Kockac:
1. Nie, iba som pisal preco vlastne vznikla myslienka menit rozchod - treba si to ujasnit.
3. vid bod 1.
6. Vsak prave to...
9. Pri zachovani 1000-ky treba zacat obnovu vozoveho parku. Ale nemusis kupit ihned velke mnozstvo vozidiel naraz. Staci spociatku kupovat 10 az 15 elektriciek rocne, za 3 roky to mas asi 35 kusov. 1. seria T6A5 boal 34 kusov - ale prevadzkuju sa v duplakoch, cize je to 17 vlakov. Potom treba obnovovat vozovy park podla potreby. Samozrejme ze na novootvorene useky (nepr. Petrzalka) by sa museli kupit elektricky okamzite aby tam malo co jazdit.
10. Takym argumentoval Si.
11. vid bod 10.
12. Ak niekto taky dokument vlastni, resp. ma k nemu pristup, nech mi ho ukaze, velmi rad si ho prestudujem.
13. Tak to je, sice je to paradox, v skutocnosti je tomu tak.
d3k0 #11142: Na mieste, ktore planoval pre Ikarus.
Turbo #11155: 1. A to ho mame pre to odmietat?
3. To uz dnes nie je argument, co asi vies. Tak na co to furt omielat? Vsetci predsa vieme...
6. Taketo veci som chcel pocut... len este kolko moze stat ta prestavba?
9. A aku velku dodavku by si Blava mohla objednat sama? Nebolo by lacnejsie spojit sa s nejakymi inymi mestami? Potom zalezi aj na tom, ci mame vacsiu sanca "spojit sa" s mestom, co ma 1000 alebo 1435.
10. Ja som nicim takym neargumentoval.
11. Ani tento argument som nepouzil.
12. Aha, blbe...
13. Tiez som pocul; takze to by som zaratal ako financnu nevyhodu normalneho rozchodu.
Moj zaver: Mal by sa do toho vlozit nejaky ekonom odbornik a zistit, co je financne lepsie (podla mna asi 1000). Ale bez toho su vsetky reci o rozchode nepodlozene.
(Samozrejme je to len moj nazor, ale myslim si, ze pripadny primator by chcel vediet prave to, co chcem ja.)
No ja neviem ci je K2 z 80% nova. To je toziz velmi specificke. Vyzbroj je nova, nater je novy, okna, dvere, sedadla, podlaha.... Ale ram, podvozky, trakcne motory... Je to velmi specificke. Ale vobec sa necudujem ze, teraz pardon za vyraz, "sprosti" cestujuci si myslia ze to je nova elektricka. Akoze ak to povazuju za novu elektricku, co by potom povedali na skutocnu modernu, nizkopodlaznu a tichu elektricku?? Treba nejaku zapozicat
papyr: a co si bezny clovek o K2S ma mysliet ? Akoze nechapem... podla mna pre nezainteresovaneho K2S PRAVOM posobi ako nova elektricka. Mimochodom z 80% MINIMALNE aj nova je...
Inak v Ziline je uz znacna cast MHD zatrolejovana a aj pomer trolejbus vs. autobus je dobry. Tiez by u nas mohla byt trat v den otvorenia zadarmo a hlavne by sa nejaka nova uz aj zisla ...
Papyr:
V pohode . Inac ani ja som nikde nepisal ze 1435 mm rozchod nemoze byt v takom obluku ako 1000 mm. K polomerom: Mozno sa iba zda ze 1435 mm obluk je "ostrejsi", lebo kolajnice su dalej od seba. Polomer nemusi byt mensi, moze ist o opticky kalm, na to nezabudnime! Inac, v Bazileji maju elekticky na 1000 mm rozchode a premavaju do oblukov s polomermi iba 11.8 metra! Neviem si predstavit ako by do takeho obluku isla elektricka na 1435 mm rozchode. Zeby 5 km/h? Apropo, tu je link na PDF tej tramvaje co tam jazdi: Combino
Si:
Pri rovnakych podmienkach je 1000-mm obluk lepsi. Ak ho budes mazat a pod, tak ti vydrzi naozaj dlho. Aj okolky viac vydrzia. Ja som to vravel uz davno: Preco nemam mazanie okolkov? Napr. Ostrva to uz davno ma. Staci ak bude mat 1/3 vozov mazanie, obluky to premaze dostatocne, zvysne 2/3 netreba. V Viedni zase mazu obluky, aj to je riesenie. Ja osobne som za mazanie okolkov, to je podla mna vhodnejsi a technicky lahsi sposob.
