Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Žáržo #214854:
Linku 9 určite treba zachovať tak ako je. Ani nie kvôli spojeniu nám. SNP - Kapucínska, ale preto že (trocha) odbremeňuje preťaženú linku 4. Linka 9 po Obchodnej nemá zmysel, tam z Karlovej Vsi úplne stačí linka 5. Mať dve linky z KV na Obchodnú v int. 8 min. je úplný nezmysel - toto v pohode zvláda večne prázdna linka 5. Naopak najvačšie balíky sú na Kamenné nám.,Špitálsku, Krížnu, Tr. mýto - teda na linku 4 (hlavne) a 9. Obchodná je v pohode. A to že linka 8 pôjde z Poštovej na nám. Ľ. Štúra je preto že to tak vyšlo. Snáď by si nechcel aby 8 išla z Ružinova na Hl. stanicu? Ešte by mohla ísť jednosmerným okruhom cez tunel. A tú spojenú 6+7 si dúfam myslel z Jesenského cez Špitálsku a Americké nám. a nie tou nezmyselnou zachádzkou cez Obchodnú - veď tam to v pohode zvláda linka 5.
Reply on: Petto #214851:
Je to možné, ale bezpochyby cestuje viac Karlovešťanov do Petržalky ako Petržalčanov do Karlovky. Tým zápcham na mostom sa tak väčšina cestujúcich vyhne, keďže idú presne opačným smerom.

Efekt prvotného ošiaľu určite nebude dlhodobý.

To priame spojenie medzi Mostom SNP a Obchodnou by síce bolo zabezpečené iba počas špičky, pri rozdelenej L6 a L7 by však nebolo ani len to...

Nemyslím si, že má veľký zmysel prevádzkovať L8 po Obchodnej iba kvôli zabezpečeniu mimošpičkového a víkendového priameho spojenia jedinej zastávky - Nám. Ľ. Štúra s Obchodnou ulicou. (spojenie Obchodnej s Nám. SNP/Kamenným nám./Jesenského, Štúrovou a Šafkom zabezpečí L1.)

A čo sa týka tej rýchlosti L9 – nezmysel. Jazdná doba L9 zo Špitálskej do Karlovej Vsi je 20 min., L4 cez nábrežie iba o minútu viac – teda 21 min.

Detto, presmerovanie L9 na Obchodnú by predĺžilo jej jazdnú dobu iba o jednu minútu. To sa potom môžeme rovno už baviť o tom, že nemá zmysel obnovovať L4 na Šafko, keďže jazda cez Jesenského trvá o minútu menej...
Reply on: Peon #214852:
A zaujímavé je aj označovanie papierových lístkov vo vozidlách Slovak Lines. Musel som ho strkať veľmi hlbokooo... Až potom mi ho označil. A to som už začínal mať obvavy, že mi ten označovač ten lístok ani neoznačí, ale našťastie nebol pokazený.
K CESTÁM DO / Z MARIANKY

1; Prekvapilo ma, že spoj do Marianky z ASMN v sobotu ráno o 6:30 h pokračuje ďalej nielen do Stupavy, ale až do Borinky (myslel som, že také spoje už nie sú ani v okrajových časoch ?). Z tohto dôvodu je označený ako linka 219. Na openstreetmap.org a öpnvkarte.de sú zaznačené iba linky 37 a 215. Ale zas asi by to ľudí mýlilo, aj keď kurzívou v zátvorke by tam podľa mňa mohla byť zaznačená aj tá linka 219...

2; Teraz si predstavte, že by som niekomu miestnych pomerov neznalému povedal nech ráno do Marianky nastúpi na 215-ku. Tak on tú 219-ku môže nechať bez povšimnutia odísť, lebo ako hlavný cieľ je na vozidle uvedená Borinka a popritom tam pomaly roluje Marianka a Stupava čo si nemusí každý všimnúť... Ešte pozriem na zastávkovom CP, že aké číslo linky tam je uvedené a dám vedieť.

