimoúrovňové kríženia tam nie je miesto...
Človeče, ale toto nie je križovatkový semafor! Však to je normálne PZZ v rakúskom štýle. Nemá preblikávajúce červené svetlá, lebo také sa v Rakúsku nepoužívajú nikde. A nemá ani zelené svetlo, len oranžové a červené.
Oproti tomu vo Švajci sa štandardne používa PZZ s preblikávajúcimi červenými svetlami, ale na zopár priecestiach pri križovatkách nie.
Ok, modelová situácia: budú tam semafory nekoordinované s PZZ; v smere z Ivanskej až za priecestím. V dobe tesne pred výstrahou prekvapí vodiča a61 čerstvo naskočená červená(lebo však semaforu bude výstraha jedno), zostane trčať na priecestí, lebo zelenú má Vrakunská, tak sa môže rovno začať modliť, aby mu zelená naskočila skôr, než príde vlak. Križovatka je dostatočne frekventovaná, aby tam semafory boli.
"vo Švajčiarsku som videl priecestie pri križovatke, ktoré nemalo samostatnú skriňu s dvomi preblikávajúcimi červenými svetlami, ale prejazd cez trať bol zabezpečený rovnakým cestným semaforom"