Ja ako strojar si myslim ze narvat trakcak na poloos je jednoduchsie na tisicke ako na 1435-ke. Dovod: Viac miesta na trakcak, kedze podvozk ma kolesa blizsie k sebe, ostava viac miesta medzi kolesom a bokom skrine - Predpokladam ze trakcak bude umiestneny zvonka - nizkopodlazna tramvaj. Inac sa bezne umiestnuju trakcaky do naboja kolesa, tam je uplne jedno aky rozchod chces. Navyse aj ked budes mat elektricky difrak, frezovat kolajnicu ti to bude tak isto, akurat nebude vnutorne kolo presmykovat - teda voz nepojde do smyku tak lahko ako pri pevnom dvojkoli. Na opotrebovanie kolajnice to vyrazny vplyv nema.
Turbo, dobre, nebudeme sa vadit, sak mne je fakt otazka rozchodu v BA ukradnuta. Len si dovolim upozornit: po tom, co som vypisal uzke obluky na rozchode 1435, som ako priklad, kde by 1435 vyliezla, uviedol DD. Skutocne som nenapisal nic o DD a 1000, pisal som len o DD a 1435. Ty si to potom pochopil tak, ze, citujem "To akoze na Dlhe diely nevujde elektricka na rozchode 1000 mm ale na rozchode 1435 mm uz ano??"
A napisal som snad nieco take? Nejaku taku implikaciu? Nie
ono to je ostatne jedno, lenze doslo k malemu nedorozumeniu, tak ho este raz vysvetlujem, aby ma niekto nepodozrieval z toho, ze si myslim, ze 1435 sa vojde niekde, kde 1000 nie
Turbo: ja ale budem tichol leby vypinam komp :-)) (len cakam este overenie ci sa mi zverina podarila, ale vyzera to tak ze ano... iproute2 vie robit rozne zazraky...:-)) )
btw, obluky.. aj 1435kou vies prejst dost slusny obluk a pokial chces zabranit opotrebovavaniu okolkov a kolajnic, da sa ist na to viacerymi cestami (ich vzajomna kombinacia je ucinnejsia) - napriklad tak, ze budes okolky mazat, alebo tak, ze nebudes mat kolesa na naprave uchytene pevne, ale budes mat 2 polosi (mozu byt na nich priamo trakcne motory zapojene do serie a vznikne mi tym elektricky diferak) nestalo by to za uvahu ? (a urcite by to neuskodilo ani na 1000ke, akurat tam by bol asi o troska vacsi prob narvat trakcaky na polosi, netvrdim vsak ze je to neriesitelne:-)) )
Papyr:
Ono je to paradox, ale pri rozchode 1000 mm mozes ist cez obluk rychlejsie, to mi da za pravdu aj Si. Je to komplikovane na vysvetlenie, ale je tomu tak. Na 1000 mm rozchode sa ti vozidlo skor prekoti na bok. Teraz sa ta spytam: Ako casto vidis prekotenu elektricku v Bratiskave? Cize odpoved znie: Na rozchode 1000 mm vozidlo lahsie prekotim na bok, ale pri rozchode 1435 mm ho zase lahsie vykolajim. Teda je tam nieco za nieco.
Tvoj citat: "Viete, ze by sa 1435 mozno vysplhala aj na Dlhe Diely?"
Turbo: Adhezne vlastnosti urcite nie. Ale ked si porovname rovnake vozidlo (napriklad T3) na oboch rozchodoch: otazka pre publikum: na ktorom rozchode ho lahsie prevratis na bok? (napriklad pri vyssich rychlostiach v zakrute...) Nie adhezia, ale bocna stabilita.
A co sa tyka tych oblukov: pisal si, ze 1000 ma moznost robenia mensich polomerov. Ja sa pytam: kde v BA je taky polomer odbocenia, ze 1000 sa tam vojde, ale 1435 uz nie?
K DD: Samozrejme, ze premisa "kam vylezie 1435, vylezie aj 1000" plati. Takze ak na DD vylezie 1435, vylezie aj 1000, lenze v suvislosti s DD som o 1000-ke nenapisal ani slovo.
(Pripomina mi to nasho matematikara na gympli, ktory nas ucil matematickej logike citatom z MHD: Neoznaceny cestovny listok je neplatny. A pytal sa: hovori tento vyrok nieco o oznacenom cestovnom listku? Nie. )
Si: vazne si bezni cestujuci myslia, ze to je nova elina? hehe, jak malo nam staci...
Turbo: no to treba spravit tak ci tak ale nemusis spravit nic navyse pre zachovanie rozchodu...
PS: teraz uz budem tixo, kedze idem sa este skusit pozriet na tie dropovane packety, napadla ma jedna zverina a potom tu uz nebudem...
Turbo
Ja ti nehovorim aby si bol ticho, ale aby si zacal pisat skutocne argumenty miesto utocenia na mna.