3; 810zssk tu nedávno písal, že tie spoje, ktoré idú z Bratislavy cez Marianku do Stupavy sú označené ako linka 215 - dobre si pamätám? A fakt sa mi "páči" stále neuskutočnená dopravná optimalizácia ani na Záhorí. Nielenže nie je pravidelný interval, ale dnes ráno (sobota) ide z Marianky 8:15 h 215-ka a hneď na to 8:24 h ide 37-ka. Keby mala BID väčšie kompetencie, tak tento bordel by určite rýchlo skončil!

4; Prekvapuje ma tiež, že na linke 37 naďalej pokračuje anarchia keď vodiči umožňujú nástup všetkými dverami a nekontrolujú označovanie cestovných lístkov [aj keď oficiálne sa v zóne 215 má nastupovať iba prednými dverami]. To stále tam platí nepísané pravidlo, že na mimobratislavský úsek linky 37 revízori nechodia (alebo chodia raz za uhorský rok)? Aj na mimobratislavskom úseku linky 525 je to tak stále? Pre objektívnosť musím dodať, že tých čo majú PCL pre zónu 215 by vodič na linke 37 aj tak nemal ako skontrolovať, lebo nemá na to technické vybavenie. Snáď v tom (tomto roku) očakávaným spustením elektronickej peňaženky aj vo vozidlách DPB sa podarí aj toto vyriešiť...

5; A ten doplnkový predaj cestovných lístkov u vodiča na linkách 37 a 525 sa stále neplánuje? Veď SMS lístok mimo Bratislavy neplatí a automat na cestovné lístky je iba na konečnej zastávke v Marianke [navyše môže byť niekedy aj mimo prevádzky]. Tak ten kto chce dodržiavať pravidlá si musí cestovné lístky kúpiť vopred do zásoby. Ja teraz 3 dni často cestujem do Marianky (aj viackrát za deň) a neviem vopred odhadnúť koľko lístkov potrebujem. Aspoň, že od 1. 11. 2015 sú tie lístky použiteľné aj v Slovak Lines (linka 215), ale tam nie je doriešené kombinovanie PCL pre Bratislavu (zóny 100+101) s papierovým cestovným lístkom do Marianky (zóna 215).

6; Pokiaľ nejdem do Marianky až z Vrančovičovej (alebo v okrajových časoch až zo ŽST Lamač) tak 15-minútový lístok mi nestačí. Môžem jedine vodiča 2-krát otravovať (pri nástupe si u neho kúpiť bezplatný vďaka PCL pre zóny 100+101) a v Záhorskej Bystrici ísť znova za ním: Označiť si papierový lístok na základe ktorého vodič vydá registračnú potvrdenku. Vodič aj ostatní cestujúci by z takého postupu mali veľkú radosť aj keď zakázané to nie je. Časovo to dosť zdržuje...

Zaujímavé, že na linkách 801 a 901 cestovné lístky bez problémov predáva vodič a oni aj dosť poctivo dozerajú na to, aby nikto nešiel načierno [aj keď má lístok zakúpený v predpredaji].

7; A financovanie spojov linky 37 do Marianky aj po 1. 11. 2015 zostalo spôsobom, že obec zaplatí dopravnému podniku cenu pod náklady a (aj vďaka častému cestovaniu neoficiálne zadarmo v Marianke) to de facto zaplatia Bratislavčania zo svojich daní - keďže reálne odjazdené veľmi stratové spoje magistrát dopravnému podniku zaplatí aj keď sa jedná o mimobratislavský úsek? Alebo nebodaj už je to interne nejak účtovne oddelené či taký zázrak je možný iba na komerčných linkách 801 a 901?

8; Ako je možné, že na také detaily, ktoré vyššie uvádzam v tomto príspevku nikto nemyslel?

