Nitra, linka 2/4, pracovný deň:
"na zast. Pod Zoborom počká na prestup cestujúcich z l. č. 27 zo smeru Hrnčiarovce (prích. 5:04), pokiaľ je vozidlo na dohľad"
V Brne na MHDcke existuje este aj taketo: "3 minuty před Vaším odjezdem přijíždí linka 1 od nádraží, vidíte-li ji v čase Vašeho odjezdu přijíždět, vyčkejte přestupu cestujících."
To by sa v Bratislave tiez celkom uzivilo na par miestach.
Veľmi pekne ďakujem za tento príspevok! Textové definície pokynov pre vodičov v IDS JMK sú veľmi inšpiratívne. V MHD Nitra máme zavedených niekoľko desiatok čakaní denne, pričom univerzálny pokyn v príkaze pre vodičov znie: "na zast. X čaká na l. č. Y zo smeru Z (prích. hh:mm) najviac W minút". Zaujala ma podoba s prvým citovaným brnianskym textom. Ale aj pre tie ostatné by sme našli a veru aj nájdeme uplatnenie
Ja si hlavne myslím, že tie Nivy sú z hľadiska komerčných aktivít výrazne preceňované hlavne v nadväznosti na Euroveu. Ak by tam boli podobné obchody, boli by pobočky rovnakých obchodov veľmi blízko a otázne je, či by do toho majiteľ šiel. Uvidíme.
..."Na druhej strane treba povedat, ze zeleznica na rusenie subehov nie je pripravena."...
ono zase tých nežiadúcich súbehov nie je až tak veľa. Jalové km sú skôr podla mňa bezpodmienečné zachádzanie na AS odkiaľkoľvek a kedykoľvek. Pri ich súčasnom odbavovacom (anti)systéme, je ich použiteľnosť v rámci mestských úsekov nanajvýš otázna?!
S ostatným súhlasím do bodky. Ich (SL) záujem je pochopiteľne korelujúci so záujmom hlavného akcionára a tým asi doprava nie je. Toto nutné zlo sa dnes pokúšajú preklenúť cez akúsi chiméru tradície a "overenosti", mysliac si, že najatie PR agentúry dnes vyrieši všetko...
Znenie tej poznamky je zrejme prejavom rezignacie tvorcov cestovneho poriadku na orientaciu v ich vlastnom bordeli. Este v minulom CP poznamka znela nasledovne: "Na zastávke Pezinok,žel.st. je u spojov č. 27,33,35,151,241,45,53,61,63,67,105,71,171,65,201,79,77 možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Bratislavy, u spojov č. 9,209,11,109,27,31,35,45,53,61,63,211,73,79 je možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Trnavy. Na zastávke Pezinok,žel.st. je u spojov č. 6,28,4,10,12,18,20,22,30,34,36,142,102,150,174,72,104,82,206,106,88 možnost’ prestupu na vlaky linky S 50 v smere do Bratislavy, u spojov č. 6,10,112,18,126,40,48,50,56,174,72,80,106,86 je možnost’ prestupu na vlaky linky S 50 v smere do Trnavy. V prípade meškania sa spoje nečakajú."
? ? ? ?
Slovak Lines mentalne stale zije vo vesmire, kde dopyt po verejnej doprave je fixne dany, nemeni sa a celou ich ulohou je nejako ten existujuci dopyt odviezt - bez moznosti ovplyvnit ho jednym, alebo druhym smerom. V tejto ich logike im potom pravdepodobne vychadza, ze absenciou spolahlivych pripojov bus-vlak sa im podari presunut ludi do ich priamych autobusov, ktore su zufalo pomale, ale spolahlivejsie (ked ides priamo, nema ti co ujst), co je ich zaujem jednak kvoli vykonom a jednak kvoli buducemu obchodaku na ASMN. Ten rozmer, ze mnohi cestujuci sa namiesto toho presunu do aut v ich logike bud absentuje, resp. si myslia ze tato strata je mensia ako prinosy pre spolocnost - co nemusi byt az tak odveci, kedze primarnym dovodom existencie sucasneho SL nie je autobusova doprava, ale autobusova stanica. To ze likviduju verejnu dopravu, ich oficialny core business, je pre nich mozno menej relevantne, nez to ze si nazenu nejakych ludi do obchodaku, co je realny dovod preco akcionar tu firmu vlastni. Na druhej strane mam pochybnosti ci im to vozenie miliona autobusov na Nivy realne nazenie nejake zasadne mnozstvo ludi do obchodaku - z tych smerov kde je dnes elektrickova doprava uz beztak nastava masovy exodus na prvej zastavke v meste (Zlate piesky, Puchovska..) a toto sa este posilni ked okolo Niv skolabuje cestna doprava (kombinacia podstatneho zhustenia vystavby a otvorenia R7 bude pre tu oblast uplny zabijak). Z ostatnych smerov (Zahorie, okrem MA radialy, Most, atd) zas aj tak ziadne rusenie subehov nehrozi, mozno s vynimkou Rovinky a okolia.
