Spomínam si na časy mojej brigády pri svetelenej signalizácii (1978 - 1982), že sme vtedy intenzívne riešili to, že dovtedy v Bratislave bolo odbočovanie aj na plný zelený signál zásadne bezkolízne ale niektoré križovatky už to nedovoľovali a ako tých vodičov na to naučiť, že plný zelený signál znamená bezpodienečné voľno fakt len rovno a nie za tretí roh.
Šoférujem pravidelne už 37 rokov a nikdy mi takýto stav nepripadal ako zvláštny. Takže Ty pri odbočovaní doľava na plný signál BEZ signálu na opustenie križovatky síce očakávaš autá oproti Tebe ale nie chodcov cez priechod?
Pokiaľ na Slovensku nenastane zákonný stav zodpovedajúci civilizovanej časti sveta, čiže "státie na chodníku je zakázané s výnimmkou prípadov, kedy je to miestnou úpravou výslovne dovolené", tak sa budú stáe vymýšľať nejaké absurdné konštrukcie.
v NR o žiadnej takej križovatke neviem... a to tam poznám zo svetelných štúrova/štefánikova, štúrova/wilsonovo nábrežie(pred univ. mostom), dvojitú pri MÚ, farská/mostná...alebo som si možno tú mostnú/farskú nevšimol, tadiaľ chodím len občas, ale zvyšné 3 určite nie, tie poznám skoro naspamäť.
pokiaľ odbočujú doľava z karpatskej len max. priemerne široké vozidlá(t.j. nie kamióny, busy apod.), tak sa tam natesno pretlačia autá idúce rovno alebo vpravo vedľa tých čakajúcich na odbočenie doľava, dokonca aj trolejbus, ale trolejbus to má už dsť natesno.
Tak si musel mať veľké šťastie. Lebo ja sa s odbočovaním vľavo spolu s chodcami stretávam celý život v rôznych mestách SR. Napr. v Nitre je to úplný štandard snáď na všetkých, aj najfrekventovanejších križovatiek v meste. Naopak, snahu sa vyhýbať týmto riešeniam som vždy vnímal v Košiciach, kde som evidoval len jednu takúto križovatku v celom meste. Dlhé roky som mal ako chodec reflex, že ak dostam zelenú spolu s autami a blíži sa ku mne vozidlo so značkou KE, predvídavo na prechod nevstúpim, lebo viem, že on mi jednoducho prednosť nedá (lebo nie je zvyknutý, že zelenú môžu mať viacerí). Za nekorektné stereotypy sa týmto ospravedlňujem všetkým, ktorých sa dotkli
to nie je o arogantných oných ale o bezpečnosti ako napísal Mhr1. Odbočovanie doľava vzhľadom na existujúcu inzenzitu dopravy je vhodné možno tak niekde v Čiernej nad Tisou nie v BA, kde auto za autom nemáš snáď už len na sídliskových obslužných uličkách. Nehovoriac ak ešte okrem áut oproti potrebuješ sledovať chodcov na konci hranice križovatky.
Je to problém, lebo je to v podstate sypanie si piesku do očí. Áno, môžem teoreticky odbočiť doľava aj bez šípky, keď prestanú ísť autá v protismere. Ale pokiaľ nemajú protismerné vozidlá červenú skôr, prejdú doľava vlastne len tie 2-3 autá, čo tam celý signálny cyklus vyčkávali v križovatke. Lebo v protismere je súvislý rad áut bez prerušenia. Takže teoreticky sa dá, prakticky je to veľmi ťažké. A zvyšok stojí na zelenú a kým tie 2-3 autá odbočia, už majú červenú. V tomto mi polopatistický systém so šípkou doľava pripadá lepší. Alebo aspoň zelená šípka na opustenie križovatky, ako signál, že oproti už majú červenú. Po Prahe (kým nebol koronavírus, ktorý ma priklincoval v BA) jazdím často a vždy som konštatoval, že systém bez šípok na odbočenie vľavo je vlastne nerealistický...
Keďže som pri tej križovatke pracoval, tak som postrehol, že priemerný arogantný oný z Koliby, ktorý musí pri odbočovaní stlačiť pedál na podlahu taký problém mať môže. Ale keď tadiaľ ideš kľudne, tak nie je dôvod žiadnych chodcov zrážať.