Reply on: Žáržo #214850:
Trochu si sa asi sekol kedze Safko dnes prakticky zastavka neexistuje. ? Spustenim Safka sa spociatku len trochu pomenia prudy,no ako vravis nebude to co bejvavalo. Ale rano aj vzhladom na upchate mosty predpokladam ze to bude slusne v 30Tckach z 95tky + fenomen - "je to nove,idem s tym"

Pevne verim ze Jesenskeho pre L6 ostane, ak to bude linka KV-Safko-KV. Manderlak a Jesenskeho nebudu zase az tak nebezpecne pri sebe, ze by sa zrusila Jesenskeho. Ale ak by si aj spojil L6 a L7 tak su to len spickove linky stale - cize aj tebou navrhovane spojenie Most SNP - Obchodna nemas celodenne/celotyzdenne. A trasa L9 Spitalska Nam SNP Kapucini nie je ani tak kvoli spojenie tych 3 zastavok, ale je to stale najrychlejsia cesta z Oblasti TRMY a ci Ruzinov do celej KV, preto by mala ostat zachovana ci bude / nebude Manderlak2
Reply on: Petto #214808:
Ja si zas myslím, že Šafko ako prestupný uzol spustením električiek do Petržalky naozaj stratí na význame. Prepravné prúdy medzi Petržalkou a Karlovou Vsou sa od čias prevádzky L95, ktorá tam vozila balíky na všetky smery výrazne pomenili.

Značná časť cestujúcich bude na spojenie medzi Petržalkou a Karlovou Vsou voliť naďalej L83 (okolie Technopolu, Zrkadlového hája a Námestia hraničiarov, príp. možno aj Ovsišťania L84), nakoľko jeden prestup na Zochovej/Kapucínskej do električiek s intervalom 4 min., je určite pohodlnejší ako prestupovanie z L95 do električky na Farského a následne za mostom ďalšie prestupovanie. Navyše L95 na Šafku končila. Eliny budú pokračovať ďalej, a tak môžu cestujúci na smer Karlova Ves vystúpiť aj na Námestí SNP, kde je možnosť prestupu na L9.

Šafko stratí na význame ešte viac po vybudovaní zástavky Nám. SNP pod Manderlákom, ktorá má potenciál nahradiť všetky prestupné väzby Šafárikovho nám.

Po jej výstavbe sa bude musieť opäť prehodnotiť aj trasa L6. Tá totiž už na Jesenského (zrušená zastávka) nebude mať kde zastavovať a taktiež nemá ako obslúžiť nový terminál. Ideálne by bolo pristúpiť k jej zlúčeniu s L7, čím by zároveň vzniklo potrebné priame spojenie medzi Mostom SNP a Obchodnou a aj medzi CMO a Obchodnou. Nakoľko jej vedenie na Šafárikovo nám. už nebude mať taký efekt (na spojenie Karlovky s UK a Euroveou stačí L4), môže premávať obojsmerne cez Jesenského, vďaka čomu by vzniklo aj pohodlné spojenie Karlovej Vsi s CMO, ktoré je pri terajšom výlukovom stave veľmi využívané. Presmerovaním pôvodnej L7 z okruhu cez Špitálsku by sa posilnil úsek Mladá Garda – STU – (Obchodná), ktorý je vyťažený v rannej špičke.

Taktiež by sa stratil zmysel prevádzkovania L8 na úseku Obchodná – Nám. Ľ. Štúra. Tá by sa mohla následne presmerovať na Špitálsku, čím by sa jej trasa skrátila a naopak presmerovanie L9 na Obchodnú by výrazne posilnilo vyťažený úsek medzi Obchodnou a Karlovou Vsou. (Na úseku Špitálska – Karlova Ves úplne stačí L4 a z pod Manderláku by do Karlovky okrem L4 premávala aj L6/7.)

To však samozrejme len vtedy, ak by nebolo problémom zrušenie spojenia Špitálska – Nám. SNP – Kapucínska. Myslím však, že tam už v súčasnosti nie je žiaden dopyt. Keby aj, isté je, že po spustení električiek cez nový Starý Most, stratí aj toto spojenie na význame, nakoľko pri ceste do Petržalky už nebude potrebné cestovať na Kapucínsku/Zochovu, ale vo väčšine prípadov bude stačiť z týchto lokalít využiť električku na Farského a prestúpiť na L84/95/99. Pri ceste na Dvory je možné zo Špitálskej využiť trolejbusy na Hodžovo nám. a tam následne prestúpiť na L93. Zaniklo by tak iba spojenie Nám. SNP – Kapucínska pre cestujúcich, ktorí sa presúvajú vrámci CMO.
Reply on: Ámos #214842:
"Chod sa pozriet rano do centra ako to tam vyzera. Hustotou IAD som mal pocit na Schwarzenbergplatz a okoli, ze je nedelne rano... "

