Mesto musí šetriť. Bratislava nie je Praha, ktorá si prevádzkuje šotoatrakciu známu ako linka 23. Zaujímalo by ma vyhodnotenie minuloročných jázd čo sa financií týka. Do akej miery si to na seba zarobilo (a či vôbec), a prosím pekne každú trakciu/linku zvlášť.
Jasne že nezarobilo, keď tá tarifa bola nastavená veľmi zle. To však neznamená, že by historické linky nemali premávať. Akurát by malo byť zavedené jednotné cestovné pre všetkých. V iných mestách nič nie je zadarmo, v Brne napríklad bola spoplatnená aj rozlúčková jazda s Karosami B961E a trolejbusmi 14TrR a 15TrM (to, ako DP následne naloží so získanými financiami je už jeho vec).
Až potom by to vyhodnotenie bolo relevantné. Tým historičákom veľmi neprospieva, ak jazdia povedzme raz do roka a po zvyšok sú odstavené vo vozovni. Ich počet v jednotlivých týždňoch sa však môže zredukovať, prípadne upraviť na základe obsadenosti. Ja teda naopak verím, že vlaňajšie letné jazdy neboli zavedené prvý a poslednýkrát.
Rozlúčka v Brne síce bola spoplatnená extra (aj keď skôr len symbolicky - 150 Kč za celý deň, a aj z toho išla časť nejakému združeniu zdravotne znevýhodnených), ale to preto že išlo o veľkú a unikátnu akciu s limitovanou kapacitou. Normálne letné jazdy historických liniek sú za úplne bežnú tarifu IDS JMK.
Podľa mňa nie je Pražská L23 veľmi vhodné porovnanie. Keď som tam bol naposledy v 2017 jazdili na nej skoro prázdne súpravy T3, teraz som tam bol zase a skoro celý deň sú tie sólo vozy nastriekané po celej trase.
Myslím si že problém u nás bol v tom že 1) ľudia nemali ešte čas si ja to zvyknúť (v lete 2017 existovala Pražská 23 len 3 mesiace, teraz už je zaužívaná), a 2) zvolené trasy neboli podľa mňa príliš vhodné. Záujemcovia o dopravu sú celkom niche market, keby tie linky mali aj napr nejakú trasu vhodnú pre turistov (napr z Hlavnej stanice na hrad a na nábrežie, prípadne z autobusovej stanice na hrad namiesto z Rajskej) tak by to viac ľudí využívalo. Hlavne tá električková linka mala trasu celkom o ničom, bola to pekná vyhliadková trasa ale pre bežnú premávku nepoužiteľná. A určite by mala byť súčasťou bežnej tarify.
Povedzme si však na rovinu, historická linka električky v Bratislave ťažila z našich tratí maximum. Točila sa cez jediné atraktívne miesta pre turistov - Račianska nuda, Ružinov a Vajnorská nuda a Karloveská to isté. Jednoducho Bratislava nie je Praha a naše električkové trate nejdú okolo žiadnych väčších pamätihodností. Keby sa vtedy nezrušila električková trať po Štefánikovej, tak to mohla byť zaujímavá súčasť, ale tak čo už.
Andrej má pravdu. Ak chceme mať prevádzku historičákov (alebo pseudohistoričákov), tak by podľa mňa mali:
1. Jazdiť za bežnú tarifu (vozidlá vybavené označovačmi).
2. Mať nejakú doplnkovú dopravnú funkciu - zabezpečovať spojenie, ktoré bežne nie je.
3. Výnimku zo "štandardov dopravnej oblsužnosti" - napr. nízkopodlažnosť, klimatizácia.
4. V rámci doplnkovosti by mali mať nejakú rozumnú prevádzkovú dobu, napr. cez víkendy v čase 10:00 - 18:00 (prípadne dlhšie, aby nejako rozumne vychádzali služby).
Linky napríklad nasledovne (je mi jedno akými číslami/písmenami ich označíte, len nech sú vyvesené na zastávkach a uvedené v mapách):
Električka:
HLST - Obchodná - tunel - nábrežeie - Jesenského - Špitálska - Blumentál - HLST. Interval 30 minút.
Trolejbus:
Búdková - Hodžovo nám. - Kollárovo nám. - 29. augusta - Nivy - Miletičova - Lovinského. Interval 30 minút.
Autobus:
Jesenského - Štúrova - nábrežie - Most SNP - Dvory - Hálova - Nám. hraničiarov - Lachova - Šustekova - Ekonomická univerziza - Most Apollo - Malá scéna - Jesenského. Interval 30 minút.
Na každú linku mať v stave tri vozidlá danej trakcie, vybavené označovačmi.
Električky: 7086, 7610, 211 (všetky sa dajú relatívne lacno spraviť).
Autbousy: DPB by mal vybaviť ŠM11 3350 tarifným systémom, doplniť ju Ikarusom 280 2881 a nejakou Karosou.
Trolejbusy: 53, 6505 a nejakú 14Tr v pôvodnom stave (napr. 6309 - prekopať 8144 späť do stavu po dodaní).