Co sa dispecingu tyka, urcite by mal predchadzat vzniku nadvaznosti. Na druhej strane, nemusi byt od prveho momentu nejaky supersofistikovany. Na uvod by stacila dispecerska miestnost v MA, PK a SC, s tym ze z tychto uzlov by urcene spoje vypravoval dispecer BID osobne - tieto spoje by v sluzobnom CP mali poznamku ze odchod je len na pokyn dispecera (obdobne ako nocaky v BA). Ten by si odsledoval prichod vlaku (tam je mozna aj sucinnost so zamestnancami ZSR), prestup cestujucich a nasledne dal vodicom pokyn na odchod. V Levaroch, Plaveckom Stvrtku a Senkviciach by nadvaznost zvladal sledovat aj vodic, tam to celkom ide - plus v pripade potreby (vlak neprichadza) by kontaktovali dispecera BID v prislusnom okresnom meste a ten by im dal pokyny. Potom s rozvojom pripojovosti by sa uz musel zaviest normalny centralny dispecing, ale to by bola az druha etapa - najvacsie problemy sa daju uhasit aj bez neho. Na druhej strane treba povedat, ze zeleznica na rusenie subehov nie je pripravena.
Na zaver co sa tyka schopnosti dispecingu SL riadit cokolvek, oni dnes maju garantovane pripoje medzi ich vlastnymi spojmi. Viac krat som bol svedkom ako sa (aj pri poslednom vecernom spoji) takyto pripoj uplne odignoroval.
Parádna nič nehovoriaca fráza o prípojoch je v CP SL na linke 102428 (520,522) Teda prípojovosť v podaní osvedčeného dopravcu... #uberfail
Na zastávke Pezinok,žel.st. je u vybraných spojov možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Bratislavy, Trnavy a na vlaky v v smere do Bratislavy a Trnavy. V prípade meškania sa spoje necˇakajú.
..."Preto nerozumiem, prečo to SL dispečing nerieši už teraz, mimo IDS"...
Pretože SL žiadny operatívny dispečing jednoducho nemá a cez Instagram to asi neporiešia?
..."Akonáhle by zaviedol intelektuálny level,"...
Intelektuálny level? ? ? - pán má, zdá sa, silvestrovské dozvuky?
Realita dnešných dní je ale úplne inde, čo sa týka intelektuálneho levelu. Napr. viď prípad z pred pár dní:
Samozrejme, ak chceme aktívne "riadiť" dopravu v IDS, potrebujeme živý dispečerský aparát, ktorý bude mať autoritu. Ale stavať prípojovosť na osobnej zaangažovanosti, alebo motivácii vodičov je úplne scestná idea! Na tom sa asi zhodneme väčšina...
V IDS JMK mali v regióne definované a aj dodržiavané nadväznosti o dva či tri roky skôr, ako mal KORDIS dispečing. U nás ešte nemáme zatiaľ ani zadefinovanie tých nadväzností.
Na druhej strane zasa máme MHD s dispečingom a ten nadväznosti nevie dodržať ani pri nočákoch, kde je naviac prítomný nejeden živý dispečer.