? Tak to si bol v inej Viedni ako ja...
Reply on: eMDi #214847:
kurnik, zly tab, poprosim zmazat predosly prispevok. vdaka.
Reply on: Rubber38 #214844:
Pri prestupoch na linky s intervalom 12 alebo 20 minút je to rovnako nepraktické...
Reply on: Ámos #214842:
OK, viaceré Bratislavské akoženosné a-bus linky so skvostným intervalom 20 minút sú samozrejme zastaraným prežitkom, to je jasné asi celej tu diskutujúcej komunite. Ale o tom sme sa teraz nebavili (i keď teda o tom by sa tiež mohla viesť diskusia plná šotonápadov na optimalizáciu linkového vedenia, najmä v oblasti Pražská-Šancová-Trnavská).

Bavili sme sa o električkách, kde dnes naozaj nemáš podobné negatíva (pridlhý 15-20 min. interval, výskyt súbežných/takmer súbežných liniek, nerovnomerná naplnenosť spojov na trase...). Viedenský model síce nemáme, ale o ňom si nemusíme myslieť, že je zas najlepší na svete. Pri vhodne rozvetvenej sieti prosím, ale nakoľko má Bratislava len dve centrálne ulice v sieti (Špitálska-Obchodná), tak zavedením jednolinkového variantu by si donútil prestupovať "polovicu" cestujúcich v smere do/z tejto časti centra. Ak by sme mali rozvetvenú sieť a nebolo by možné spraviť linku z každej radiály do každej časti centra v rozumnom intervale (a 8 min. je ešte stále rozumným intervalom), tak OK, ale to neni prípad Bratislavy.

A áno, 7,5min. interval je zapamätateľnejší, než 8, a áno, lepšie sa potom pracuje s CP nadväzujúcich liniek s 15, či 30 min. intervalom. Ale jedna vec je baviť sa o možnosti zahustenia int. v celej sieti o pol minúty na 7,5, a druhá je hneď kvôli tomu presadzovať jednolinkový variant.
Reply on: Pe67 #214841:
Na to sluzia pevne stanovene obchadzkove a krizove plany, o com ludia na DPB zrejme netusia.
Aj preto sa kazda vyluka riesi vzdy nanovo.

Malo by platit, ze ak je neprejazdny usek (od-do) platia tieto obchadzkove trasy, rovnako tiez automaticky nabeh na vyluku pri mimoriadke.
A tieto plany by mali byt vzdy rovnake, a je jedno ci je vyluka planovana alebo neplanovana. Lebo je nemyslitelne, ze ked sa dnes nieco stane na L3, tak stoji aj Ruzinov a ostane jazdit na jednej linke.. A ze sa neda kde otocit v centre? A naco mame v centre triangle a dispecerov?

S tym vsak nic nema kolko liniek jazdi na radiale, ale to ako je manazment podniku schopny zvladat jeho riadenie. Bohuzial nakup novych vozidiel z nich odbornikov neurobilo, akurat sa vozime kulturnejsie. Podnik zda sa rovnako zahniva ako kedysi.
Reply on: Petto #214839:
Ta zapamatatelnost je velmi dolezita. Mozno preto bol ludmi v prieskume CP so 7,5 minutami oznaceny ako atraktivnejsi ako 8 minutami.
Co je vsak vyhoda pri 4 minutovom intervale. Ze uz zapamatatelnost neriesis a ako zakaznik proste ides.

Je to viac mentalna bariera ako skutocna, lebo ano, logicky 4 minuty ti v dennom casovom plane nic neriesia. Ale ludia neuvazuju logicky... Je to asi na dlhsiu a rozumnejsiu debatu.

