Reply on: Ike #224764:
Občas pri cestách do Berlína, keď sú ceny hotelov v Berlíne vybičované do vesmírnych výšok, bývam v obciach Brieselang a Falkensee. V Brieselangu to mám od hotela na stanicu kúsok, vo Falkensee ďalej, takže chodím na túto ministaničku, určite sa svojím dopravným významom nemohúcu porovnávať s Gaštanovým Hájikom, autom a so mnou nejakých pár stoviek Nemcov, keďže tamojšie P+R je každý pracovný deň narvaté do prasknutia.
Ike
Najprv štatistiky:
88.000 dochádzajúcich denne do Bratislavy (evidovaných), nerátajú sa suburbánni obyvatelia bývajúci povedzme v Hamuliakove a dochádzajúci do mesta (hoci vieme, že sú).
Z Bratislavy odchádza mimo 7.000 osôb, teda ani nie jedna desatina.
Relevantné zastávky/stanice:
- Devínska Nová Ves,
- Bratislava-Lamač,
- BA-Žel. studienka,
- BA HLST
- BA-Vinohrady+predmestie
- BA-Rača
- BA-Vajnory
- BA-Nové Mesto
- BA-Petržalka
- Vrakuňa, Biskupice
A teraz možnosti využitia jednotlivých staníc a zastávok v závislosti od účelu dopravy:
Devínska Nová Ves:
využiteľná hlavne pre Os smer Záhorie - časť ľudí má v pešej dostupnosti, časť autobusom, časť autom (nie je dôvod nevyužiť, je tam parkovisko a tom smere žiadne zápchy). Každopádne, L21 a L20 pokrývajú celú DNV s vynikajúcim intervalom aj cez víkendy. Ďalej využívajú obyvatelia Devína a Záhorskej, kde je auto jediná rozumná voľba. Teoreticky ešte Lamačania a Dúbravčania, ale myslím si, že ich asi nebude veľa. DNV však zároveň slúži ako regulárne P+R pre Záhorákov v smere do Bratislavy, kam sa dá dostať ešte relatívne bez kolón.
Bratislava-Lamač a Železná studnička
Vzhľadom na zastavovanie iba Os lokálne zastávky, využiteľné len pre Os v smere na Záhorie. Pochybujem, že ich prah atraktivity je vysoký. Keďže sú blízko, Žel. stud. by som možno využil autom pri pohybe do Malaciek - zápchy aj keď by boli veľké, vzdialenosť je tak malá, že časová strata nemá byť potenciál byť vysoká. Každopádne, koľko takých prípadov je, keď na celú BA je 7.000?
BA HLST - stoja tu všetky kategórie vlakov, takže je to o niečom inom, každopádne, parkovacie možnosti minimálne. Navyše, podľa môjho názoru, je tam až príliš veľa áut, čo vedie k pravidelným piatkovým zápcham. Dá sa ísť taxíkom alebo busom. Západ Bratislavy má spojenie električkou alebo linkami 21/63, ktoré sú síce nespoľahlivé, ale aspoň náznak BUS pruhu na kritickej Pražskej majú. Keby sa vyriešila Lamačská a experimentálne D2, mohlo by to byť zaujímavé. Petržalka má ukážkové spojenie električkou, Ružinov a Rača tiež. Keďže tu cestujú aj nepravidelní cestujúci, hranica 7.000 je bezpredmetná. Určite je ich viac.
Vinohrady a Predmestie:
Západ BA má bližšie HLST, či už autom alebo MHD. Petržalka má luxusnú električku na HLST, Východ BA je kritickejší kvôli absencii BUS pruhov a radiálnemu trasovaniu električiek. Ale aj tak si myslím, že ak sa to zmieša s autistami z okolia BA (SC, PK, Šamorín), dá sa nájsť cesta k električke a dostať buď na HLST alebo Vinohrady. Vinohrady ako P+R do BA je hlúposť, veď kým človek príde tak prekoná (a samozrejme prispeje) všetky kolóny v smere do BA. Jediní ľudia, ktorým sa na Vinohrady oplatí trepať autom je okolie Polusu a Nobelovej. Otázka znie, či je ich počet natoľko signifikantný aby sme reverzné P+R rozvíjali.
Rača/Vajnory:
zastavujú iba lokálne vlaky, takže lokálny charakter (t.j. nie je dôvod aby sem chodil napr. Devínčan). Pre domácich na dochádzku auto môže byť, ale opäť tých ľudí asi veľa nie je. Tu už ale môžu existovať osoby, ktoré využijú tieto zastávky ako P+R: teoreticky.
Nové Mesto:
frekvencia mizivá, dostupnosť MHD a parkoviska dostatočné. V budúcnosti by bolo skôr vhodné posilniť MHD.
Vrakuňa a Biskupice.
Keďže trať 131 obsluhuje na Žitnom ostrove výlučne rezidenčné oblasti, kde je denná populácia výrazne menšia ako nočná, ten tok osôb, ktorý by využili vlak na dochádzku do zamestnania alebo na služobnú cestu je fakt minimálny. Nehovoriac o tom, že ísť do KN RJ je ako za trest.
Takže stručne. Ale nerozhodujem o tom, ani by som na základe môjho príspevku nerozhodoval. Berte to ako brainstorming