Miesto na prechádzanie má chodcov odkázať na najvhodnejšie miesto na prechádzanie a tiež aj vodiči podľa mňa trochu zvýšia pozornosť, keď vidia, že tam je väčšia pravdepodobnosť, že tadiaľ pôjdu chodci (aspoň kým sa nenaučia, že tam majú autá prednosť).
Vysvetlí mi niekto zmysel "miesta pre prechádzanie"? Doteraz som to chápal tak, že prechádzať cez cestu legálne môžem hocikde, ale na prechode mám v skupine chodcov prednosť. Ak tam nebudem mať prednosť, aká je motivácia to miesto prednostne využiť?
Toto dáva logiku - keďže buď je CSS vypnutá pre slabú premávku a v tom prípade je priechod zbytočný, alebo je v poruche a vtedy by vzhľadom na hustotu premávky nebol priechod bezpečný. Plus miesta na prechádzanie s CSS môžu byť zriadené aj na miestach, kde je umiestnenie priechodov neprípustné.
V tom prípade treba urgovať správcu cesty, aby to dal do poriadku.
Inak mám pocit, že cieľom týchto nových predpisov je naozaj znížiť počet priechodov, keďže sa zavádzajú pravidlá na ich umiestňovanie (napríklad na mieste, ktoré riešime, podľa nich priechod byť nemôže (keďže na danom mieste sú dva jazdné pruhy v jednom smere)). Je to prvý krok k tomu, aby priechod pre chodcov bol aj na Slovensku tým, čím je podľa Viedenského dohovoru...
Keďže drvivá väčšina vypnutých semaforov celú noc bliká na žlto (čo v prípade svetiel so šípkami neumožňuje ani v súčasnosti platná vyhláška), tak sa týmto argumentovať nedá
Citujem:
"Ak sa zriadi na križovatke cestná svetelná signalizácia, má byť križovatka riadená permanentne, a to aj v nočných hodinách. V čase nízkych intenzít cestnej premávky sa odporúča použiť osobitný signálny plán, v ktorom:
1. trvalo je aktívna tzv. celočervená fáza, v ktorej svieti na všetkých vjazdoch do križovatky signál Stoj,
2. fáza so signálom Voľno sa zaraďuje na základe detekcie prichádzajúceho vozidla tak, aby vozidlo jazdiace najvyššou dovolenou rýchlosťou prešlo križovatkou bez zastavenia, zatiaľ čo vozidlo jazdiace vyššou rýchlosťou je nútené spomaliť až zastaviť pred križovatkou,
3. trvanie fázy podľa predchádzajúceho bodu je obmedzené na prejazd prichádzajúceho vozidla, môže však byť predĺžené, ak sú detegované ďalšie vozidlá na danom vjazde,
4. ak je to s ohľadom na geometriu križovatky možné, v celočervenej fáze majú návestidlá signálov na prechádzanie chodcov cez vozovku dávať signál Voľno; v opačnom prípade sa má chodcov poskytnúť tlačidlo výzvy alebo sa signál Voľno pre chodcov zaraďuje na základe detekcie prítomnosti chodca."
Ak zhrniem vypínanie, tak NEBUDE možné v križovatke:
"1. s obzvlášť nedostatočnými rozhľadovými pomermi,
2. nedostatočne rozoznateľných účastníkmi cestnej premávky bez miestnej znalosti"
a "na križovatkách dvoch súvislých cestných ťahov označených v dlhom úseku prostredníctvom Z 302 ako hlavná cesta."
"Pre vypínanie riadenia – vrátane nepravidelného, napr. pre poruchu – platí:
• v čase vypnutého riadenia sa môže na návestidlách na vjazdoch do križovatky, na ktorých musí vodič pri vypnutej signalizácii dávať prednosť v jazde, dávať prerušovaný žltý signál v tvare plného kruhu; to však neplatí pre návestidlá so smerovými signálmi v tvare šípky alebo šípok,48
• prerušovaný žltý signál v tvare plného kruhu sa nesmie dávať na ceste, na ktorej má vodič pri vypnutej signalizácii prednosť v jazde,
• na križovatkách, na ktorých sa pravidelne vypína riadenie cestnej premávky svetelnými signálmi sa odporúča Z 201 Daj prednosť v jazde! resp. Z 202 Stoj, daj prednosť v jazde! vyhotoviť ako presvetlené vnútorným zdrojom alebo osvetlené vonkajším zdrojom,
• presvetlenie resp. osvetlenie podľa predchádzajúceho bodu sa však musí vypnúť v čase, kedy je premávka na križovatke riadená svetelnými signálmi."
Tak riešiť by sa to dalo ešte poriadnymi senzormi ktoré by v noci vždy okamžite pustili smer kde je dopyt, ak by nekolidoval s iným smerom ktorý má voľno. Toto som zažil v pár menších mestách a je to celkom super riešenie.
To mi príde ako riadna somarina. Po meste je kopec svetelných križovatiek, ktoré nielen počas noci, ale aj počas voľných dní vôbec nemusia byť pustené, lebo frekvencia dopravy je tam nízka. Takto to zasa len bude zdržovať dopravu a keďže preferencia MHD u nás neexistuje, tak sa to v konečnom dôsledku zrejme premietne v predĺžení víkendových jazdných dôb a možno sa niektoré nočné linky nebudú dať vyjazdiť s jedným vozom.
To je ale riadna volovina... pri kvalite nasich znaceni na cestach sa takto postupne vytrati snad polovica prechodov - uz teraz je/bolo mnoho prechodov, kde bol prechod len vdaka znacke, kedze po ciare ani vidu ani slychu.
Nehovoriac o tom, ze treba rovnako dovzdelat ludi, ze na mieste na prechadzanie nemaju prednost. Uz mi sposobili mnoho infarktovych situacii (chvalabohu bez nehody).
CSS sa má vypnúť len vo výnimočných prípadoch, predovšetkým sa majú upraviť signálne plány.
Mne z toho vyplýva, že postupom času budú všetky CSS aj v noci zapnuté.
Zároveň prerušovaný signál Pozor môže "blikať" len na vedľajšej ceste. Čiže ak vodič pôjde v čase vypnutej CSS po hlavnej ceste, tak ide na "tmu", vodič z vedľajšej ide na prerušovaný Pozor.
"Zvislá Z 325 Priechod pre chodcov sa smie použiť len na miestach, kde priechod pre chodcov nie je pre vodiča očakávateľný. Značka sa nesmie kombinovať s inými značkami.
Priechod pre chodcov vzniká a všetky právne účinky s ním súvisiace nastávajú vyznačením priechodu pre chodcov na vozovke vodorovnou dopravnou značkou (Z 610). Naproti tomu Z 325 tento priechod len označuje a priamo z nej nevyplývajú žiadne právne účinky."
Pripravuje sa nová legislatíva a bude v tom ešte väčší hokej:
"Priechody pre chodcov sa zásadne zriaďujú ako neriadené svetelnými signálmi. Tam, kde je prechádzanie chodcov riadi svetelnými signálmi, sa vyznačí Z 611 Miesto na prechádzanie."
3pa3ck3
Inak mám pocit, že cieľom týchto nových predpisov je naozaj znížiť počet priechodov, keďže sa zavádzajú pravidlá na ich umiestňovanie (napríklad na mieste, ktoré riešime, podľa nich priechod byť nemôže (keďže na danom mieste sú dva jazdné pruhy v jednom smere)). Je to prvý krok k tomu, aby priechod pre chodcov bol aj na Slovensku tým, čím je podľa Viedenského dohovoru...