Celkovo si vsak myslim, ze ak chceme aby ludia prestupovali a nemali s tym problem, malo by sa pristupovat ku skracovaniu intervalov, zlucovaniu liniek, etc. etc. Najjednoduchsi system bude castokrat najefektivnejsi a najlepsi.

Napriklad ak by sa dopravny terminal MHD na HLST vybudoval tak, ako bol naprojektovany, tak podla mna idealnym pripadom na zlucenie je L61 a L63 s hustejsim intervalom (mozno ukoncenim casti spojov na zastavke Tesco Lamac). Idealne, keby sa potiahla stopa z Bulharskej k Avionu, ale nie nevyhnutne.

Nasledne by sa mohla skratit L39 a zlucit s L31 po Trnavske Myto, resp po Zimny stadion. Lebo mat nosnu linku obsluhovanu klbovymi autobusmi s intervalom 20 minut, ktora 50% trasy vozi vzduch...
(Popripade L39 po Zimny stadion a L31 na Kollarko/Vazku; cim by sa dalo z L94 spravit spickova a zlepsit sedlo L93)

Staci sa pozriet do susednej Viedne, kde sa im fakt dari presuvat ludi z aut do MHD. Najst ulicu kde idu subezne dve linky, je problem. A to je Vieden o malo vacsia od BA rozlohou, s ovela vacsou hustotou osidlenia. Chod sa pozriet rano do centra ako to tam vyzera. Hustotou IAD som mal pocit na Schwarzenbergplatz a okoli, ze je nedelne rano...

Reply on: Ámos #214838:
Možno tak v smere na Zl. Piesky a Hl. stanicu nastal úbytok. A v Dúbravke - tam je to spôsobené dlhou jazdnou dobou do mesta (aj keď 4ka má dosť ľudí). Inak je dvojlinkový variant veľmi dobrý. Napr. keď je v úseku ŽST Vinohrady - Malé Krasňany výtržnosť alebo nehoda - čo je takmer každý deň tak do Ružinova premáva aspoň linka 9, s Kapucínskej do Karlovky to zatiahne 9 a do Dúbravky 4. Pri jednolinkovom variante by tie výpadky boli veľmi citeľné (časté). A to nehovorím o tom že pokiaľ by do Dúbravky chodila iba 4ka v int. 4 min. tak by sa aj tak dobehli a na konečnú by išli aj tri naraz, takže odchýlky by boli tak či tak.

Inak pamätníci - kto si pamätáte na linku 12 v trase Ružinov - Dúbravka do r. 1993 tam bolo v špičke 24 poradí (z toho 16 celodenných). Interval v špičke bol 4-5 min, bolo úplne bežné že sa dobehli aj 3 súpravy 2xT3 a to nebolo vtedy toľko semafórov čo zdržovali električky ako je to dnes.
Reply on: Ámos #214837:
Tak 8 a 7,5 je uz podla mna naozaj jedno co sa tyka atraktivnosti. 7,5 ma len vyhodu zapamatelnosti a kazdu 2.hodinu jeden spoj navyse (resp. 1 spoj za hodinu pri 2linkovom variante) Samozrejme aj ja preferujem 7,5 ktore lepsie pasuje Bratislave elektrickam a prestupom na mnohe linky s 15min int. alebo 7,5
Reply on: Pe67 #214836:
Cize zmena na dvojlinkovy variant priniesol ubytok cestujucich?
Reply on: Petto #214832:
8 interval je podla vyskumov v tejto oblasti za hranicou atraktivnosti. Ten bol v prieskume ako hranicny oznaceny ako 7,5minuty.
L93 mala pred zmenou interval ak si dobre pamatam nieco medzi 6-8minut. L 95 detto. Po zahusteni na 3-4 vozidla boli plnsie ako predtym.

Je uplne logicke, ze cim pojde spoj castejsie, tym viac ludi sa pre MHD rozhodne. Ak toto popieras, tak rovno sa vykaslime na vsetky moderne pristupy vo verejnej doprave a rovno zavedme SADisticke CP.
Reply on: Ámos #214826:
To určite nie, skôr úbytok.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.