Pri návrhu fázovania sa väčšinou prihliada na intenzity (chodcov aj dopravy). Často krát sa plný signál z jedného smeru dáva do jednej fázy s chodcami pri odbočení vpravo. Ak sú intenzity dopravy nižšie z oboch protismerov, je možné dať v jednej fáze protismery a teda aj chodcov vľavo. Občas sa dáva aj upozornenie na chodcov vo forme žltého svetla prerušovaného so symbolom chodca. Dôležité je ale dať chodca o pár sekúnd skôr ako dopravu, aby chodec už bol na priechode keď prichádzajú vozidlá. Problém v Karpatskej - Šancovej je ten, že tá križovatka je už kapacitne preťažená (a bude ešte horšie) a osamostatniť chodcov alebo protismery je nereálne. Samozrejme ak by sme pozerali viac na bezpečnosť a menej na plynulosť, tak by išli chodci, potom až doprava, čo by ale znamenalo, že z Koliby sa už 203 nedostane.
až keď vybehne pod auto chodec v čiernom na takejto úžasnej križovatke kvôli tomu že si ho celý čas mal v "A" stĺpiku a preto nevidel, pochopíš. Navyše myslel som si že trend dvojstupňového opúšťania križovatky je na ústupe nie na vzostupe. Práve kvôli bezpečnosti.
Tak pred pár rokmi takých križovatiek bolo viacero, len ich postupne rušia, lebo niekto si asi myslí, že v BA vodiči nevedia dávať prednosť pri odbočovaní doľava. Zaujímavé, že v takej Prahe je snáď každá druhá križovatka podobne riešená a nikdy som problém nezaznamenal.
v martine pri starom kostole to tiež nejak tak fungovalo, ale tam to bola prazvláštna T-čková križovatka, ktorej som doteraz na presný cyklus neprišiel...P.S. okolo kauflandu slovnaftská pešo nemám dôvod chodiť a križovatku prievzoská/jarabinková som síce už párkrát pešo prešiel, ale nepoznám tam cyklus a vždy som tam išiel pozdĺž prievozskej, nie krížom cez ňu...vajnorská/bojnická tiež vždy pozdĺž vajnorskej ten priechod je, predpokladám, cez prievozskú, že? A pritom Bojnická/Vajnorská aj Prievozská/Jarabinková by sa dali riešiť zrušením doplnkového signálu pre odbočenie z vedľajšej vpravo a namiesto toho pustiť s odbočením vľavo z hlavnej chodcov- prípadne doplnkový signál skrátiť ako pri Vive od Riazanskej...
k odbočeniu vľavo spolu s chodcami doplním, že takéto máme aj pri Kauflande na ulici svornosti pri výjazde na Slovnaftskú smerom do Podunajských Biskupíc. Neviem ktorý úradník na takúto pixovinu kedy prišiel, šoférujem už 12 rokov pravidelne (žiadny sviatočný vodič) zjazdil som nemalý kus Slovenska ale s týmto som sa pravidelne začal stretávať od minulého roka.... absolútne proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky... btw. na Bojnickej s Vajnorskou som si to jakživ nevšimol že by to tam malo fungovať tiež takto...
Podľa akých pravidiel sa určuje (ne)prítomnosť miestnej časti v cieli na elektronických zástavkových tabuliach? 9 dnes chodili na "Astronomickú", ale 4 na "Karlova Ves, Kútiky". 83 chodili na "Technopol", ale 93 na "Petržalska, Vyšehradská"...
Pokiaľ sú súčasné intervaly električkových liniek novým štandardom, nebolo by od veci, keby aj linka 95 dostala rovnaký interval, ako linka 3. V súčasnosti má linka 3 z Farského smerom do Rače cez šk. rok 203 spojov/deň (dojazdy do vozovne nepočítam) a linka 95 má v smere na Farského 202 spojov/deň. Cez šk. prázdniny je to 177/171. Pri takmer rovnakých počtoch spojov na oboch linkách, by sa úpravou intervalu na L95 dalo zabezpečiť, aby každý spoj linky 95 nadväzoval na každý spoj linky 3 a opačne. Ale chápem, bol by to mierny nárast vzkm a zrejme aj počtu vodičov na L95.
V Česku od dnes funguje (takmer) naplno systém jednotnej tarify ktorý integruje všetky vlaky vo verejnom záujme (a začiatkom 2021 by mali pribudnúť aj komerčné vlaky ČD a RJ): oneticket.cz
Od dokonalosti to má ďaleko, ale je to obrovský posun vpred a tiež celkom slušný achievement vzhľadom na to aká veľká výzva to je.
Takto formulované je toto ustanovenie už roky. Slovensko je plné príkladov, kedy vyznačením zastávky pomocou VDZ prišlo nie k predĺženiu ani zachovaniu, ale skráteniu zastávky. Preto som už viackrát prekvapil projektantov DZ žiadosťou, že ak VDZ nemá byť navrhnuté správne, lepšiu službu nám spravia, ak bude celkom absentovať. Zvislé značky to vyriešia veľkorysejšie.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
S499.1023