Sú prípady, kde vodič nevidí na spoj, odkiaľ má byť prípoj (či už bus alebo vlak), ale je kvantum prípadov, kde vodič vidí na tej spoj, odkiaľ majú ľudia prestupovať. Sú aj stanice, kde je bus robený čisto ako prípoj od vlaku, a to, či prišiel vlak vodič zistí tak, či tam na jeho bus niekto čaká, alebo nie. Niekedy sú to aj "stabilní dedinskí" vodiči, ktorí sa s cestujúcimi poznajú aj osobne.
Každopádne ten dispečing je k spoľahlivému fungovaniu nevyhnutný. Avšak už dnes môžme zaviesť princípy, aké majú pri jednotlivých prestupných miestach v Brne. Vodiči majú v papierových CP pri jednotlivých garantovaných prestupoch tieto poznámky (uvádzam príklady).
- "Čakajte na prípoj a prestup z linky X maximálne 2 minúty" (prípadne 3, 4, 5 - proste vždy je to presne špecifikované) a pokiaľ linka nepríde, môžete odísť.
- "Čakajte na prestup z linky X maximálne 2 (3, 4, 5) minúty a pokiaľ linka X nepríde, kontaktujte dispečing".
- "Na konečnej sa odstavte tak, aby ste videli prechádzať spoj linky X, odchádzate až po ňom".
- "Na zastávke X je vzájomný prestup s linkou Y, musíte sa navzájom vidieť".
- "V čase X k prestupnému bodu Y dodržujte cestovný poriadok, čaká tam na prestup linka Z."
Nerád by som do tejto debaty vstupoval, ale podľa mňa by dané mal riešiť dispečing. Týmto môžeme našu debatu zamotať do nekonečnej polemiky okolo IDS a IDS dispečingu, celé je to ale o tom, že by to malo byť v záujme objednávateľov, aby prestupy fungovali.
Ak ten SL bus utečie vlaku, ktorý mešká 5 minút, znamená to, že BSK musí platiť vyššie kompenzácie za prevádzku prázdneho autobusu (a stratených cestujúcich). To predsa nemôže byť v nikoho záujme. Preto nerozumiem, prečo to SL dispečing nerieši už teraz, mimo IDS. Veď keď už nič iné, ten vlak je vlastne mobilný zdroj cestujúcich.
Amos má v niečom pravdu: aspoň ja mám pocit, že súčasný vodič (myslím všeobecne, nehovorím, že nie sú výnimky) nemá motiváciu zaviesť "intelektuálny level" do svojej pracovnej činnosti. Level, ktorý by spočíval v subjektívnom a odbornom vyhodnotení situácie. Je to vidieť aj v prípade MHD. Už sa mi veľakrát stalo, že spoje dvoch liniek, ktoré boli na niekoľkých zastávkach v súbehu a medzi ktorými existuje potenciál prestupu (napr. 203/207, 83/212), sa na týchto zastávkach doslova naháňali, pričom k prestup napokon nebolo možné aplikovať.
Vodič ale zostáva bez viny, pretože "išiel podľa CP". Akonáhle by zaviedol intelektuálny level, prenáša na seba zodpovednosť a to mnoho ľudí bez zvýšenia mzdy robiť nebude.
Otázne ale je, či ten intelektuálny level chceme zavádzať a či je to možné. V MHD intervaly (napr. na spomenutých linkách) nie sú neakceptovateľné (aj keď mňa to, ako cestujúceho neskutočne vytočí) a v SL, úprimne si myslím, vodič sám zo stanovišťa vodiča nemá ako vedieť, že vlak mešká a že neprišiel. Ako môže vodič, ktorý príde na zastávku Pezinok, Grinava, zast. pri pohľade z vozidla vedieť, či vlak už nešiel. Má opustiť vozidlo s cestujúcimi a ísť skontrolovať tabuľu odchodov?
Nepoznám otázky na tieto odpovede, len dávam námet do diskusie. Ten celoIDS dispečing skutočne chýba, ale mám pocit, že chýba aj záujem dopravcov spolupracovať, hoci nad rámec svojich povinností, ale v záujme cestujúcich.
Nesúhlasím však s tým, aby bol vodič odmeňovaný za aktivity, ktoré by mali byť samozrejmosťou.
Ike