Všetky vozidlá by boli vybavené tarifným systémom. Najviac by sa "hoblovali" 7086, 6309 a Karosa (vyberte si ktorá). 2. vozidlo na linke by sa striedalo: 7610/211, 53/6505 a 3350/2881. Výnimočne (možno dva krát do roka) by sa mohlo vypraviť aj niečo iné, osadené sprievodcami ktorí budú vybavení prenosnými označovačmi fungujúcimi v rámci bežnej tarify (technicky to možné je). Takže napr. na otvorenie sezóny a ukončenie sezóny by boli so sprievodcami vozidlá 38+135/215, 152/80, 236/51.
EDIT: Lovinského - HAHA. Samozrejme myslím Jelačičovu. Myslím že aj čitatelia to pochopili.
#7086 sa momentálne nemôže stať premávkovým HV nakoľko jej technický preukaz má #7134. Situácia by sa mohla zmeniť keď sa #7134 vyradí a #7086 dostane svoj technický preukaz naspäť, ale neviem či je to možné.
Mojím snom naďalej ostáva dostať do Bratislavy vozeň PCC-P1 LARy 3072, prekopať ho na "all-electric" verziu s použitím výzbroje Tr37, doplniť pantograf nad 1. podvozok a jazdiť. Keď sa na ČHŽ môže premávať Shay (čo je obrovský unikát), tak nevidím dôvod, prečo by nemohla po Bratislave jazdiť PCC-P1, aj keď upravená. Technicky je to plne realizovateľné. Upozorňujem, že električka by premávala na pôvodných amerických úzkorozchodných podvozkoch Clark Equipment Co typ B-1. Áno, na metrovom rozchode. S vnútorným rámom!
Keď sa už nepodarilo dostať do BA T2R z Ústí (skončila v Moste), tak PCC by bola aj tak lepšia. A technicky na to má. Mimochodom, električka z USA (konkrétne z New Yourku) je aj vo Viedni a občas ju vytiahnu - vzhľadom na jej šírku ale iba na vybrané trasy. PCC-P1 by v Bratislave mohla všade, my máme električky široké.
Z roku 1938. My sme v tom čase mali tak akurát štovoreňáky, ktoré boli po technickej stránke na úrovni roku 1910. Amerika bola 50 rokov pred nami, resp. my sme boli 50 rokov za Amerikou.
To bol problém za úradného šimľa Poltretinu. Dnes nie je problém získať papiere. "Správny orgán" by kľudne schválil ej nejaké PCC z Antverp . Ja by som tu zasa hrozne rád videl ex-Freiburg Düwag GT8 8x8 s Geamaticom, čo teraz dožívajú (ak už nedožili) niekde v Poľsku. Freiburg o tento typ záujem nemá práve kvôli náročnej údržbe a nedostatku náhradných dielov na Geamatic ale Kremienok by si s tým podľa mňa poradil .
Kremienok by si s tým zaručene poradil. Prvá séria bola v Lodži už zošrotovaná, zvyšné dve zatiaľ ostávajú vo Freiburgu.
Düwag ako aj PCC z Antverp by som bral tiež. Na šotoúčely ideálne. Možno by sa našlo aj nejaké BN PCC z roku 1950, ale neviem ako je to s metrovými podvozkami. Možno v Belehrade nejaké ešte majú, prípadne inde v Belgicku. Bolo by zaujímavé mať PCC z Los Angeles, "úzke" PCC, T2 a T3 vedľa seba. Potenciálne aj T1 (ak nejaká je).
Hovoril som o prvej sérii, ďalšie dve už nemajú Geamatic ale nezáživné tyristory. Mňa práve fascinovala tá samootáčacia kľuka regulača: https://youtu.be/gvwWVsHqbo4. Pri bežnej pravádzke na Geamatic samozrejme nebol kľuka nasadená, to som videl len na prototypovom Timisi v Kluži.
To je vskutku kuriozita! Môžeš s tým jazdiť plne manuálne alebo poloautomaticky podľa prúdovej požiadavky. Ako pekne to samé točí kľukou a spína stupne je paráda. Ináč aj WLB Reihe 100 má GEAMATIC-M Type GA-TR 147 INTERMAS. Ten je ale iba poloautomat. Pred pár rokmi som bol u nich v dielni (kde som zohnal bočné smerovky na Schörling), videl som ten mechanizmus aj rozobratý.
Ja by som s ambíciami nekončil pri nostalgických/historických linkách. Keď "skončia" eurofondy, mohli by sme v obnove vozového parku pokračovať skupovaním PCC, vbudovaním prostredného NP dielu a pre podporu slovenského priemyslu modernizáciu výzbroje zveriť overenému dodávateľovi adrenalínových atrakcií EVPÚ Neudubnitz...
Geamatic mali aj viedenské Düwagorotaxosgpáky, aj napríklad mníchovské P3, ale práve pre nedostatok náhradných dielov ho povyhadzovali a nechali manuálne riadenie.
Tak to dostal odo mňa tie isté. Ja som ich zohnal tuším v roku 2015 alebo 2016. Kompletné, rozleštené silichromom. Dostal som o jeden kus viac, ten mám vystavený v skrinke. Konce neboli chromové, bol to leštený hliník. Detailne som si také smerovky obzeral v Remíze (múzeum).
upravovač fotiek